۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۳۰۷۱۸۵
رییس اداره اوقاف استان قم:

4 طرح بزرگ اداره اوقاف در قم پیگیری می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام احمدی به چهار طرح اداره اوقاف در قم اشاره کرد و گفت: اداره اوقاف چهار طرح بزرگ بصیرت عاشورایی در رابطه با دهه اول محرم، طرح سوگواری یاس نبوی، مربوط به ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، طرح نشاط معنوی مختص به تابستان و ایام نوروز و طرح ضیافت الهی مختص به ماه رمضان را دنبال می‌کند.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمدی، رییس اداره اوقاف استان قم، بعد از نماز جمعه امروز پردیسان در مسجد حضرت زینب(س) پردیسان، با بیان روایتی از امیرمؤمنان(ع)، گفت : هرکسی مالی دارد آن را به دو طریق از دست خواهد داد؛ یا از طریق حوادث از بین می‌رود و یا از طریق وراث از بین می‌رود و اگر می‌خواهیم مالمان ماندگار شود، باید به دست خدا بسپاریم و طبق آیه قرآن آنچه نزد خدا باشد باقی خواهد بود و هر چه نزد خدا نباشد از بین خواهد رفت.


وی با اشاره به این که قمی‌ها از وقتی که اسلام وارد این شهر شدند، از پیشتازان وقف بوده‌اند، خاطرنشان کرد: در حدیثی آمده که اگر اهل قم نبودند، دین از بین می‌رفت و این به خاطر این بوده که با مال خود از دین دفاع می‌کردند و به همین دلیل هر کسی از سراسر ایران دوست دارد در قم زندگی کند تا از اهل قم به شمار آید.

 

حجت الاسلام احمدی با بیان این که بارزترین وقف قم، وقف پل مرحوم آهنچی است، گفت: وقف کوچک و بزرگ و زن و مرد نمی‌شناسد و با وقف یک کتاب هم می شود وقف انجام داد، مرحوم آهنچی هیچ چیزی نداشت و در بارگاه حضرت معصومه(س) نذر کرد که اگر کاری پیدا کرد و ثروت بدست آورد، وقف اهل‌بیت(ع) کند؛‌ از این‌رو برای کار به بندر رفت؛ وقتی ثروتمند شد به قم برگشت و پل آهنچی را برای راحتی زوار ساخت.

 

وی افزود: واقف بزرگ دیگر قم میرزا ابوطالب قمی است که چند روستا و آب انبار و قنات را برای روضه سید الشهدا(ع) و برای زوار فقیری که می‌خواهند به زیارت مشهد و کربلا بروند و همچنین برای افراد فقیر وقف می‌کند؛ نوه وی می‌گوید «از وقتی که ایشان این وقف را انجام داده است حتی یک نفر فقیر در خانواده وجود ندارد.»

 

رییس اداره اوقاف استان قم، 90 درصد بیمارستان های دولتی قم را موقوفه دانست و گفت: آخرین موقوفه استان قم مربوط به آیت الله جعفر سبحانی است که مجموعه‌ای را در 7 سال ساختند و چند روز پیش آن را وقف کردند؛ وقف سبب برکت در مال می‌شود و مال وقفی برای موقوف علیه هم برکت فراوان دارد.


وی با بیان این که اداره اوقاف قم، چهار طرح بزرگ را در قم دنبال می‌کند، اظهار داشت: نخستین طرح، طرح بصیرت عاشورایی است که در رابطه با دهه اول محرم است، دوم طرح سوگواری یاس نبوی که به ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اختصاص دارد، سوم طرح نشاط معنوی که مختص به تابستان و ایام نوروز است و چهارم طرح ضیافت الهی که مختص به ماه رمضان است.


حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: طرح بزرگ دیگری که افتخار اهل قم است، برپایی موکب بزرگی در شهر مهران است که از زائران اربعین پذیرایی می‌کرد و پذیرای 50 هزار نفر از زوار حسینی بوده‌ و اسکان و اطعام آنها را انجام داده است.


وی افزود: طرح بزرگ قرآنی اداره اوقاف از بزرگ‌ترین طرح‌های قرآنی قم است که 15 هزار نفر نام نویسی داشته‌اند و 6 هزار نفر با آن ارتباط مستقیم دارند که هیچ طرح قرآنی به این اندازه مستمع ندارد و به فضل خدا در این شهر به مردم خدمت می‌کنیم./843/پ202/ف2

ارسال نظرات