۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۳۰۷۷۴۲
حجت الاسلام حسینی:

بزرگترین رویداد قرآنی کشور از 28 آذر ماه کلید می‌خورد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه سی و هستمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور 28 آذرماه تا 5 دی ماه در کرمانشاه برگزار می شود، گفت: این مسابقات به عنوان بزرگداشت قاریان مهاجر الی الله نام گذاری شده است.
 مسابقات قرآني

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی ، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز سه شنبه 24 آذرماه در نشست خبری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه مسابقات قرآن هیجان انگیز ترین و جذاب ترین برنامه قرآنی است ، اظهارداشت : این مسابقات در رشته های مختلف حفظ ، قرائت ، ترتیل ، اذان ، ابتهال ، دعا خوانی و مدیحه سرایی در زمان های مختلف برگزار می شود و جزء افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

 

مسابقات قرآن نماد توجه مسئولان نظام به نشر و توسعه فرهنگ قرآنی

 

وی با اشاره به اینکه مسابقات مختلف قرآنی نماد توجه مسئولان کشور به نشر و توسعه فرهنگ قرآنی است افزود : به برکت انقلاب اسلامی ، این مسابقات سراسری از سال 1360 آغاز شده و تاکنون قریب 4 دهه از برگزاری آن گذشته است.

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به دستاوردهای برگزاری این مسابقات گفت : امروز استادان ، پیشکسوتان و داوران بی شماری در نقاط مختلف مشغول به تربیت قرآن آموزان هستند ، این فرآیند محصول این مسابقات است و برگزاری مسابقات قرآن یکی از عوامل شکوفایی استعدادهای قرآنی و رشد آنها بوده است.

 

28 آذر تا 5 دی ماه زمان برگزاری مسابقات سراسری قرآن

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه این سازمان به عنوان متولی برگزاری مسابقات ملی قرآن جمهوری اسلامی ایران، با همکاری دیگر نهادهای فرهنگی اقدام به برگزاری این مسابقات می کند ، افزود : سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از روز شنبه 28 آذرماه تا 5 دی ماه در استان کرمانشاه برگزار می شود.

 

 برگزاری مسابقات سراسری سال آینده در اواخر تابستان یا اوایل پاییز

 

وی با اشاره به اینکه یکی از انتقادهای مطرح شده به برگزاری این مسابقات در دوره اخیر و سال گذشته برگزاری مسابقات در ایام سرد سال بود ، افزود : با توجه به برگزاری مسابقات شهرستانی در 469 شهرستان و پس از آن مرحله استانی مسابقات ، امکان جابجایی بیشتر مرحله کشوری مقدور نبود که سال گذشته در اسفندماه برگزار شد و امسال با تغییراتی به آذرماه موکول شد .

 

حجت الاسلام حسینی اضافه کرد: بنابر تصمیم ستاد عالی مسابقات قرآن کشور با ارائه تقویمی رسمی برای مسابقات قرآنی سال آینده ، مسابقات سراسری دوره آتی به حول قوه الهی در اواخر تابستان و اوایل پاییز برگزار می شود تا ان شاء الله متسابقان در شرایط سلامت بهتری حضور داشته باشند.

 

 اعلام تقویم رسمی مسابقات قرآن سال 95 در اسفندماه

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه تقویم برگزاری تمامی مسابقات قرآن کشور در سال 95 ، اسفندماه اعلام می شود ، تصریح کرد : یکی از اشکالات برگزاری مسابقات قرآن در کشور تداخل در برگزاری مسابقات بود که با ارائه این تقویم در سال آتی مرتفع خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه کرمانشاه تنها گزینه مطرح برای میزبانی این دوره از مسابقات بود ، گفت : با توجه به اقبال مسئولان استانی و فراهم سازی شرایط لازم مسابقات در این استان برگزار می شود.

 

برگزاری این دوره از مسابقات قرآن در سه بخش

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته تمامی متسابقان در ایام برگزاری مسابقات باید در محل برگزاری حضور می یافتند ، تصریح کرد : امسال با تمهیداتی مسابقات در سه بخش برگزار می شود و در روزهای 28 تا 30 آذرماه رقابت های رشته های حفظ 20 جزء ، حفظ 10 جزء و ترتیل برگزار می شود و در روز یکم دی ماه رقابت های رشته معارف و اذان برگزار می شود و در نهایت در روزهای دوم تا 5 دی ماه رقابت رشته های حفظ کل و قرائت برگزار خواهد شد.

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد : اختتامیه بخش اول در روز دوشنبه 30 دی ماه از ساعت 18:30 تا 20:30 ،اختتامیه بخش دوم در روز یکم دی ماه از ساعت 18:30 تا 20:30 و اختتامیه بخش سوم در روز پنجم دی ماه از ساعت 15 تا 17:30 برگزار می شود و از نفرات برتر تجلیل خواهد شد.

 

برگزاری مسابقات با 632 شرکت کننده

 

وی با اشاره به اینکه در این دوره از رقابت ها 632 نفر به رقابت خواهند پرداخت ، گفت : 287 خواهر و 345 برادر در رشته های حفظ 20 جزء ، حفظ 10 جزء ، حفظ کل ، ترتیل ، قرائت ، اذان و معارف به رقابت خواهند پرداخت.

 

حجت الاسلام حسینی اضافه کرد : در رشته معارف 31 خواهر و 31 برادر ، در رشته قرائت 55 خواهر و 72 برادر ، در رشته ترتیل 56 خواهر و 53 برادر و در رشته حفظ کل 56 خواهر و 57 برادر به رقابت خواهند پرداخت.

 

جشنواره قرآنی در سال آینده برگزار خواهد شد

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه سال آینده در قالب مسابقات سراسری قرآن ، جشنواره ای قرآنی برگزار خواهد شد ، افزود : این جشنواره در بخش های مختلف در قالب رشته های قرآنی بصورت پیوسته برگزار می شود و هربخش اختتامیه ای خواهد داشت و نفرات برتر تجلیل می شوند.

 

نفرات برتر براساس سطح بندی معرفی می شوند

 

وی با اشاره به اینکه کیفیت انتخاب نفرات برتر مسابقات قرآن براساس تصمیم کمیته فنی مسابقات ، شورای راهبردی مسابقات و همچنین ستادعالی مسابقات طی یکسال کارکارشناسی تغییر کرد ، افزود : امسال به جای معرفی نفرات اول تا سوم ، نفرات برتر در سطوح ممتاز و عالی معرفی خواهند شد که این سطوح براساس حدنصابی در هر رشته تعیین می شود .

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه در داوری مسابقات قرآن در برخی از ملاک ها شفافیت لازم وجود ندارد ، افزود : با ایجاد این سطح بندی در معرفی نفرات برتر عدالت بیشتری حاکم خواهد شد تا برای چند صدم نمره افراد از امتیازها محروم نشوند.

 

 تغییر در روند برگزاری مسابقات رشته معارف

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره تغییرات پیش بینی شده برای رشته معارف (ترجمه و تفسیر قرآن) گفت : این مسابقات در سالهای گذشته بصورت عمده کتبی برگزار می شد که امسال باطراحی جذاب تر بصورت مسابقات رسانه ای برگزار می شود و تمام شرکت کنندگان در این رشته در سالن مسابقات حضور پیدا می کنند و به سوالات کارشناس مجری این بخش پاسخ می دهند که امیدواریم این تغییرات با استقبال بازدیدکنندگان مسابقات مواجه شود.

 

 مسابقات به عنوان گرامیداشت قاریان مهاجر الی الله برگزار می شود

 

وی با اشاره به اینکه امسال متاسفانه در فاجعه منا 5 تن از قرآنیان کشور نیز جان خود را ازدست داند ، افزود : نفر اول و دوم مسابقات سال گذشته و سه تن از اعضای گروه تواشیح این دوره از مسابقات جان باختند که این مسابقات به عنوان گرامیداشت قاریان مهاجر الی الله برگزار می شود.

 

 اهدای جایزه استاد اخلاق قرآنی به نفر برگزیده

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه متاسفانه استاد ابوالفضل علامی نیز طی روزهای گذشته به رحمت خدا رفتند، افزود : جایزه قاری برتر در بخش اخلاق و رفتار امسال به عنوان این استاد قرآن نامگذاری شده است که قرار بود در این دوره از مسابقات در بخش وقف و ابتدا داوری کنند، اما ازوجودشان محروم هستیم.

 

 برگزاری مراسم افتتاحیه با سخنرانی دکتر مخبردزفولی

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات در روز شنبه 28 آذرماه باسخنرانی دکتر مخبردزفولی ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار می شود ، گفت : این مسابقات در بخش برادران در سالن انتظار و در بخش خواهران در سالن بعثت برگزار می شود.

 

 برپایی نمایشگاه دستاوردهای قرآنی کرمانشاه

 

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه دستاوردهای قرآنی کرمانشاه در جنب سالن برگزاری مسابقات در بخش برادران برپا می شود ، افزود : در این نمایشگاه توانمندی های قرآنی کرمانشاه و همچنین محصولات فاخر و ممتاز قرآنی به نمایش درخواهد آمد.

 

برپایی 86 محفل قرآنی در کرمانشاه

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه در حاشیه برگزاری مسابقات قرآن ، 86 محفل قرآنی برگزار می شود ، گفت : این محافل در شهرستان های مختلف استان و محل برگزاری مسابقات با حضور اساتید برتر قرآنی کشور برگزار می شود.

 

وی ادامه داد : این محافل از فردا چهارشنبه 25 آذرماه در استان کرمانشاه آغاز می شود.

 

 برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور استاتید برتر قرآنی

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد : کارگاه های آموزشی با حضور اساتید قرآنی کشور برای اقشار مختلف ، قرآنیان و فرهنگیان کرمانشاه برگزار می شود.

 

وی با اشاره به اینکه تبلیغات و اطلاع رسانی این دوره از مسابقات در ستاد راهبردی به سازمان فعالیت های قرآنی دانشجویان سپرده شده است ، گفت : این سازمان چندین نشست تخصصی را در قالب این مسابقات برگزار خواهد کرد که نخستین نشست تخصصی مسابقات فردا چهارشنبه 25 آذرماه در خبرگزاری ایکنا برگزار می شود.

 

حجت الاسلام حسینی اضافه کرد : کانال رسمی تلگرامی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور توسط رادیو قرآن راه اندازی شده است.

 

 انتخاب تلاوت های برتر توسط مردم

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد : با هماهنگی های صورت گرفته با رادیو قرآن و سیمای قرآن مقرر شده است که روزانه سه تلاوت برتر انجام شده در مسابقات قرآن توسط این رسانه ها در معرض داوری مردم قرار گیرد که افراد شرکت کننده در این نظرسنجی نیز هدایای ارائه خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه امسال پیش بینی شده است تا کارشناس مجری انتخاب شده برای مسابقات پس از هر تلاوت نقاط قوت و ضعف تلاوت را ارائه کند تا برای بازدیدکنندگان نیز جنبه آموزشی داشته باشد ، تصریح کرد : در مراسم اختتامیه مسابقات در روز پنجم دی ماه از تعدادی از پیشکسوتان قرآنی کشور که در دهه 60 در این مسابقات شرکت کرده بود ، تجلیل خواهد شد.

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه با توجه به جان باختن استاد حسن دانش نفر اول مسابقات قرآن سال گذشته در فاجعه منا ، امسال برخلاف روال هرسال مسابقات که نفر اول سال قبل ، مسابقات با قرائت استاد سیدجوادحسینی افتتاح خواهد شد ، افزود : جوایز این دوره از مسابقات با توجه به تغییرات صورت گرفته در زمینه انتخاب نفرات برتر با رشد قابل توجه و چندبرابری مواجه شده است./1325/د102/ف

 

منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات