۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۳۰۹۱۶۹
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور:

هدف از برگزاری مسابقات قرآنی، انس با قرآن و جامعه سازی است

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در مراسم اختتامیه بخش دوم مسابقات قرآنی، گفت: هدف از برگزاری مسابقات قرآنی در کشور، انس با قرآن و جامعه سازی مناسب است.
حجت الاسلام محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، مراسم اختتامیه بخش دوم سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم عصر امروز با حضور مسؤولان و متسابقین در سالن انتظار کرمانشاه برگزار شد.


حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با حضور در این مراسم هدف از برگزاری مسابقات قرآنی در کشور را انس با قرآن کریم و جامعه سازی و تقرب به خداوند متعال دانست و اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای اسلامی مسابقات قرآنی با هدف انتخاب و معرفی نفرات برتر صورت می گیرد که فرهنگ مناسبی نیست، بلکه مسابقات باید با هدف ترویج انس با قرآن کریم در جامعه و میان مردم برگزار شود.


حجت الاسلام محمدی ابراز داشت: آشنایی و انس با قرآن کریم شامل هفت مرحله روخوانی، روانخوانی، حفظ، ترجمه، تفسیر، تدبر و قرائت است ضمن اینکه تفسیر قرآن به شکل صحیح باید مورد توجه قرار گیرد.


وی تفسیری که شامل ترجمه صرف قرآن کریم باشد را صحیح ندانست و بیان داشت: در تفسیر صحیح قرآن کریم باید آیات قرآنی مطابق زمان معنا شده و ارتباط آیات قرآنی با نظام هستی روشن شود، متأسفانه تفسیر قرآن کریم در اکثر موارد محدود به ترجمه و ارائه معنی آیات شده است البته حوزه های علمیه و مراکز قرآنی گام هایی به سوی ترویج تفسیر صحیح قرآن کریم برداشته اند.


حجت الاسلام محمدی یادآور شد: باید بیش از گذشته به درک معانی عمیق قرآن کریم پرداخته شود و این امر مستلزم شکل گیری مراکز پژوهشی در متون قرآن کریم است، مردم جامعه باید آیات قرآن را وارد بطن زندگی خود کرده و انس بیشتری با کلام خداوند داشته باشند.


دبیر شورای توسعه فرهنگی کشور بیان داشت: در حال حاضر 25 هزار دستگاه قرآنی و پنج هزار مؤسسه قرآنی در سطح کشور فعال است و به همت این مؤسسات و سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر دستگاه های مرتبط مسابقات قرآنی در کشور برگزار می شود.


حجت الاسلام محمدی با اشاره به جان باختن قاریان و نخبگان قرآنی کشور در فاجعه منا عنوان داشت: نام گذاری مسابقات قرآنی با یاد قاریان جان باخته در فاجعه منا اقدامی مناسب و شایسته بود.


وی با قدردانی از همکاری های صدا و سیما و رادیو در پوشش مسابقات قرآنی افزود: پخش مستقیم مسابقات قرآنی از شبکه های تلویزیونی و رادیویی موجب افزایش علاقه و توجه مردم به مسابقات شده و جامعه ای قرآنی و متعالی به وجود می آورد.


حجت الاسلام محمدی در پایان انس با قرآن را مساوی با کسب درجات بالای بهشت دانست و گفت: انسان بر اساس اعمال خود در جهان آخرت جایگاه و منزلت می یابد و انس با قرآن کریم بر کسب درجات بالای بهشت بسیار تأثیرگذار است.


لازم به ذکر است در پایان این مراسم از خانواده آیت الله مؤید قمی از مفسران قرآن کریم که در فاجعه منا به دیدار معبود شتافت تجلیل به عمل آمد./857/202/ب1

ارسال نظرات