۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۳۱۰۶۷۵
آیت الله مصباح یزدی:

مظلوم ‌تر از رهبر انقلاب در میان تمام شاگردان امام خمینی وجود ندارد

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر لزوم قدرشناسی از نعمت ولایت فقیه و انقلاب اسلامی تاکید کرد: کسی مظلوم‌تر از رهبر معظم انقلاب در میان تمام شاگردان امام خمینی(ره) وجود ندارد؛ کمتر کسی قدر این نعمت بزرگ را می‌داند.
 آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار جمعی از جوانان و دانشجویان مؤمن و انقلابی که امشب در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به روایتی از امیر مؤمنان حضرت علی(ع) اظهار داشت: انسان‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته نخست، علمای ربانی بوده که از خواص انسان‌ها نزد پروردگارند؛ دسته دوم متعلمان و طالبان علومی هستند که معارف را از علمای ربانی کسب می‌کنند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: بر اساس روایت فوق، دسته سوم از انسان‌ها «همج رعاع» هستند؛ این واژه، تعبیر دقیقی در زبان فارسی ندارد اما شامل موجودات بی ارزش و دور ریختنی می‌شود.

 

وی ادامه داد: دسته سوم که  نه عالم ربانی بوده و نه علم آموز هستند، خصوصیاتی دارند؛ بخشی از این خصوصیات، دنباله روی این افراد از هر فریاد کننده‌ای است؛ این افراد علمی ندارند و به پایگاه مطئمنی نیز پناه نمی‌برند.

 

آیت‌الله مصباح یزدی ابراز کرد: واژه «عالم ربانی» در روایات ائمه معصومین(ع) گاهی به فقیه و گاهی نیز به حکیم تعبیر شده است؛ همچنین واژه «متعلم» در روایت فوق، به معنای کسب علم و معرفتی است که انسان را به خدای حق متعال می‌رساند.

 

وی افزود: علم طب و پزشکی به قدری پیشرفت کرده که اصلا قابل مقایسه با گذشته نیست؛ اما تمام فایده و ثمره آن و علوم مشابه برای همین دنیای کوتاه بوده و هیچ نسبتی با ابدیت ما ندارد؛ اما علمی که بتواند رابطه انسان با خدای متعال را به درستی تنظیم کند، برای تمام دنیا و ابدیت انسان ثمربخش است.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)خاطرنشان کرد:‌ علم حقیقی که رابطه انسان با خدای متعال را ترسیم می‌کند، چنانچه به خوبی یافت شود، می‌تواند تمام علوم بشریت را نیز با خود بیاورد زیرا تمام نیاز ما به علوم تجربی، به سبب خلقت و نعمت‌های خدای رحمان است.

 

وی یادآور شد: دسته دوم انسان‌ها، مطلق علم آموز نبوده و «متعلم علی سبیل النجاه» هستند؛ این دسته با پیروی از علمای ربانی، به دنبال کسب علومی هستند که مسیر مستقیم را نشان دهد.

 

آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد: ما که مدعی پیروی از امیر مؤمنان علی(ع) هستیم، باید به طور ویژه به این‌گونه روایات عمل کنیم، اما آن‌چه که حقیقت دارد، خلاف این روایت است؛ در حالی که دنیا ارزش و جایگاهی در برابر ابدیت ندارد و تلاش صرف برای دنیا، جز پشیمانی سودی ندارد.

 

وی گفت: بر اساس روایت دیگری از امیر مؤمنان حضرت علی(ع)، ما انسان‌ها باید خودمان را بشناسیم که از کجا آمده‌ایم؟ در چه موقعیتی قرار داریم؟ و به کجا خواهیم رفت؟ اگر پاسخ این سؤالات را به درستی پیدا و به آن‌ها عمل کنیم، جزو علمای ربانی و یا حداقل، متعلمان راه نجات خواهیم شد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد:‌ شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی که در عالم وجود دارند، همواره دچار تزلزل و تعویض هستند؛ هیچ یک از آنان ماندگار نیستند چراکه عمر خود را تنها صرف دنیای محدود کرده و چیزی برای ابدیت خود باقی نگذاشته‌اند.

 

وی تأکید کرد:‌ اوایل انقلاب اسلامی، عرب‌های عربستان، ما را برادران یهود می‌دانستند و از همین رو نسبت به ما فاصله می‌گرفتند؛ اما اکنون، غلامان یهود هستند و به این افتخار می‌کنند؛ این همان خصلت دنیا طلبی آنان است که به سبب بی بهره ماندن از عالمان ربانی، از سعادتی ابدی دور شده‌اند.

 

آیت‌الله مصباح یزدی عنوان کرد: عده‌ای زیادی در عالم می‌پندارند که خلقت انسان تنها برای همین دنیا است؛ در این دنیا، کار کنند تا بخورند! و بخورند تا کار کنند؛ در حالی که چنین پنداری، به معنای عبث بودن خلقت است و این از حضرت حق متعال به دور است.

 

وی اظهار داشت:‌ کسی مظلوم‌تر از رهبر معظم انقلاب در میان تمام شاگردان امام خمینی(ره) وجود ندارد؛ کمتر کسی قدر این نعمت بزرگ را می‌داند و حتی بسیاری از ما قدرشان را آن‌طور که بایسته و شایسته نمی‌دانند./997/پ202/ج

ارسال نظرات