۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹
کد خبر: ۳۱۱۲۵۳
آیت الله مکارم شیرازی:

زبان دانی در حوزه علمیه واجب کفایی است/ دین اسلام جاودانه و جهانی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید به پرداختن به فراگیری زبان‏های مختلف در حوزه‏های علمیه گفت: در شرایط کنونی که جهان آماده پذیرش دین اسلام است، فراگیری زبان برای طلاب و مبلغان حوزه علمیه، واجب کفایی است.
حضرت آيت الله مکارم شيرازي ديدار معاونت بين الملل حوزه با حضرت آيت الله مکارم شيرازي ديدار معاونت بين الملل حوزه با حضرت آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی شامگاه شنبه در دیدار با اعضای ستاد برگزاری همایش حوزه و عصر بین الملل با اشاره به دو ویژگی مهم دین مبین اسلام اظهار داشت: دین اسلام دارای دو ویژگی مهم جهانی بودن و جاودانگی است که آن را کامل ترین دین جهان کرده است.

 

این مرجع تقلید شیعه مهم‏ترین وسیله تبلیغ دین را منطق اسلام دانست و گفت: برای تبیین منطق اسلام نیاز به تسلط بر زبان‏های کشورهایی داریم که می خواهیم اسلام را در آن جا گسترش دهیم؛ در واقع باید گفت که امروزه زبان دانی در حوزه های علمیه یک واجب کفایی است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز کرد: باید عده‏ای زبان‏دان با تسلط به زبان‏های مختلف دنیا در حوزه علمیه باشند تا برای گسترش اسلام در نقاط مختلف دنیا مشکلی نباشد؛ در گذشته فقط کشورهای حجاز و اطراف، زیر پرچم اسلام بودند در حالی که امروزه مبلغان و رسانه‏های اسلام همه دنیا را پوشش می‏دهند.

 

وی افزود: به همین دلیل است که باید مبلغان و طلاب به زبان‏های مختلف دنیا مسلط شوند تا وظیفه خود را به خوبی انجام دهند؛ در کشورهای اندونزی و شمال آفریقا، تجاری که به این کشورها رفته‏اند با خوش رفتاری و تسلط بر زبان بومی آن‏ها، توانسته اند اسلام را در آن جا به اندازه وسیعی گسترش دهند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: اخیرا بعضی از کشورهای دیگر مثل آمریکای لاتین به گفته مبلغانی که در آن مناطق بوده‏اند، برای پذیرش اسلام آمادگی دارند و زبان آن‏ها اسپانیولی است؛ فرهنگ اسلام در شریط فعلی بسیار غنی و پیشرفته است و دنیا نیز از مسأله مادی‏گری خسته شده و فرهنگی بهتر از اسلام پیدا نمی‏کند.

 

این مرجع تقلید شیعه شرایط فعلی جهان را یک فرصت طلایی برای گسترش اسلام دانست و اظهار داشت: از این جهت  که جهانیان به دنبال فرهنگ و شیوه زندگی جدید هستند، دوست دارند اطلاعت بیشتری نسبت به اسلام پیدا کنند؛ در واقع شرایط ایجاد شده یک فرصت طلایی پیش روی مبلغان در جهان قرار داده است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: یکی از مسائل مهم در گسترش اسلام این است که ثابت کنیم که جریان های تکفیری از اسلام بیگانه‏اند؛ برای این کار باید به زبان های نقاط مختلف دنیا مسلط شویم تا به جهانیان ثابت کنیم که اسلام به معنی خشم و به آتش کشیدن افراد نیست، بلکه اسلام برپایه محبت استوار است.

 

این مرجع تقلید به ضعف‏های موجود در برگزاری همایش‏های بین المللی اشاره کرد و گفت: همایش‏هایی که برگزار می شود نیاز به زبان دان و مترجم دارد؛ به مرور زمان، دانستن زبان‏های دنیا از واجبات شمرده می‏شود و در حوزه های علمیه هم اقداماتی صورت گرفته، اما این باید به یک فرهنگ و واحد درسی تبدیل شود تا طلاب بتوانند اسلام را به سراسر جهان گسترش دهند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) اظهار داشت: روزی می‏آید که اسلام از قم به تمام دنیا پخش می شود؛ از این حدیث امام صادق(ع) می‏توان پیش بینی کرد که برای چنین کاری نیاز به تسلط به زبان‏های نقاط مختلف دنیا است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه توصیه کرد: نخستین اصل مهم برای گسترش جهانی اسلام آشنایی مبلغان با ادبیات کشورها، ادیان و مذاهب مختلف و تاریخ کشورها آشنایی داشته باشند و بدانند که در چه کشورهایی اسلام نفوذ کرده است؛ بهتر است که برای این کار یک جغرافیای مذهبی تهیه شود./840/پ202/ج

ارسال نظرات