۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۳۱۱۷۲۳
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

شورای نگهبان تحت تأثیر فضاسازی های منفی قرار نگیرد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ترکیب دوازده نفره شورای نگهبان و طریق انتخاب این افراد را ستود و گفت: تلاش مخالفان نظام برای تضعیف جایگاه شورای نگهبان سابقه طولانی در عمر انقلاب اسلامی دارد.
حجت الاسلام ذوعلم

حجت الاسلام علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، وظیفه اصلی شورای نگهبان در عرصه نظارت بر انتخابات و احراز صلاحیت‌های نامزدها را فراتر از احراز صلاحیت افراد برای تصدی مناسب سیاسی، اقتصادی و اجرایی دانست.

 

وی ادامه داد: آنچه در مبانی نظری نظام سیاسی اسلام مد نظر است و جایگاه بسیار مهمی که مجلس شورای اسلامی در روند فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و تمام شؤون جامعه ایفا می‌کند اقتضا می‌کند که کسانی در این عرصه تأیید صلاحیت شوند که اطمینان به توانمندی آن‌ها در ایفای وظیفه‌شان وجود داشته باشد.

 

وی تعیین نامزدهای مطمئن و معتمد را یکی از حقوق مردم عنوان و تصریح کرد: تاکنون شورای محترم نگهبان در راستای ایفای حق مردم دسته‌ای از افراد را با ادله محکمی که عدم صلاحیت شان را تأیید می‌کرد رد صلاحیت کرده است.

 

حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به گروهی قابل توجه از افرادی که صلاحیت شان احراز نشده است، ابراز داشت: این افراد رد صلاحیت نشده‌اند بلکه در این مدت که شورای نگهبان فرصت داشته است ادله کافی برای صلاحیت شان به دست نیاورده است و این امکان هست که این افراد با ارائه ادله و مدارکی که نشان بدهد صلاحیت دارند در این مدت وارد عرصه شده و به کاندیداها اضافه شوند.

 

وی تصریح کرد: بعضی تلاش می‌کنند که رد صلاحیت‌های شورای نگهبان را سیاسی تلقی کنند ولی ترکیب دوازده نفره شورای نگهبان که اجتماعی از حقوقدان مورد تأیید مجلس و مجتهدان منصوب رهبر معظم انقلاب دیدگاهی را ایجاد می‌کند که منطبق بر قانون است.

 

وی با اشاره به تاریخچه تلاش‌های دشمنان انقلاب اسلامی در به چالش کشیدن شورای نگهبان گفت: از آغاز تأسیس انقلاب اسلامی جریان‌هایی وجود داشته‌اند که در صدد تنزل دادن شأن و جایگاه شورای نگهبان بوده‌اند؛ اگر به بیانات رهبر کبیر انقلاب مراجعه کنیم در موارد متعدد از شورای نگهبان می‌خواهند که تحت فشار قرار نگیرند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: بعد از امام خمینی (ره) نیز تلاش‌هایی وجود داشته است تا نقش شورای نگهبان را تضعیف کنند ولی طبعاً انتظاری که جامعه، جبهه انقلاب و مدافعان نظام جمهوری اسلامی از شورای نگهبان دارند این است که بر اساس نص قانون اساسی وظیفه و بار سنگینی که بر دوش دارد به منزل برساند و تحت تأثیر فضاسازی‌های منفی قرار نگیرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: از سوی دیگر شورای نگهبان نباید دچار تنگ نظری و یا اعمال سلیقه‌های سیاسی شود؛ جایگاه این نهاد مهم در جمهوری اسلامی ایجاب می‌کند که اعضای آن پاسدار این جایگاه باشند و در انتخابات آینده که خواهیم داشت این مسئولیت شورای نگهبان که در این دوره هم خطیر است مانند دوره‌های قبل انجام شود.

 

وی در پایان گفت: حساسیت این دوره از انتخابات بر همه روشن است و هر چه بر عمر جمهوری اسلامی افزوده می‌شود توطئه‌ها و تلاش‌های دشمنان انقلاب برای نفوذ در ارکان جمهوری اسلامی بیشتر می‌شود و پیشگیری از این نفوذ به هوشمندی و دقت بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین باید از همه نهادها و مسئولیت آنها حمایت و دفاع کنیم تا آن‌ها با پشت گرمی و روحیه مضاعفی به کار خود و اقتدار بخشی به نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش کنند./836/ت302/ج

ارسال نظرات