۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۳۱۲۴۴۲

رونمایی از نمایش رادیویی دختر شینا قصه بانوی عشق و مقاومت

خبرگزاری رسا ـ مراسم رونمایی از نمایش رادیویی «دختر شینا»قصه بانوی عشق و مقاومت در تهران برگزار شد.
رونمايي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از نمایش رادیویی «دختر شینا» با حضور محمدرضا قربانی مدیر رادیو نمایش، بهناز ضرابی زاده خاطره نگار «دختر شینا»، آشا محرابی کارگردان نمایش رادیویی «دختر شینا»، نیما بیگلریان تنظیم کننده رادیویی اثر، فرشاد آذرنیا تهیه کننده، سعیده فرضی و مهرداد مهماندوست بازیگران و علیرضا فدایی مدیر تولید و تأمین رادیو نمایش در خبرگزاری مهر برگزار شد.

 

محمدرضا قربانی، مدیر رادیو نمایش در ابتدای این نشست درباره تولید نمایش رادیویی با استفاده از کتاب «دختر شینا» عنوان کرد: این مراسم رونمایی به نوعی بهانه ای است تا ما از زحمات خانم ضرابی زاده به دلیل اثر فاخر و هنرمندانه‌ای که ارایه کرده است تشکر کنیم.

 

وی با اشاره به تمرکز رادیو نمایش روی مباحث دفاع مقدس تصریح کرد: ما اسفندماه 93 تصمیم گرفتیم برنامه ریزی محتوایی سال 94 را انجام دهیم و موضوعات 10 گانه‌ای بودند که همه شبکه‌ها باید به آن می‌پرداختند، بنابراین ما 30 درصد از تولیدات اداره کل هنرهای نمایشی را به دفاع مقدس اختصاص دادیم، جلسات متعددی را برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید در دو بخش در حوزه دفاع مقدس کار کنیم؛ اول اینکه در زمینه تاریخ دفاع مقدس و بازتاب عملیات‌هایی آن دوران و دوم اینکه به رابطه دفاع مقدس و خانواده بپردازیم.

 

مدیر رادیو نمایش ادامه داد: تصمیم ما با تقریظ رهبری بر کتاب «دختر شینا» همراه شد و من افتخار می‌کنم که به سرزمینی تعلق دارم که حاج ستار هم به آنجا تعلق دارد. من خودم همدانی هستم و فضایی که خانم ضرابی زاده در کتاب خود ایجاد کرده است برای من بسیار قابل لمس بود.

 

قربانی درباره تولید نمایش رادیویی «دختر شینا» توضیح داد: ما از «دختر شینا» یک کتاب صوتی و یک نمایش رادیویی در هفت قسمت تولید کردیم. برای تهیه نمایش رادیویی پیگیر بودیم که چه کسی می‌تواند متن نمایش رادیویی را بنویسد و به آقای نیما بیگلریان مسؤول واحد نمایش حوزه هنری همدان رسیدیم. او خودش اهل تئاتر است و ما از او خواستیم متن رادیویی را تنظیم کند و او هم خوشبختانه به دلیل اینکه در همدان بود هماهنگی خوبی با خانم ضرابی زاده داشت. بعد از آن برای ما اهمیت زیادی داشت که چه کسی این متن را کارگردانی خواهد کرد و با توجه به فضای حاکم بر «دختر شینا» که نشان از مقاومت و ایستادگی یک بانو بود قطعا یک بانوی هنرمند هم ‌بایستی کارگردانی این اثر را برعهده می‌گرفت. بنابراین از خانم آشا محرابی خواستیم تا زحمت این کار را قبول کند.

 

مدیر رادیو نمایش درباره این اثر نمایشی و کارگردانی آشا محرابی بیان کرد: آشا محرابی کار را با حساسیت و ظرافت در انتخاب بازیگر و دیگر موارد انجام داد و در جلسات تمرین آن را به نتیجه رساند. «دختر شینا» دختر صداقت، ایستادگی و عشق است و ما هر بار نمایش را گوش می‌دهیم باز هم دوست داریم یکبار دیگر آن را بشنویم. فکر می‌کنم این روزها ضروری است که بانوان ما با سبک زندگی قدم خیر قهرمان این داستان آشنا شوند.

 

وی درباره شخصیت حاج ستار نیز عنوان کرد: حاج ستار به دنبال نام و نان نبود بلکه به دنبال شرف و انسانیت بود. او از نور بود و به نور هم پیوست.

 

قربانی در پایان به همکاری با انتشارات سوره مهر اشاره و بیان کرد: ما تعامل خوبی با انتشار سوره مهر داریم و قرار است در آینده روی کتاب های دیگری از جمله «افرا»، «سونات عدن»، «کوچه اقاقیا»، «پایان یک نقش»، «شب و قلندر» و... کار کنیم.

 

در ادامه این جلسه قطعه‌ای از نمایش رادیویی «دختر شینا» پخش شد و سپس بهناز ضرابی زاده خاطره‌نگار کتاب «دختر شینا» پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من بسیار خوشحالم که در این روز بارانی در اینجا شاهد این اتفاق خیلی خوب هستم. من قسمت کوتاهی از این نمایش را که اینجا شنیدم فوق العاده احساساتی شدم و خاطرم آمد که خانم محمدی (قدم خیر) همیشه به فرزندان خود می‌گفت که علاقه‌ای به نامش ندارد و دوست داشت که به گونه‌ای نام خود را عوض کند. حالا که این اتفاقات رخ داده است و به آنها نگاه می کنم، فکر می‌کنم که قدم خیر بهترین اسمی بود که برای این خانم انتخاب شده بود اگرچه که او بعدا به نوعی اسمش تغییر کرد و دختر شینا نام گرفت.

 

وی درباره استقبالی که از کتاب «دختر شینا» صورت گرفته، اظهار کرد: خوشحالم که اتفاقات خوبی در کشورم رخ می‌دهد به خصوص اکنون می‌بینیم که در حوزه کتاب فرهنگی که شاید چند دهه پیش به آن توجه نمی‌شد اکنون جای خود را باز کرده است و در کشور رواج پیدا می‌کند. استفاده و بهره‌ای که به این شکل همچون یک نمایش رادیویی از کتاب می‌شود نویسنده را برای عرضه کارهای فاخر تشویق می‌کند. اگر همه همدل و به فکر یک هدف متعالی باشیم اتفاقات بسیار خوبی رخ خواهد داد و نتایج خوبی خواهیم گرفت. من هم به عنوان یک نویسنده دلگرم می‌شوم و از اثرم استفاده های بهینه ای صورت می گیرد و انگیزه ها به این شکل بالا می‌رود.

 

ضرابی زاده درباره نمایش رادیویی «دختر شینا» و کارگردانی محرابی عنوان کرد: من در چند هفته اخیر کار را پیگیری کردم و می‌دیدم که آشا محرابی کارش را با جدیت، علاقه و عشق انجام داده است و حالا بی‌صبرانه منتظرم تا آن را گوش کنم.

 

خاطره نگار کتاب «دختر شینا» درباره همکاری خود با نیما بیگلریان نیز اظهار کرد: بیگلریان همشهری من است و زمانی که از تولید اثر نمایشی این کتاب سخن گفت من بسیار خوشحال شدم و حتی خواستم هر کمکی که از دستم بر می آید برایش انجام دهم. البته که او حرفه ای بود و زمانی که من کار را خواندم بسیار لذت بردم. اگر خود من می خواستم این کتاب را به یک نمایشنامه تبدیل کنم چنین ظرفیت هایی را نداشت و حالا ممنونم از همه کسانی که کتاب را خواندند و یک اثر هنری دیگر از آن تولید کردند.

 

آشا محرابی کارگردان این نمایش رادیویی نیز در سخنان کوتاهی گفت: من هر بار که کاری در حوزه دفاع مقدس و آن سال‌ها ساخته می‌شود به لحاظ حسی که کاملا هم شخصی است ارادت خاصی نسبت به اهالی آن زمان پیدا می‌کنم و فکر می‌کنم جای آن افراد واقعا خالی است. «دختر شینا» هم کاری درباره عشق است که ترکیبی است از عشق آسمانی و زمینی. ما در این اثر از عشق آسمانی به عشق زمینی و از عشق زمینی به عشق آسمانی می‌رسیم و چه خوب که من توانستم چنین کاری را کارگردانی کنم که از نویسندگی بسیار نرم و لطیف خانم ضرابی زاده برخوردار بود.

 

در پایان این مراسم از بهناز ضرابی زاده تقدیر و از نمایش رادیویی «دختر شینا» رونمایی شد./907/د102/ق 

منبع: سوره مهر

ارسال نظرات