۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۳۱۲۵۵۴
آیت‎الله جوادی آملی:

بهره‎مند شدن از اهل‎بیت به اندازه حرکت کردن به سمت آنان است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله جوادی آملی با تأکید بر این که انسان در آخرت تابع امام خود در دنیا است، گفت: تا جایی که انسان حرکت بکند، شوق به لقای ائمه(ع) دارند، آن‎ها که بی‎تاب لقای اهل‎بیت(ع) هستند در روز قیامت به زیارت آنان می‎روند اما برخی تنها تعداد معدودی آنان را زیارت می‎کنند.
آيت الله عبدالله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار میشود، در ادامه تفسیر سوره مبارکه زخرف گفت: در سوره مبارکه زخرف که در مکه نازل شد از آیه 67 به بعد بخشی از روابط را تبیین میکند، رابطههایی که بین انسانها در دنیا است، یا روابط خانوادگی است که فرمود روابط خانوداگی در روز قیامت قطع میشود.

 

وی افزود: بخش دیگر روابط دوستی و اجتماعی است، این روابط دوستی و اجتماعی چون خانوادگی نیست، حتما بر مدار چیزی است، یا در راه خیر یا در راه شر است، هر دو گروه را در این بخش پایانی سوره مبارکه زخرف تبیین کرد، و رابطه دیگر رابطه بین تابع و متبوع و مطیع و مطاع است که این قسمتها را هم در آیات دیگر ذکر فرمود.

 

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که کسانی که صالح و مؤمن واقعی هستند، اینها برای لذت بیشتر فرزندان و ذریه آنها به آنان ملحق میشوند، خاطرنشان کرد: این بدون آن است که از عمل آنان چیزی کم شود، این از آن گروه خاصی است که فرمود ما ذریه آنان را به خودشان محلق میکنیم.

 

وی با اشاره به آیه «ٱلْأَخِلَّآءُ یَوْمَئِذٍۭ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا ٱلْمُتَّقِینَ ﴿٦٧﴾»، گفت: روابط دوستی یا بر مدار حسنه یا بر مدار سیئه است، آنان که دوست یکدیگر هستند و به نفع یکدیگر ربا میدهند و به نفع یکدیگر رشوه میدهند، این خلت و دوستی ظاهرش دوستی و باطنش سم و گناه است، و چون بیشتر آنان جزو افرادی هستند که این دوستیهای دنیایی را دارند، متقین استثنا شدند.

 

حضرت آیتالله جوادی آملی ابراز کرد: اگر عدهای گرفتار ضلالت بودند و امام کفر و ضلالت بودند، روز قیامت قوم آنان به دنبالشان وارد جهنم میشوند، اما اگر تابع ائمه(ع) بودند در روز قیامت نیز به دنبال اهلبیت(ع) میروند، البته تا جایی که انسان حرکت بکند، شوق به لقای ائمه(ع) دارند، آنها که بیتاب لقای اهلبیت(ع) هستند در روز قیامت به زیارت آنان میروند اما توده مردم که تنها اهلبیت(ع) را در روز عاشورا و تاسوعا میشناسند بعید است که حضرات اهلبیت(ع) را آن گونه که میخواهند در روز قیامت زیارت کنند.

 

وی ابراز کرد: در روایات است که اهلبیت(ع) برای برخی سالی یک بار ظهور میکند، این ظهور اهلبیت(ع) در بهشت لذت دیگری است، هر کس برابر عقیده خودش اشتیاق دارد، اشتیاق ما در دنیا به دست هوس ما است، اما در قیامت به دست عقیده ما و عمل ما است، این دل به خواه نفسانی نیست، برخی واقعا آن شوق را ندارند برای این که آن عقیده و آن شیفتگی و آن لقا را ندارند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که اگر تعاون بر اساس حسنه باشد، این دوستان دنیا دوستان آخرت هم هستند، خاطرنشان کرد: اگر دوستی بر مدار سیئه باشد، این دوستان دنیایی دشمنان آخرت هستند، اما آن که تابع ائمه کفر هستند، وضعشان را در سوره زخرف بیان کرد اما آن که تابع ائمه حق است، با اولیای الهی محشور است و به لقای آنان متنعم هستند./914/پ202/ج1

ارسال نظرات