۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۳۱۳۳۳۶

معرفی یکی از چهره‌های تاریخی فارس در دوره قاجار به روایت اسناد تاریخی

خبرگزاری رسا ـ مجمع ذخائر اسلامی به تازگی با انتشار اسناد «سید فرج‌الله ناظم التجار» در کتاب «گزیده اسناد وکیل‌‌الرعایای بیرمی» به معرفی یکی از چهره‌های تاریخی فارس در دوره قاجار پرداخته است.
کتاب «گزيده اسناد وکيل‌‌الرعاياي بيرمي»

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «گزیده اسناد وکیل‌­الرعایای بیرمی» به معرفی سید فرج‌الله ناظم التجار،‌ یکی از چهره‌های تاریخی فارس در دوره قاجار پرداخته است؛ این کتاب از سوی مجمع ذخائر اسلامی منتشر شده است.

 

سید احمد عسکری و وحید کارگر جهرمی در پیشگفتار این کتاب عنوان کردند: «این اثر در فصل اول به معرفی نقش تاریخی سید فرج الله وکیل الرعایا در مناطق جنوبی کشور و شخصیت تاریخی وی می‌پردازد. در فصل دوم، اسناد وکیل‌الرعایا در پنج دسته؛ احکام و اسناد سیاسی، سفارش نامه‌ها، اسناد مالیاتی و مالی، اسناد اجتماعی و اسناد شخصی وکیل الرعایا منتشر شده است و در فصل سوم تصاویری تاریخی شامل مهرها، نامه‌ها و عکس‌های تاریخی خاندان وکیل الرعایا به چاپ رسیده است.»

 

سید احمد عسکری درباره اسناد این سیاستمدار و مصلح اجتماعی تاریخ محلی ایران می‌گوید: «سعی ما در این کتاب این بوده است که به مطالعه موردی «سید فرج الله وکیل الرعایا» از نیروهای فعال سیاسی و اجتماعی فارس دوره قاجار از لابه‌لای اسناد تاریخی جنوب کشور بپردازیم. بنابراین اسنادی که از ایشان قبلا در اختیار داشتیم و اسناد جدید را در یک اثر جدید تدوین کردیم تا محققان حوزه تاریخی خلیج فارس کار مدون‌تری در اختیار داشته باشند.»

 

این پژوهشگر تاریخی ادامه می‌دهد: در دسته اسناد سیاسی، اسنادی از مدبرالسلطنه و دیگر حکام فارس، اسناد متعددی از قوام‌الملک، اسنادی از صدرالملک از تهران، اسناد حکام محلی همانند سطوت الممالک قابل مشاهده است. در دسته اسناد مالی و مالیاتی، نمونه‌هایی از برات نامچه، تمسک نامچه، گزارش‌های مالی و اسناد مالیاتی مناطق جنوبی فارس منتشر شده است. همچنین در اسناد اجتماعی این کتاب می‌توان اسنادی از ناامنی، غارت و آشوب در جنوبی کشور و تلاش برای ایجاد امنیت و سرکوب راهزنان در آن برهه تاریخی را به‌دست آورد و در ادامه نیز تصاویر تاریخی و نامه‌هایی از وکیل‌الرعایا منتشر شده است.

 

به نظر می‌رسد، اسناد سیاسی سید فرج‌­الله وکیل­‌الرعایا در زمینه­ پرداختن به امور سیاسی مناطقی از ایالت فارس و ارتباط با حکام ملی و محلی، اسناد اجتماعی وکیل‌­الرعایا در سامان بخشیدن به امور این مناطق در سال‌­های پر فراز و نشیب مشروطه و اسناد تجاری وکیل­‌الرعایا در تحلیل مناسبات و تعاملات بازار برای پژوهشگران تاریخی مفید خواهد بود.

 

 سید احمد عسکری از مؤلفان این اثر پیش از این کتاب‌هایی از جمله «آیین‌های ایرانی و اسلامی» را به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر کرده است و وحید کارگر جهرمی، مؤلف دوم کتاب «گزیده اسناد وکیل ­الرعایای بیرمی» نیز کتاب «آقای مهربان: زندگی نامه و خاطرات حجت الاسلام و المسلمین غلامعلی مهربان» را توسط انتشارات حوزه هنری منتشر کرده و آثاری همانند «آیت‌الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت» را در دست چاپ دارد. همچنین از این دو نویسنده به صورت مشترک کتاب «خاندان حاج سید علی تاجر بیرمی در ایالت فارس توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در سال 1391 منتشر شده است.

 

کتاب «گزیده اسناد وکیل‌‌الرعایای بیرمی» در 100 صفحه، شمارگان 500 نسخه و با بهای 30 هزار تومان (به صورت تمامرنگی و جلد سخت) از سوی مجمع ذخائر اسلامی منتشر شده است./907/د102/ق

منبع: مجمع ذخائر اسلامی

ارسال نظرات