۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۳۱۵۷۹۴
نماینده ولی فقیه در قزوین:

علم بدون حکمت جهان را از مسیر حقیقی و سعادت دور می‌کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به اهمیت حکمت در جهان حقیقی، گفت: جهان امروز به این نتیجه رسیده که انسان تنها با علم و دانش به سعادت دست پیدا نمی‌کند و اگر می‌خواهیم سعادتمند شویم باید به مسأله مهمی چون حکمت توجه شود و علم بدون حکمت جهان را از مسیر حقیقی و سعادت دور می‌کند.
حجت الاسالم والمسلمين عبدالکريم عابديني حجت الاسلام والمسلمين عبدالکريم عابديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین ظهر امروز به مناسبت ایام‌الله دهه فجر در دیدار مدیران حوزه علمیه استان قزوین گفت: باید در حوزه‌های علمیه اندیشه‌های رهبری و مبانی قرآن ترویج بیشتری داشته و تقویت شود و اساتید باید تلاش کنند تا طلبه‌ها در چنین فضایی رشد پیدا کنند.

 

وی در ادامه با توجه با اهمیت گزارش دهی دروغین در سازمان‌ها و ادارات افزود: گاهی آمارها به گونه‌ای ارائه و آماده می‌شود که به ‌ظاهر کارهای بسیار زیادی انجام شده تا مسؤول بالادستی را راضی کند اما باید به خروجی کارهایی که صورت می‌گیرد و میزان تأثیر گزاری آن توجه شود تا دینمان را به ‌نظام و رهبری به خوبی ادا کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به  قزوین ابراز کرد: زمانی آمارها قابل قبول می‌شود که برنامه‌ها اثرگذار شوند و اثرگزاری برنامه‌ها زمانی نمود عینی پیدا می‌کنند که معضلات جامعه را برطرف نمایند و رفتارهای شایسته برمبنای اسلام و قرآن در میان اقشار مختلف جامعه تبیین شوند و آثار آن را بتوان در فضای عمومی جامعه مشاهده کرد.

 

خطیب جمعه در استان قزوین با اشاره به اینکه خود سازی باید نخست از خود اساتید حوزه علمیه شروع شود بیان کرد: روحانیون و اساتید حوزه در ابتدا باید در خود تحول و تغییر ایجاد کنند تا انتظار داشته باشند حرفشان را طلاب بپذیرند و اگر نگاه‌های دنیایی و دلبستگی‌های مادی در چنین فضایی وجود داشته باشد، اثرگذاری در طلاب به وجود نمی‌آید.

 

وی در ادامه بیان کرد: طلاب در گذشته اگر فرصتی پیدا می‌کردند به دنبال پر کردن زمان خود با برنامه‌های مفیدی مانند کلاس‌های درس اخلاق و سایر مسایل بودند و امروز هم باید طلاب همان مسیر صحیح گذشته را دنبال کنند و اجازه ندهند ابزارهای نوین امروز، زمان را از آن‌ها برای انجام کارهای مفید بگیرد.

 

این مفسر قرآن با اشاره به اهمیت قرآن در زندگی روز مره یادآور شد: قرآن به ما می‌آموزد که یکی از کارهای اساسی که باید در کار طلبه‌ها و روحانیون وجود داشته باشد، یاد و ذکر خدای متعال است و اگر به چنین مسیری حرکت نکنیم و کارها را بر این مبنا انجام ندهیم به بی‌راهه رفته‌ایم.

 

معیشت تنها آب و نان نیست

این استاد حوزوی با بیان این‌که معیشت تنها آب و نان نیست، یادآور شد: واژه معیشت در قرآن شامل تفکر و تعقل، فرهنگ، دانش و یاد خدا نیز تفسیر می‌شود و کسانی که از آن بهره‌مند هستند در واقع مورد توجه خدای متعال قرار دارند و نباید گمان کنیم که تنها معیشت به معنای آب و نان است.

 

علم بدون حکمت جهان را از مسیر حقیقی و سعادت دور می‌کند

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اهمیت حکمت در جهان حقیقی عنوان کرد: جهان امروز به این نتیجه رسیده که انسان تنها با علم و دانش به سعادت دست پیدا نمی‌کند و اگر می‌خواهیم سعادتمند شویم باید به مسئله مهمی چون حکمت توجه شود و علم بدون حکمت جهان را از مسیر حقیقی و سعادت دور می‌کند.

 

این کارشناس دینی تأکید کرد: در رفتارهای مدیران و کارکنان حوزه‌های علمیه نباید وابستگی‌های سیاسی و جناحی به وجود بیاید چرا که جناحی بودن با تقوا جمع نمی‌شود و آن جناح هر جناحی که باشد تفاوتی ندارد و باید تنها رضا و خشنودی خدای متعال ملاک کار قرار گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه افزود: نباید تنها آن چیزی که به نفع ما است را به ‌حق تشبیه کنیم و چنین نگاهی در جامعه باید تغییر کند، تا همه در مقابل حقِ برگرفته از مبانی دینی و الهی تسلیم باشند.

 

حجت ‌الاسلام علی عباسی مدیر حوزه علمیه در استان قزوین هم در این دیدار بیان کرد: مدیران مدارس، طلاب و روحانیان باید پیشتاز تفکر انقلابی باشند و به تبیین آرمان‌های امام و انقلاب بپردازند.

 

این مقام مسؤول تأکید کرد: باید درب حوزه‌های علمیه به روی مردم باز شود و با تدوین برنامه‌های دینی و معرفتی در حوزه‌های علمیه، مردم را بیشتر با حوزه‌ها آشنا کنیم.

 

وی در پایان گفت: هر مدرسه علمیه یک مسجد را در نظر گرفته تا در آن فعالیت نماید و با حضور طلاب و مردم برنامه‌هایی را اجرا کند تا از این طریق ارتباط با اقشار مختلف مردم به ‌ویژه جوانان تقویت شود./955/203/ب2

ارسال نظرات