۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۳۱۶۶۰۵

مونیخ و کار ویژه داعش در مواضع جبیر

خبرگزاری رسا ـ نشست‌های همزمان بروکسل و مونیخ در سطح کلان، از سوی امریکا برای طراحی نوعی بازدارندگی در قبال روسیه دنبال شد.
داعش

به گزارش سرویس پیشخوان حبرگزاری رسا، نشست‌های تقریباً همزمان بروکسل و مونیخ در سطح کلان، از سوی امریکا برای طراحی نوعی بازدارندگی در قبال روسیه دنبال شد و مقامات امریکایی با این نگرانی که دیپلماسی نظامی و امنیتی هجومی روسیه، محاسبات امریکا در اروپای شرقی و خاورمیانه را به‌هم زده است، در تلاش برای پاسخ‌های مناسب هستند.

 

اگرچه برای نشست مونیخ، مقامات امریکایی، ناتو و غربی و سعودی، فشار سنگینی از اتهامات و مطالبات را علیه روسیه به کار گرفتند و در کنار ضرورت توقف عملیات‌های نظامی علیه تروریست‌ها، تمایل به اعزام انبوه نظامیان سعودی و ترک را به رخ کشیدند ولی در نتیجه رایزنی‌های گروه دوستان سوریه، به سطحی از آتش‌بس و به تعویق انداختن روند فرسایش تروریست‌ها رضایت دادند. این در حالی است که برخلاف حامیان نظامیان سوریه که هماهنگ و منسجم در مونیخ حاضر شدند، مجموعه حامیان تروریست‌ها در یک آشفتگی ظاهر شدند.

 

شرایط به گونه‌ای است که به دلیل عدم رضایت ترکیه از تعامل امریکا با نیروهای کرد سوریه و یا عصبانیت تیم مذاکراتی ریاض که خواسته‌هایش با بی میلی و برخلاف انتظارشان در مونیخ رقم خورده است و واکنش سردرگم عادل جبیر، ممکن است موضوع آتش‌بس و آغاز مذاکرات سیاسی را با مشکل مواجه نماید. موضع مدودف مبنی بر اینکه مداخله نظامی و زمینی در سوریه ممکن است به وقوع جنگ جهانی سوم منجر شود، شاید یک دلیل حداقلی برای به تعویق انداختن برنامه امریکا برای حضور زمینی در سوریه باشد و لذا در بروکسل فقط برای مداخله و همراهی ناتو در عراق تصمیم‌گیری شده و اشغال نینوا و الانبار و احتمالاً صلاح‌الدین در دستور کار آنهاست که با بهانه مبارزه با داعش انجام می‌گیرد.

 

در پرونده سوریه اعلام خط قرمز بودن نظام و ارتش سوریه از سوی لاوروف، برنامه و تدبیر امریکا را منفعل کرده و به‌جز یک آرامش محدود در مناطق درگیری که تروریست‌ها از آن استثنا شده‌اند و کمک‌رسانی به شش منطقه،‌ ظرفیت و اهرم کافی برای کسب امتیاز سیاسی در بر نخواهد داشت. لذا سخنرانی جبیر در مونیخ و اعلام اینکه «داعش مولود نظام سوریه است و با تضمین برکناری بشار اسد و انتقال سیاسی در سوریه، زمینه فعالیت و حضور داعش نیز از بین می‌رود»، نشان داد که اساساً وهابیت داعش و بقیه تروریست‌های تکفیری با کار ویژه مداخله‌گری و براندازی در سوریه است و با رسیدن به این هدف، سربازان آل‌سعود، صحنه سوریه را ترک می‌کنند! البته همین موضع جبیر تأکید دارد که این بار نیز جان‌کری باید تیم ریاض و عادل جبیر را با سرزنش جدیدی به میز مذاکره بکشاند و حتی اگر آنها با شکست‌های میدانی روزانه و فزاینده، کارت مذاکراتی ندارند، به مذاکرات تن دهند.

 

دیپلماسی هوشمند و هماهنگ روسیه،‌ایران و سوریه موجب شد تا در مونیخ، ابتکار عمل میدانی و سیاسی حفظ شده و در آرایش متحدان تروریسم سرخوردگی و آشفتگی بیش از گذشته حاکم شود. هر آتش‌بس محدود که قرار است در هفته جاری به سامان برسد، مقدمه تنازع و درگیری جدید بین تروریست‌ها در مناطق مختلف است و واگرایی و بی‌اعتمادی بین امریکا با ترکیه و یا عربستان را افزایش خواهد داد. اصرار بر روشن شدن لیست گروه‌های تروریستی که باید اردن آن را ارائه دهد و حداقل جیش‌الاسلام و احرارالشام را به داعش و النصره اضافه خواهد کرد، بر آشفتگی‌های فوق خواهد افزود. ارزیابی مقدماتی از مونیخ این است که نشست 25 فوریه مورد درخواست دمیستورا نیز به دلیل فقدان هرگونه امیدواری برای کسب امتیاز میدانی و سیاسی و استمرار یافتن سرکوب تروریست‌ها، با بهانه‌جویی‌های عربستان و تیم مزدبگیر ریاض در مذاکره، با کمترین حاصل، به پایان خواهد رسید و امریکا باید بر پروژه حضور محدود نظامی و به‌کارگیری نیروهای ویژه از چند کشور در بخش کوچکی از سوریه دلخوش باشد./998/102/ب3

 

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات