۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۳۱۶۷۴۴
مدیر اداره اخلاق حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

نقش مهم نظام آموزشی حوزه علمیه به عنوان متولی تربیت اخلاقی و تحصیلی طلاب

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام صالحی به نقش نظام آموزشی در پیشرفت و ثمربخش بودن طلاب اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه به عنوان متولی تربیت اخلاقی و تحصیلی و علمی، نقش بسزایی در ثمردهی و موفقیت طلاب دارد.
 حجت الاسلام سيد مرتضي صالحي ساداتي

حجت‌الاسلام سید مرتضی صالحی ساداتی، مدیر اداره اخلاق حوزه علمیه قم، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به اهمیت تحصیل هدفمند و ثمربخش طلاب اشاره کرد و گفت: با توجه به تنوع مسؤولیت‌ روحانیت و سطح انتظاراتی که جامعه از طلاب و حوزه‌های علمیه دارد، طلبه‌های علوم دینی باید تحصیل هدفمند و بابرنامه‌ای داشته باشند.

 

وی افزود: هدف عالی به تهذیب و تقویت مبانی اخلاقی و اعتقادی برمی‌گردد که این مزیت را نوع طلاب دارا هستند؛ اما طلاب یک هدف فرعی دیگر نیز دارند و آن پاسخگویی به نیازهای جامعه است و باید در این جهت نیز گام بردارند.

 

مدیر اداره اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: طلاب در کنار تحصیل متون درسی حوزوی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه، تحصیلات تخصصی در جهت نیاز عمومی داشته باشند، از این‌رو طلاب در حین تحصیل برنامه‌ریزی و مشاوره داشته باشند.

 

وی افزود: استعدادیابی و شناسایی ظرفیت‌هایی درونی بسیار در تحصیل هدفمند و در پیشرفت انسان مؤثر است، در گام بعد نیازسنجی از جامعه و در نهایت در راستای رسیدن به هدف برنامه‌ریزی و مشاوره داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام صالحی یادآور شد: از خلأهای تحصیلی این است که طلاب از نقش مشاوره در پیشرفت تحصیلی غفلت می‌کنند و در مواقعی از استعدادها و سرمایه‌های درونی و بیرونی بهره‌برداری لازم را نداشته‌اند و بعدها افسوس می‌خورند.

 

وی به نقش نظام آموزشی در پیشرفت و ثمربخش بودن طلاب اشاره و تأکید کرد: حوزه علمیه به عنوان متولی تربیت اخلاقی و تحصیلی و علمی، نقس بسزایی در ثمردهی و موفقیت طلاب دارد.

 

مدیر اداره اخلاق حوزه علمیه قم گفت: حوزه علمیه می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح و راهکارهای مختلف موفقیت، پیشرفت تحصیلی و اخلاقی طلاب را رقم بزند و راه را برای طلاب هموار کند، تا دچار آسیب‌ها و هدر رفتن استعدادها نشوند.

 

وی افزود: حوزه علمیه با فراهم کردن بسترهای لازم پیشرفت طلاب، با ایجاد انگیزه، نیاز سنجی از جامعه و تربیت و آموزش طلاب در راستای پر کردن خلأها و پاسخگویی به نیازهای جامعه می‌تواند از ظرفیت بالای طلاب استفاده کند.

 

حجت‌الاسلام صالحی، توجه حوزه علمیه به جنبه‌های اقتصادی در کنار تحصیل و تهذیب را مهم ارزیابی کرد و گفت: حوزه علمیه باید به جنبه‌های اقتصادی نیز در کنار تحصیل و تهذیب طلاب توجه کند، تا طلاب دغدغه‌ معیشت نداشته باشد و بتواند با خیال آسوده به اهداف متعالی‌ و مورد نیاز جامعه از نظر فرهنگی و دینی توجه کند./908/302/ب2

ارسال نظرات