۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۳۱۷۸۴۲
صالحی:

روایت زنانه «دختر شینا» از انقلاب و جنگ بی‌نظیر است

خبرگزاری رسا ـ صالحی در آیین پایانی مسابقه «دختر شینا» گفت: روایت زنانه‌ای که این کتاب از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارائه می‌دهد در نوع خود بی‌نظیر است و ما بیش از این‌ها به این‌گونه روایت‌ها نیازمندیم، این روایت زنانه می‌تواند بشارتگر آن باشد که ما می‌توانیم نیمه پنهان تاریخ انقلاب و دفاع مقدس خویش را هویدا کنیم.
سيد عباس صالحي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین پایانی سومین دوره مسابقه «کتاب و زندگی» با محوریت کتاب «دختر شینا؛ خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی» نوشته بهناز ضرابی‌زاده، یکم اسفند‌ماه 1394 با حضور این نویسنده، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی، محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیر موسسه اطلاعات، میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، محمد حمزه‌زاده، مدیرعامل انتشارات سوره مهر، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری و معصومه آباد در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

 

«دختر شینا» پیوند خاطره و رمان

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: من خاکبوس قدم‌های قدم‌خیرهای ایران‌زمین هستم. کار این قدم‌خیرها فضایی را ساخت و می‌سازد که نه سال‌ها بلکه قرن‌ها ایران اسلامی در آن فضا حفاظت می‌شود.

 

 وی با بیان این‌که کتاب «دختر شینا» از نظر فرم و محتوا اثری خاص و ویژه است، افزود: به نویسنده این کتاب تبریک می‌گویم که با آن‌که کتابی بر محور خاطره و مستندنگاری را ارائه داده است ولی این کتاب به رمان پهلو می‌زند و فرم جدید را از پیوند خاطره‌نگاری و رمان ایجاد کرده است.

 

 صالحی ادامه داد: کار مستندنگارانه ایشان از سویی هم واقع‌گرا است و هم از عناصر اصلی رمان بهره‌‌های کافی دارد؛ لذا اگر ایشان ابتدا قصد رمان‌ نوشتن را داشته‌اند نباید ناراحت باشند که این کار هیچ چیز از یک رمان خوب کم ندارد، هم از نظر شخصیت‌پردازی و هم از لحاظ پیرنگ و ایجاد گره‌های داستانی و گره‌گشایی‌های به موقع و... کاملا همسنگ یک رمان خوب است.

 

 معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به محتوای «دختر شینا» گفت: این کتاب از لحاظ محتوا به این دلیل خاص است که نمی‌توان این کتاب را به دست گرفت و به سادگی بر زمین گذاشت. این کتاب وقتی به خانه‌ای وارد شود نفر به نفر را درو می‌کند و همه را به خواندن فرا می‌خواند. من خاطره و رمان کم نخوانده‌ام اما «دختر شینا» انصافا کار خاصی است.

 

 وی ادامه داد: روایت زنانه‌ای که این کتاب از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارائه می‌دهد در نوع خود بی‌نظیر است و ما بیش از این‌ها به این‌گونه روایت‌ها نیازمندیم. این روایت زنانه می‌تواند بشارتگر آن باشد که ما می‌توانیم نیمه پنهان تاریخ انقلاب و دفاع مقدس خویش را هویدا کنیم.

 

 به گفته صالحی، «دختر شینا» همچنین روایتگر پشت جبهه است و به خوبی نشان می‌دهد که در زمان جنگ پشت جبهه‌ به معنای متعارف وجود نداشته بلکه ایران در آن زمان سراسر جبهه بوده است و همه در حال مقاومت و مقابله با دشمن بوده‌اند.

 

 وی توضیح داد: از سوی دیگر «دختر شینا» خانواده ایرانی را به خوبی و شکلی جذاب معرفی می‌کند؛ خانواده‌ای که ریشه در سنت دارد و انقلاب اسلامی به آن بال و پر داده است و آن را غبارزدایی کرده است. عشقی که در دختر شینا توصیف شده است عشقی سنتی است اما بیش از هر زمانی نیاز امروز جامعه ما است. عشقی که آمیخته با محبت بی‌چشمداشت، وفاداری بی‌نهایت و حیا است. ترکیب سه‌گانه عشق سنتی ما در کتاب «دختر شینا» به خوبی روایت و توصیف شده است.

 

 معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شکیبایی، صبر، مدارا و تحمل زن ایرانی در این کتاب بسیار عالی توصیف شده به‌ویژه وقتی این ویژگی‌ها با آرمان‌های بلند آمیخته می‌شود و بیشتر به افسانه شباهت پیدا می‌کند اما در این اثر کاملا واقعی و باورپذیر روایت شده است.

 

 به گفته صالحی، در این کتاب روابط مبناساز خانوادگی بین همسران و فرزندان و والدین بسیار عالی روایت و توصیف شده است و صافی و زلالی روابط کاملا باورپذیر جلوه می‌کنند. جای شکر دارد که این زندگی و این اتفاق عالی سند و ثبت شد و در فضای اجتماعی ما روان شده است.

 

وی در پایان با تاکید بر اینکه ما به محتوایی که در کتاب «دختر شینا» است امروز بیش از دیروز نیازمندیم، افزود: هیچ پسر و دختر ایرانی در جامعه امروز ما از این کتاب بی‌نیاز نیست./998/د102/ق

منبع: حوزه هنری

ارسال نظرات