۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۳۱۷۹۰۰

تدوین و ابلاغ دستورالعمل فعالیت تبلیغاتی انتخابات در فضای مجازی

خبرگزاری رسا ـ در اجرای مصوبه بیست و هفتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی تدوین و ابلاغ شد.
آرم ستاد انتخابات کشور

به گزارش خبرگزاری رسا، هدف از تدوین و ابلاغ دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی بهره گیری از فرصت­های فضای مجازی برای ایجاد شور انتخاباتی، افزایش مشارکت مردمی در انتخابات، مقابله با تخریب و شائبه­افکنی علیه نامزدها، ضابطه­مندکردن استفاده از فضای مجازی و تسری قوانین و مقررات انتخاباتی در بخش های قابل تسری به فضای مجازی به استناد قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانه ای و قوانین انتخاباتی است.

 

متن کامل این دستورالعمل که مطابق نظر ستاد انتخابات کشور و با اعمال پیشنهادهای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در 14 ماده و یک تبصره تدوین و ابلاغ شده، به این شرح است:

 

«دستورالعمل فعالیت های تبلیغی انتخابات در فضای مجازی»

ماده 1 ـ تعاریف :

الف- تارنمای اینترنتی: وب سایت و وبلاگ­های اشخاص حقیقی و حقوقی در فضای مجازی که قابل دسترس برای آحاد مردم باشد.

ب - شبکه پیام­رسان اجتماعی: شبکه های اجتماعی مجازی جهت تبادل پیام و فایل با مخاطبین از طریق تلفن همراه و ...

ج - اپراتور: کلیه ارائه دهندگان خدمات تبادل پیامک انبوه ویا مجموعه های دارای مجوز از طرف آنان، خدمات دهندگان ارزش افزوده، خدمات اینترنتی و...

ماده 2 ـ تبلیغات انتخاباتی نامزدها در فضای مجازی محدود به مواعد مقرر در قوانین و مقررات مربوطه بوده و هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان کاندیداتوری خارج از زمان مجاز و قانونی در این فضا ممنوع می باشد.

ماده 3 ـ استفاده رسمی از تارنمای اینترنتی، توسط نامزدها در راستای فعالیت تبلیغی انتخاباتی با ثبت نام، درج اطلاعات و دریافت نشانه (لوگو) هوشمند در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به نشانی www.samandehi.ir صورت می­گیرد. ستاد ساماندهی موظف است ظرف دو ساعت نشانه هوشمند مذکور را به وبگاه نامزدهای انتخابات اعطا نماید.

ماده 4 ـ نامزدهای انتخاباتی مکلفند پیامک انبوه تبلیغاتی خود را صرفاً از طریق اپراتورهای داخلی و براساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی ارسال نموده و شماره و نام اپراتور طرف قرارداد خود را به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه و هیأت نظارت مربوطه اعلام نمایند. اپراتورها موظفند پیامک­های انبوه انتخاباتی ارسالی را به شماره­ای که توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابیه و هیأت نظارت مربوطه اعلام می شود نیز ارسال نمایند.

ماده 5 نامزدهای انتخابات مکلفند در صورت استفاده از وبگاه و شبکه­های پیام­رسان اجتماعی(داخلی و خارجی) در امر تبلیغات انتخابات، قبلاً عنوان شبکه و نشانی مربوطه را به هیأت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و هیأت نظارت مربوطه اعلام نمایند.

ماده 6- تولید محتوا توسط شخص نامزد در رسانه­های معاند و ضد انقلاب و همچنین بازنشر مطالب درج شده در رسانه­های مذکور توسط نامزدهای انتخابات و هر شخص دیگر در تارنمای رسمی نامزد ممنوع است. نامزدها برای انتشار مطالب خود مجازند در چارچوب قوانین و مقررات و در رسانه­های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نمایند.

ماده 7- نامزدهای نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه نامزدهای دیگر در فضای مجازی نبوده و تنها می­توانند شایستگی های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند.

ماده 8- هرگونه توهین، تهمت، افترا و انتشار اسرار مطابق قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم رایانه­ای توسط نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی ممنوع بوده و با متخلفین طبق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

ماده 9- در صورتی که مطالبی علیه یک نامزد و منتسب به نامزد دیگری یا طرفداران وی در پایگاه­های مجازی رسمی یک نامزد انتشار یابد، شخص شاکی باید مراتب را به صورت مستند به هیأت اجرایی و هیأت نظارت شهرستان مرکز حوزه انتخابیه اعلام نماید. هیأت اجرایی پس از بررسی، مراتب را جهت حذف موارد مورد شکایت به نامزد موردنظر ابلاغ و نتیجه را به هیأت نظارت اعلام می نماید.

ماده 10- مطابق قانون جرایم رایانه­ای، هرگونه دسترسی غیرمجاز، ایجاد اختلال و تغییر غیرمجاز محتوای پایگاه­های مجازی رسمی متعلق به نامزدهای انتخاباتی جرم محسوب شده و درصورت وقوع، نامزد مکلف است بلافاصله موضوع را به هیأت اجرائی و هیأت نظارت شهرستان مرکز حوزه انتخابیه به صورت مکتوب اطلاع رسانی نموده و درصورت امکان ضمن رفع مشکل، مراتب را از طریق مبادی مجازِ در اختیار خود به عموم اطلاع­رسانی نماید.

ماده 11- استفاده از پایگاه­های مجازی متعلق به وزارتخانه­ها و ادارات، شرکت­های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری­ها و شرکت­ها و سازمان­های وابسته به آنها و نیروهای مسلح و کلیه نهادها، پایگاه ها و مؤسساتی که از بودجه عمومی(به هر مقدار) استفاده می­کنند یا دارایی یا بخشی از دارایی آنان از اموال عمومی است و کلیه دستگاه­هایی که حسب قوانین و مقررات از تبلیغ ممنوع می­باشند و همچنین در اختیار گذاشتن این فضاها ممنوع بوده و مطابق قانون جرم محسوب می شود.

تبصره- دستگاه­های یاد شده در متن این ماده حق تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی در فضاهای مجازی متعلق به خود را حتی به صورت درج آگهی ندارند.

ماده 12- احزاب، تشکلهای سیاسی و ائتلاف ها در صورت انجام فعالیت تبلیغی انتخاباتی در فضای مجازی مکلف به رعایت مقررات مربوط به نامزدها که در این دستورالعمل تصریح شده است می باشند.

ماده 13- مسئولیت حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده ستاد انتخابات کشور است و تخلفات و جرائم انتخابات در فضای مجازی را جهت رسیدگی فوق العاده و خارج از نوبت حسب مورد به مراجع ذی­صلاح اعلام می­نماید، بدین منظور کمیته­ای متشکل از نمایندگان تام الاختیار وزارت خانه های کشور، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی(پلیس فتا) مطابق این دستورالعمل بر تبلیغات نامزدهای انتخابات در فضای مجازی نظارت نموده و در صورت مشاهده تخلف انتخاباتی گزارش­های خود را به ستاد انتخابات کشور اعلام و این ستاد مطابق ضوابط قانونی اقدام خواهد نمود.

ماده 14- کلیه دست اندرکاران برگزاری انتخابات، نامزدها و طرفداران آنها و همچنین کلیه دستگاه­های اجرائی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و نهادها و مؤسساتی که به هر مقدار از بودجه عمومی استفاده نموده یا دارایی آنان از اموال عمومی است مکلف به رعایت دقیق این دستورالعمل و همکاری با کمیته موضوع ماده 13 آن می­باشند./822/د102/ج

منبع: ستاد انتخابات کشور

ارسال نظرات