۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۳۱۸۸۹۵

بازتاب انتخابات ایران در رسانه‎های خارجی

خبرگزاری رسا ـ رسانه های خارجی همزمان با شروع دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین انتخابات خبرگان رهبری ، شروع این انتخابات سرنوشت ساز در ایران را در کانون توجه خود قرار دادند. این رسانه ها گزارش دادند: چشم جهان و ناظران بین المللی به ایران دوخته شده است.
حضور رهبر معظم انقلاب در انتخابات

 

به گزارش خبرگزاری رسا، شبکه خبری فونیکس چین، بی بی سی، سی ان ان، اسپوتنیک، رویترز، فرانس پرس و خبرگزاری ها و سایت های مطرح دنیا با انتشار گزارش های میدانی و اخبار انتخاباتی از حضور پرشور مردم، بار دیگر نگاه دنیا را معطوف ایران کردند.


شبکه خبری فونیکس چین یکی از شبکه های خبری مطرح این کشور با انتشار اخبار مربوط به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین انتخابات خبرگان رهبری، این رویداد مهم را علاوه بر مردم ایران، برای مردم دنیا نیز دارای اهمیت ویژه دانست.


این شبکه که از منطقه هنگ کنگ مدیریت می شود، روز جمعه یکی از بخش های مهم خبری خود را به انتخابات امروز مردم ایران اختصاص داد و اقدام به پخش گزارشی در این باره کرد.


این رسانه چینی در بخشی از گزارش خود آورده است: با توجه به ابعاد مختلف این انتخابات و اهمیت ویژه آن، چشم جهانیان و توجه ناظران بین المللی به نتایج آن دوخته شده است.


گزارش می افزاید: این انتخابات از جهات مهمی دارای اهیت است بویژه آنکه بدانیم مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مرجع قانونگذاری رسمی این کشور تصمیمات مهمی اتخاذ می کند.


خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی از این انتخابات به عنوان اولین انتخابات پس از توافق هسته ای و لغو تحریم ها نام برد و نوشت: این انتخابات از لحاظ مختلف برای مردم ایران مهم است.


این خبرگزاری به سخنان رهبر عالی ایران اشاره کرد و نوشت: آیت الله علی خامنه از مردم خواست تا با بهترین انتخاب، آینده خوبی را برای کشور رقم بزنند.


سی ان ان نیز این انتخابات را مهم ترین انتخابات پس از انتخابات ریاست جمهوری از سال 1979 میلادی عنوان کرد و نوشت: مردم ایران به اهمیت این انتخابات آگاه هستند.


بی بی سی نیز که از زمان آغاز انتخابات گزارشات مختلفی از شهرهای مختلف منتشر کرده به اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان پرداخت.


این شبکه خبری در سایت خود نوشت: هر دو انتخابات از جهات مختلف دارای اهمیت است.


رسانه های عرب زبان منطقه همچون سایر رسانه های خارجی، ضمن پیگیری روند برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، به انعکاس رویدادها و موضوعات مرتبط با این دو رخداد مهم در ایران اسلامی پرداختند.


رسانه یمنی المسیره با پرداختن به موضوع برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان از صبح جمعه در ایران، از احتمال مشارکت بیش از 70 درصدی مردم ایران در آن سخن گفت.


به گزارش شبکه خبری یمنی المسیره به نقل از شهاب الدین چاوشی رییس ستاد انتخابات در تهران اعلام کرد: در حال حاضر در تهران شش هزار و 138 مرکز مشغول رای گیری از اهالی تهران هستند.


المسیره با اشاره به حضور گسترده مردم ایران از نخستین ساعات امروز در پای صندوق های رای گیری افزود: زمان برگزاری انتخابات که از 8 صبح تا 18 بعد از ظهر می باشد که به احتمال زیاد بنا به درخواست مراکز رای گیری تمدید خواهد شد.


پایگاه خبری عراقی المعلومه نیز با اشاره به آغاز دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان از صبح امروز در ایران از استقبال گسترده مردم ایران از این واقعه مهم خبر داد.


المعلومه افزود: 54 میلیون و915 هزار و27 شهروند ایرانی واجد شرایط رای هستند.


به گفته این رسانه، 473 خبرنگار خارجی از 29 کشور جهان در حال پوشش خبری واقعه مهم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان هستند.


دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان از صبح امروز در سراسر ایران آغاز شده است./982/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات