۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۲
کد خبر: ۳۱۹۲۰۸
حجت الاسلام صاحب فصول مطرح کرد؛

ضرورت توجه به سبک زندگی و معماری ایرانی اسلامی

خبرگزاری رسا ـ سردبیر نشریه کودک و نوجوان، رعایت معماری اسلامی را از اصول سبک زندگی دینی خواند و با بیان این‌که نوع معماری منازل نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است، گفت: نوع معماری امروز منازل، سبب کم شدن حیا و تقیدات دینی در فرزندان می‌شود.
صاحب فصول

حجت الاسلام صاحب فصول، سردبیر نشریه کودک و نوجوان صدا و سیما، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت توجه به فرهنگ اسلامی اظهار داشت: فرهنگ در اصطلاح جامعه‌شناسی به معنای ملاتی است که میان سازه‌های پراکنده ریخته می‌شود، تا پراکندگی‌ها با یکدیگر متصل شده و تشکیل یک واحد با کاربری مشخص را ‌بدهند؛ بنابراین فرهنگ، آحاد جامعه را به یکدیگر مرتبط می‌کند.

 

وی افزود: هنر یکی از اجزای فرهنگ است که اقسام آن تجلی‌گاه ذوق و سلیقه فرهنگ یک ملت و منطقه خاصی را مشخص می‌کند و هرکدام از عرصه‌های آن از جمله معماری، موسیقی و نقاشی در حیات انسان متجلی می‌شود.

 

سردبیر نشریه کودک و نوجوان ابراز داشت: یکی از مؤلفه‌ها و اجزای فرهنگ، نمادهایی است که در جامعه، مقدس شناخته می‌شوند و نمایانگر اعتقادات و باورهای عمیق جامعه است؛ بنابراین تاریخ، تمدن، آداب و رسوم و سبک زندگی بخشی از فرهنگ است.

 

وی با اشاره به دستاوردهای عظیم فرهنگی در انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در طول سالیان بعد از انقلاب اسلامی، با تأسیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، زبان فارسی به عنوان زبان ملی و یک شیرازه برای فرهنگ، محفوظ مانده است؛ در حالی که قبل از پیروزی انقلاب، زبان فارسی مورد بی‌مهری قرار می‌گرفت و دانستن زبان انگلیسی ملاک فضل و برتری افراد محسوب می‌شد.

 

حجت الاسلام صاحب فصول، دولتمردان را پاسداران نظام ارزشی جامعه خواند و گفت: نظام ارزشی شامل هنجارهای جامعه است و بدحجابی به عنوان یکی از ناهنجارهای اجتماعی باید از سوی نهادهای دولتی رفع گردد؛ در صورتی که مسؤولان دولتی از جمله رییس جمهور، حجاب را پدیده فرهنگی می‌داند و سازمان روحانیت را در این‌باره مسؤول معرفی می‌کند.

 

وی به لزوم حفظ حجاب در ادارات دولتی اشاره و تأکید کرد: هنگامی که کارگزاران دولت در زمینه حجاب ضعف اعتقادی داشته باشند، در ادارات دولتی با مصادیق بدحجابی مواجه خواهیم شد و آیا دولت نمی‌تواند در ادارات، معضل بد حجابی را حل کند یا حفظ حجاب را از شرایط استخدامی قرار دهد؟

 

سردبیر نشریه کودک و نوجوان، نقش قوه قضائیه را در برخورد با مصادیق بدحجابی مهم ارزیابی و تصریح کرد: اگر قوه قضائیه برخورد با پدیده بی‌حجابی را همچون موضوعات مبارزه با مواد مخدر در دستور کار قرار دهد و اقدام قاطعانه انجام دهد، مصادیق بی‌حجابی در جامعه زیاد نمی‌شود.

 

وی ابراز داشت: جوانان از برنامه‌های صدا و سیما و ماهواره و رسانه‌های دیداری، شنیداری و مجازی الگوبرداری می‌کنند و همان‌گونه که پلیس فتا می‌تواند جرائم رایانه‌ای و اینترنتی را پیگیری کند، مصادیق فساد و فحشا در فضاهای مجازی نیز قابل بررسی است؛ اما در این‌باره حساسیت کافی وجود ندارد.

 

حجت الاسلام صاحب فصول، رعایت معماری اسلامی را از اصول سبک زندگی دینی خواند و گفت: نوع معماری منازل نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است؛ در گذشته فضای محرم و نامحرم مجزا بود، اتاق پذیرایی از بخش‌های دیگر منزل جدا می‌شد؛ در حالی که نوع معماری امروز منازل، آشپزخانه‌ها، نوع لباس پوشیدن‌ برخی از خانم‌ها و نشستن محرم و نامحرم بر سر یک سفره سبب کم شدن حیا و تقیدات دینی در فرزندان می‌شود./908/ت302/ی

ارسال نظرات