۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۳۱۹۳۶۷
سردبیر نشریه حوزوی رسائل مطرح کرد؛

تعالی بخشی در ذات هنر توحیدی/ تولیدات هنری مرحوم سلحشور انسان‌ساز بود

خبرگزاری رسا ـ مصطفوی، مهم‌ترین ویژگی مرحوم سلحشور را پایبندی به نماز اول وقت خواند و گفت: ویژگی هنر مرحوم سلحشور این بود که هنرش را به قرآن و کلام الهی گره می‌زد؛ از این‌رو چون با قرآن گره می‌خورد، محصول هنرش انسان ساز بود و بیننده را تربیت می‌کرد.
تعالی بخشی در ذات هنر توحیدی/ تولیدات هنری مرحوم سلحشور انسان‌ساز بود

رضا مصطفوی، سردبیر نشریه حوزوی رسائل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به هنر توحیدی و هنرمندی ارزشی اظهار داشت: تعریف هنر در دنیای امروز، تغییر جدی داشته است و متأسفانه این تغییر در حال حاضر به جهان اسلام نیز رسیده است.

 

هنر توحیدی، تعالی بخش و نشانگر جلوه‌ای از کمال است

وی هنر توحیدی را تعالی بخش خواند و ابراز داشت: تعریف هنر در دنیای اسلام در گذشته یک تعریف ارزشی، تعالی بخش و نشانگر خالق هنر بود؛ از این‌رو جنس هنرها نیز جلوه‌ای از کمال و خالق هستی بود.

 

مؤلف کتاب «گپ و گفت حرفه‌ای» تصریح کرد: از زمانی که تعریف هنر در جامعه تغییر پیدا کرد و جایگزین‌های دیگری همانند بازیگر از دنیای غرب وارد شد، این عناوین جابجا شد؛ در صورتی که هنر باید انسان را به معبود، مبدأ و تعالی سوق دهد.

 

وی به تعریف هنرمند ارزشی پرداخت و تأکید کرد: هنرمند کسی است که رابطه‌اش را با خالق هستی تنظیم کرده است و می‌تواند آن رابطه را به دیگران نیز منتقل کند.

 

مدیر آفرینش‌های هنری و رسانه‌ای مسجد مقدس جمکران، حافظ را الگو و نمونه هنرمند واقعی خواند و خاطرنشان کرد: حافظ اگر خودش در شناخت خالق و هستی به درجاتی نرسیده باشد، نمی‌تواند شناخت را در قالب اشعار عرفانی به جامعه منتقل کند، چنان که سعدی و پروین اعتصامی نیز این گونه بوده‌اند.

 

هنرمند کسی است که رابطه‌اش را با خالق هستی تنظیم کرده است

وی تأکید کرد: هنرمند ارزشی تمام تلاش خودش را برای اعتلای جامعه‌اش، اعتلای نفس خودش و دیگران به کار می‌برد و به صورت کلی سخن گفتن با هنرمند ارزشی همانند سخن گفتن با یک عارف است و انسان از وی تأثیر می‌پذیرد.

 

مصطفوی تصریح کرد: اگر سینما به خالق هنر و مبدأ هنر وصل شود، می‌‌تواند جلوه‌هایی از هنر را به تصویر بکشد؛ اما اگر وصل نشد، بازیگری فقط صرف ابزار انتقال پیام است و به این ابزار نمی‌توان لباس هنر پوشاند.

 

وی با توجه به رحلت هنرمند ارزشی کشور، مرحوم فرج الله سلحشور یادآور شد: ویژگی هنر مرحوم سلحشور این بود که هنرش را به قرآن و کلام الهی گره می‌زد؛ از این‌رو چون با قرآن گره می‌خورد، محصول هنرش انسان ساز بود و بیننده را تربیت می‌کرد.

 

محصول هنر ارزشی مرحوم سلحشور انسان ساز بود

سردبیر سابق مجله امتداد افزود: مرحوم سلحشور از معدود افراد در سینما بود که ارتباط عمیقی با موضوعات قرآنی داشت و در واقع به کار قرآنی اعتقاد داشت و مبنای کارش را از قرآن استخراج می‌کرد.

 

وی به ارتباط مرحوم سلحشور با قرآن و با بزرگان دینی و علمای حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: مرحوم سلحشور بسیار اهل پرسیدن و ارتباط با عالمان دینی بود و با توجه به چندین سال ارتباطم با آن مرحوم، مهمترین ویژگی‌اش، پایبندی به نماز اول وقت بود.

 

مهمترین مرحوم سلحشور، پایبندی به نماز اول وقت بود

مصطفوی افزود: مرحوم سلحشور در کلاس‌های فیلم‌نامه نویسی، جلسات و هر برنامه‌ای که داشت، نماز اول وقت را ترک نمی‌کرد و بلکه در اوج فیلم‌نامه و جلسات به نماز اول وقت بها می‌داد./908/ت302/س

ارسال نظرات