۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۷
کد خبر: ۳۱۹۹۵۴
کارشناس دینی:

لازمه ارتقاء جامعه داشتن فعالیت های سیاسی و اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با اشاره به این که قرآن بیش از 20 بار به مجادله بین حضرت موسی و فرعون اشاره کرده است، گفت: قرآن به فعالیت های سیاسی و حکومتی انبیاء تأکید دارد و مأموریت پیامبران را به گونه ای تعریف کرده است که لازمه ارتقاء جامعه را در این می‌بیند که آن ها فعالیت سیاسی و اجتماعی داشته باشند.
جامعه اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام طاهری، کارشناس مذهبی، شب گذشته در سلسله نشست های بزم اندیشه در مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی با موضوع «زنان و مبارزه دائمی خستگی ناپذیر» به تبیین چرایی حرکت جهادی اهل بیت(ع) با وجود داشتن ظرفیت های بی نظیر علمی پرداخت.

 

وی با این سؤال که آیا راهی ساده مانند آموزش تعالیم دین به جای حرکت مبارزاتی برای رشد جامعه وجود نداشت؟، اظهار کرد: اهل بیت از ظرفیت علمی عظیمی برخوردار بودند و آیا امکان نداشت با آموزش و حلقه های معرفی که دین را به مردم منتقل کنند و جامعه را رشد دهند؛ آیا هدایت جامعه بجر جهاد و مبارزه از راه دیگر امکان پذیر نبود؟


حجت الاسلام طاهری افزود: آیا بهتر نبود حضرت فاطمه(س) با این سرمایه غنی معرفتی  و علمی جامعهر را با مفاهیم عظبم ولایی آشنا کند و آموزش دهد؟ چرا حاضر شد با وردو به صحنه سیاسی جامعه را از  سرمایه عظیم وجود پربرگت خود محروم کند؟

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به این که قرآن بیش از 20 بار در خصوص مجادله بین حضرت موسی و فرعون اشاره کرده است، گفت: قرآن به فعالیت های سیاسی و حکومتی انبیاء تأکید دارد و مأموریت پیامبران را به گونه ای تعریف کرده است که لازمه ارتقاء جامعه را در این می بیند که آن ها فعالیت سیاسی و اجتماعی داشته باشند.

 

وی با بیان این که با توجه به تأکید قرآن درباره ضرورت فعالیت سیاسی و اجتماعی اهل بیت(ع) باید دیدگاه خود را در مورد عملکرد اهل بیت(ع) اصلاح می کینم، ابراز کرد: نگاه ما سیاست زده و افت زده است و سیاست را کثیف می دانیم در حالی که قرآن به پیامبران خود دستور فعالیت سیاسی و اجتماعی می دهد.

 

حجت الاسلام طاهری با اشاره به شیوه حکومت پیامبر اکرم(ص) خاطرنشان کرد: پیامبر برای حفظ قداست خود اجرای احکام الهی مانند جاری کردن حد را رها نمی کند و در اقامه قسط و عدل، مبارزه با فساد و سرنگونی طاغوت بدون اجرای شدن حاکمیت و برخورد سیاسی امکان پذیر نبود.

 

این کارشناس مذهبی به فعالیت های علمی عالمان دینی اشاره و بیان کرد: عالمان بسیاری برای هدایت مردم کارهای علمی بسیاری انجام دادند اگر چه که کمک بسیاری به رشد جامعه داشتند اما جامعه را نتوانستند، هدایت کنند چون تنها به جنبه علمی توجه کردند.

 

وی افزود: کسانی که در میدان مبارزه حضور پیدا کردند به سیره اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) نزدیک‌تر هستند چون پیامبر اکرم(ص) پس از حضور در مدینه نخستین کاری که کرد، تأسیس حکومت اسلامی بود./1310/202/ب2

ارسال نظرات