۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۳۲۰۰۵۴
در بیستمین سالگرد تأسیس مؤسسه درالحدیث ارائه شد؛

گزارش نمایندگان کمیته های ارزیابی و نقد آثار دارالحدیث

خبرگزاری رسا ـ چهار نفر از اعضای کمیته ارزیابی آثار بیست ساله دارالحدیث در بیستمین سالگرد تأسیس مؤسسه علمی و فرهنگی درالحدیث به بیان فعالیت های خود پرداختند.
بيستمين سالگرد تاسيس دارلحديث

به گزراش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجج اسلام سیدمحمدکاظم طباطبایی، مهدی غلامعلی، علی اوسط ناطقی و آقای قاسم جوادی از اعضای کمیته تخصصی ارزیابی آثار دارالحدیث پیش از ظهر امروز در بیستمین سالگرد تأسیس مؤسسه علمی و فرهنگی درالحدیث با بیان فعالیت های خود در این مرکز پرداختند.

 

حجت الاسلام طباطبایی با بیان این که یکی از مواردی که در پژوهش باید مورد توجه است بحث ارزیابی مستمر و دائمی است، اظهار داشت: این ارزیابی حین پژوهش و پس از آن باید باشد که به شکر خدا این بحث در دالحدیث وجود دارد.

 

وی افزود: زمانی که قرار شد بیستمین سالگرد تأسیس مؤسسه علمی و فرهنگی درالحدیث برگزار شود، تصمیم گرفتیم پژوهش هایی که در این بیست سال انجام شده است را مورد ارزیابی مجدد قرار داده و به همین منظور کمیته ای مسؤولیت این کار را به عهده گرفت.

 

وی با بیان این که 28 نفر مسؤولیت این کار را برعهده داشتند، عنوان داشت: در این کمیته 250 عنوان پژوهشی از جهت مبانی، روش های پژوهشی، اتقان، تنظیم، ترجمه، نوع عرضه و صفحه آرایی ارزیابی و معیارهای سنجش مشخص و نمره داده شد ودر کمیته های تخصصی بررسی شد.

 

در ادامه حجت الاسلام غلامعلی، مسؤول کمیته ارزیابی آثار دارالحدیث اظهار داشت: ما در این جلسات سعی کردیم هم مؤلفین و هم ارزایابان را دعوت کنیم و پس از آن ارزیابی جمع بندی کردیم.

 

وی ادامه داد: برای برسی آثار پژوهشی، کسانی که در این عرصه سرآمد بودند می آمدند و بحث می کردند و مجموعه مباحث تدوین شده است؛ به عنوان نمونه در بخش معاونت فرهنگی از کارشناسان کار کودک در جشنواره ها که از داوران بین المللی بودند دعوت کردیم تا آثار را مورد ارزیابی قرار دهند.

 

در ادامه حجت الاسلام ناطقی که مسؤول بررسی و ارزیابی کتاب من لایحضره الفقیه است، با بیان این که اهمیت تصحیح متون حدیثی برکسی پوشیده نیست، اظهار داشت: با متون حدیثی کار اجتهاد سخت است چون از استحکام خاصی برخوردار نیست به همین منظور کار تصحیح بسیار مورد اهمیت است؛ نکته مهم در مورد تصحیح من لایحضره الفقیه این است که با توجه به اهمیت متون باید ازافراط و تفریط پرهیز کنیم نه آن گونه کار کنیم که فایده ای فوت شود و یا اصل را فدای فرع کنیم.

 

وی ادامه داد: در مرحله نخست باید از منابعی استفاده کنیم که با کتاب مورد نظر هم عرض یا پربارتر باشد؛ اما در تصحیح من لایحضره الفقیه گاهی به منابع متأخر استاد کرده اند، یا مطالب را به کتاب های کم اهمیت تر مثل وافی، وسائل و بحارالانوار مستند کرده اند در حالی که من لایحضر خود او منبع این کتب است و فقط در موارد اختلاف نسخ می توان به این کتب مراجعه کرد ولی ارجاع به این کتب موردی ندارد.

 

در ادامه قاسم جوادی با بیان این که هر وقت نقدی می شود گام عملی برداشته می شود، اظهار داشت: شهید ثانی کتابی با عنوان نقد اجماعات مرحوم شیخ دارد که در آن تصریح می کند که من این کتاب را نوشتم چون نقد را حق واجبی برخودم می دانستم که باید ادا شود؛ بنابراین نقادی عملی پرفایده و لازم است.

 

در پایان حجت الاسلام طباطبایی با بیان این که این نقادی ها در فضای عالمانه صورت گرفت، خاطرنشان کرد: استادان در نقدهای خود اتقان و استحکام آثار را مورد نظر داشته اند و میانگین نمره به آثار دارالحدیث در این بیست سال 17.5 از بیست بوده است و انشاء الله در سال های آینده این میانگین افزایش پیدا کند./1330/203/ب2

ارسال نظرات