انفعال والدین در خرید زودهنگام تلفن همراه خسارتبار است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، کارشناس رسانه ملی در جمع اولیاء و مربیان دانش آموزان مجتمع آموزشی توحید قم به بیان اهمیت تربیت دینی و ضرورت هوشیاری والدین در عصر رسانه و فضای مجازی پرداخت که مشروح سخنان تقدیم خوانندگان محترم می شود.
نبود کارشناس تربیتی در صدا و سیما
امروزه یکی از عوامل تهدید رشد سالم کودکان که خانوادههای بسیاری را نگران کرده، رسانه و فضای مجازی است که به طور غیر قابل کنترلی در جامعه رشد کرده است و متأسفانه خانوادهها یکی از عوامل گسترش این عامل هستند؛ در این زمینه حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، کارشناس وروانشناس تربیت دینی و استاد حوزه علمیه در ابتدا به تشریح آثار مخرب رسانه و فضای مجازی پرداخته و در ادامه راهکارهایی برای حل این معضل ارائه میدهد.
تا زمانی که صدا وسیما بدون هدف کار کند هیچ تأثیر تربیتی در کودکان نخواهد گذاشت؛ برنامه کودکهای 90 قسمته به صورت روزانه در صدا و سیما پخش میشود در حالی که هیچ کارشناس تعلیم و تربیت در این زمینه کار نمیکند؛ در جلسهای مطرح شده بود که این سریال 6 میلیون مخاطب داشته و در صحبتی که با تهیه کننده این برنامه داشتم، متوجه شدم که هیچ یک از دست اندرکاران این برنامه کودک، کارشناس تربیتی نبودهاند.
آسیبهایی که امروزه در فضای مجازی و تلویزیون وجود دارد، این است که کودکان به افرادی منفعل تبدیل میشوند و به جای این که تأثیر بگذارند، تأثیر میپذیرند؛ اگر تأثیر پذیری مثبت باشد خیلی خوب است، اما متأسفانه بیشتر تأثیرات رسانه منفی بوده است.
همه ما به خوبی شاهد هستیم که تأثیر پذیری منفی بیشتر است و خانوادههای زیادی شکایت میکنند که نمیدانیم چرا فرزندانمان خیلی زود از هر چیزی تأثیر میپذیرند و آن را الگوی اعمال خود قرار میدهند.
تشریح آثار مخرب رسانه در کودکان
تأثیر مخرب دیگر رسانه و فضای مجازی این است که خلاقیت را از کودکان میگیرد، در حالی که نسل امثال ما در کودکی به ساختن ماشینهای آرمیچری و نقاشی مشغول بودند؛ پدر و مادر فقط باید بستر را فراهم کنند، کودکان خودشان دارای خلاقیت هستند.
امروزه کارهای خلاقانه از سوی کودکان به شدت کاهش یافته، چرا که نگاهشان به گوشی همراه، تلویزیون و رایانه است؛ افراد تماشاگر نمیتوانند آدمهای خلاقی باشند؛ ادیسون عامل مموفقیت خود را مادرش میداند، چرا که در زیر زمین خانه برای فرزندش یک کارگاه ساده درست کرده بود و او را وارد میدان عملی کرده بود.
رسانه نوعی خود بیگانگی در کودکان ایجاد میکند و خود کودکان هم نمیدانند که چه ویژگیها و خصوصیاتی دارند؛ زمانی که کودکان را در معرض رفتارها و افراد مختلف قرار میدهیم، نمیتوانند به خود و توانمندیهایشان اندیشه کنند.
هر کودک به خودی خود دارای 8 نوع هوش است که این هوشها در رشد آنها خیلی اثر دارد؛ کارشناسان معتقدند کودکی که روزانه بیش از 2 ساعت از رسانه استفاده میکند، هوشش یا متوقف میشود یا کاهش پیدا میکند؛ هوش قدرت حل مسأله برای سازگاری با محیط است.
انواع هوش، شامل هوش مهارتی، حرکتی، کلامی، بین فردی، درون فردی، منطقی، محاسباتی، خلاقیت، موسیقیایی، طبیعتگرا و انواع دیگر است که در مقابل رسانه میخواهد پرورش پیدا کند؛ این در حالی است که رسانه قدرت تفکر را از انسان میگیرد.
وقتی فرزند شما در مقابل تلویزیون مینشیند، در هر ثانیه بیش از 32 تصویر به ذهن وی مخابره میشود و حتی اگر بخواهد، نمیتواند فکر کند؛ یکی از مصادیق شعبده در عصر حاضر تلویزیون است؛ چرا که غیر واقع را به عنوان واقعیت به خورد مخاطب میدهد.
اگر توجه داشته باشید زمانی که در حال تماشای فیلمی هستید، با بازیگران آن احساس همزاد پنداری میکنید، همراه با آن ها گریه میکنید، میخندید، خوشحال و ناراحت میشوید و یا دچار اضطراب میشوید، در حالی که اینها غلط است و اصلا واقعیت خارجی ندارد.
اگر میتوانید زمانی که کودکان در حال تماشای تلویزیون هستند، یک دوربین را بدون آن که متوجه شوند بر روی چهره و اندام وی تنظیم کنید و بعد تماشا کنید؛ متوجه میشوید که چه بر سر فرزندان ما میآید؛ عدم توجه به کودکان باعث شده که نتوانیم حالات روحی آنها را در هنگام تماشای برنامههای تلویزیونی درک کنیم.
امروزه قدرت حل مسأله در کودکان پایین آمده است؛ هوش انسان همانند پردازشگر رایانه است و در عصر حاضر به جای آن که قدرت تحلیل تقویت شود، حافظه آنها در حال پر شدن است؛ این حجم بالای اطلاعات زمانی که قدرت تحلیل نباشد، امکان به کارگیری ندارد.
گریههای زود هنگام فرزندان، نمونهای از اختلال عدم توانایی حل مسائل است و زمانی که فرزند نتواند مشکلی را حل کند، به ناچار گریه و پرخاشگری میکند.
گسترش افسردگی در کودکان
افسردگی از مشکلات دیگری است که در کودکان شایع شده است؛ در گذشته افسردگی بیشتر در خانمها شایع بود اما امروزه افسردگی در میان روانشناسان، به سرما خوردگی روانی مشهور شده است؛ سرما خوردگی، سن و سال و جنسیت ندارد.
کودکان با کانالی که بین خود و رسانه ها زدهاند، به تدریج دچار افسردگی میشوند؛ کودکانی که تنبل و بیانگیزه هستند و با بیحوصلگی کارهایی که به آن ها سپرده شده را انجام میدهند، دچار افسردگی هستند.
اخیرا یکی از کارشناسان اظهار کرده بود که در جامعه ما بالای 50 درصد مردم از افسردگی رنج میبرند در حالی که خودشان نمیدانند؛ کودکان امروزی انگیزه کار کردن، خرید کردن، کمک کردن، درس خواندن، ندارند و مدام میگویند چه کار به کار من دارید.
بخش پیشین مغز انسان برای برنامه ریزی و خود کنترلی استفاده میشود و کودکانی که زیاد از رسانهها استفاده میکنند، امواج رسانهها در این بخش از مغزشان اثر میگذارد؛ کمتر بچهای را مشاهده میکنید که پرخاشگر نباشد و قدرت برنامه ریزی داشته باشد، به ویژه که در حال رشد هستند.
افزایش لج بازی، مختل شدن سیستم فکری و عصبی، ایجاد ترس و وحشت و مشکل ارتباط با همسالان از دیگر آثار مخرب رسانهها بر روی کودکان است؛ رسانهها به عنوان دوستان کودکان در عصر جدید جایگزین شدهاند.
تهدیدات و مراقبتهای ویژه عید نوروز
یکی از آسیبهایی که به ویژه در این ایام با آن رو به رو هستیم، سیزده روز عید نوروز است؛ خانوادهها در طول 11 ماه هر چه تلاش کردهاند که کودکان خود را تربیت کنند، در این چند روز زحمتهایشان به باد میرود، چرا که دیگر کنترلی بر روی فرزندان خود ندارند.
کودکان باید از حدود 7 ماهگی به میان اجتماع برده شوند؛ از یک و نیم سالگی با همسالانشان ارتباط برقرار کنند و دعواهای کودکان نیز در این دوره طبیعی است و فقط به یک میانجیگری خوب نیاز دارد؛ در 4 سالگی همان دو کودکی که مدام با هم دعوا میکردند، رابطه بسیار خوبی خواهند داشت.
کودکان باید زوجیت را از دوران کودکی آموزش ببینند و این زوجیت با همبازی یا با خواهر و برادر در دوران کودکی و در دوران جوانی هم با ازدواج به وقوع میپیوندد؛ بزرگترین مشکل ازدواج جوانان امروزی همین امر مهم است که در کودکی به آن توجه نشده است؛ آمار طلاق به این دلیل 21 درصد است که جوانان فرد گرا رشد کردهاند.
جوانان امروزی با هم سازگاری ندارند و بلد نیستند با زوج خود ارتباط برقرار کنند؛ شیوههای تعامل با همسر را به این دلیل که از کودکی تنها بودهاند، فرا نگرفتهاند؛ شخصی که در تمام طول زندگی فقط با پدر و مادر خود که چندین سال از وی بزرگتر بوده، زندگی کرده است، هیچ گاه تاب تحمل فرد دیگری را در کنار خود ندارد.
بیش فعالی؛ اثر مخرب دیگر رسانهها
رسانهها تأثیر زیادی در بیش فعالی کودکان میگذارند؛ بر اساس آمار، عدم تمرکز و توجه بر روی مسائل درسی در کلاس های درس، به حدود 4 نفر در هر کلاس رسیده است؛ مشاهده شده که دانش آموزی با وجود هوش بالا، از معلم خود اجازه یک دور دویدن در دور کلاس را خواستار شده است.
کتاب دوست آرام محسوب میشود و تفکر ایجاد میکند در حالی که رسانه دوست ناآرام است و تمرکز در مخاطب را به شدت کاهش میدهد و فرد را بیش فعال میکند؛ اخیرا در مقالهای با عنوان «زیاد تلویزیون تماشا نکن، میمیری» عنوان شده است که ناراحتیهای قلبی و عروقی، دیابت و احتمال به آسم در افرادی که زیاد تلویزیون تماشا میکنند دو برابر شده است.
کودکان امروزی به حدی بیحوصله و کم فعالیت هستند که با دمپایی و کفشهای خود میتوانند یک کلکسیون بسازند؛ این در حالی است که در گذشته دمپایی و کفشهای کودکان در هفته یا ماه اول پاره میشد؛ امروزه کفشها را زمانی که کوچک میشود عوض میکنند در حالی که در گذشته هر یک یا دو ماه کفش جدید خریداری میشد.
کاهش مطالعه
کاهش مطالعه از دیگر آثار مخرب رسانه است؛ شما خودتان ترجیح میدهید در کنار بچهای شاد و شلوغ باشید یا در کنار کودکی که آرام و بیتحرک است؛ نتیجه این رفتار باعث شده که میانگین مطالعه در ایران، 8 دقیقه در شبانه روز باشد.
بنده حساب کردهام که اگر واقعا هر شخص در طول شبانه روز 8 دقیقه کتاب بخواند، در طول یک سال باید حداقل 5 کتاب 150 صفحهای خوانده شود؛ هر فرد خودش بهتر میتواند قضاوت کند که در واقعیت چه مقدار کتاب مطالعه میکند.
قدرت کلامی کودکان بسیار ضعیف شده و زمانی که کودک در بیرون از خانه است، نمیتواند مفاهیم خود را به خوبی انتقال دهد؛ میانگین ارتباط کلامی خانوادههای ایرانی به 17 دقیقه در شبانه روز کاهش یافته است.
کشور ما حدود 3 هزار شهید زیر 13سال دارد؛ در حالی که جوانان امروزی فارغ التحصیل شدهاند اما هنوز جورابهایشان را مادرانشان میشویند؛ مشارکت در خانه تکانیها به شدت کاهش یافته و پدر و مادر میترسند که از فرزندان خود در امور خانه کمک بگیرند.
فعالیتهای بدنی کودکان باید زیاد شود و خریدهای خانه را به آن ها بسپاریم؛ چرا که رشد اجتماعی کودکان به شدت افزایش مییابد و هر چه که فعالیتهای کودکان بیشتر شود، صداقت آنها نیز افزایش پیدا میکند.
شیوه رشد اسلامی کودکان
بر اساس احادیث، کودکان باید در 7 سال اول زندگی به بازی بپردازند؛ در 7 سال دوم زندگی گوش به فرمان والدین هستند و در 7 سال سوم به عنوان وزیر در خانه محسوب میشوند؛ در دوران وزیری بخشی از کارهای خانه را به دوش فرزند میگذارند.
سپردن کار نیز هنر میخواهد؛ وقتی پدر و مادر با کنایه به فرزند خود بگویند که کمرم شکست، نمیخواهی بلند شوی و کمک ما بکنی، نتیجهاش بدون هیچ بررسی معلوم است که منفی خواهد بود.
اگر اعضای خانواده دور هم بنشینند و کارها را تقسیم بندی کنند، به راحتی فرزندان به وظایف خود عمل میکنند؛ اگر یک تخته تهیه شود و کارهای روزانه بر روی آن نوشته شود تأثیر بهتری خواهد داشت؛ زمانی که تقسیم کارها به صورت رسمی باشد، مسؤولیت پذیری نیز بیشتر میشود.
تلفن همراه و رسانه شخصی برای کودک مضر است
خانوادهها باید دقت داشته باشند که از گذاشتن تلویزیون در اتاق کودک خودداری کنند؛ در هر خانه فقط یک تلویزیون در اتاق نشیمن قرار بگیرد و زمان استفاده از آن نیز مشخص باشد؛ نیازی نیست که فرزندان یک تلفن همراه، تبلت و رایانه شخصی داشته باشد.
موارد بسیاری مشاهده شده که مادری به کارشناسان مشاوره مراجعه کرده و از این مطلب شکایت داشته که در تلفن همراه یا تبلت شخصی فرزندانشان، عکس های مستحجن دیدهاند؛ درصورت امکان نباید تبلت خرید و اگر هم قصد خرید آن را دارید، برای خانواده بخرید و فرزندان فقط زمان مشخصی اجازه استفاده از آن را داشته باشند.
قوانین استفاده فرزند از تلفن همراه
همیشه دو قانون برای استفاده فرزندان از تلفن همراه باید وجود داشته باشد؛ نخست این که استفاده ناصحیح از تلفن همراه نشود و دوم این که این استفاده در طولانی مدت نباشد؛ کودک را توجیه کنیم که اگر قوانین را رعایت نکند، تلفن همراه از وی گرفته خواهد شد.
در این ایام هوشیار باشید، چرا که کودکان پول های عیدی خود را جمع میکنند و به خانواده فشار میآورند که برای آنها تلفن همراه یا تبلت خریده شود؛ پدر و مادر نباید در مقابل این خواسته، منفعلانه عمل کنند و زیر بار آن بروند.
استفاده از این ابزار را در زمان کودکی باید به فرزندان آموزش دهید تا در سنین جوانی و بزرگ سالی عقدهای بار نیایند؛ چرا که پس از ازدواج با توجه به شرایطی که در آن قرار میگیرند، امکان بروز رفتارهای ناصحیح وجود دارد.
نکته مهم دیگر این است که تلویزیون و ابزار رسانهای همیشه در محیط خانه روشن نباشد؛ پدر و مادر در خانه الگوی فرزند است و اگر خود آنها مدام در فضای مجازی باشند، پیش از فرزند، خانواده دچار آسیب خواهد شد.
الگو بودن پدر و مادر
کارهای بیرون از خانه به هیچ عنوان نباید وارد فضای خانه شود؛ خانواده و زندگی حرمت دارد و تصور نکنید که اگر در خانه پیگیر کارهای مردم هستید، کار صحیحی انجام میدهید؛ این کار پدر یا مادر، حرمت شکنی است.
تلفن همراه در خانه باید سه طلاقه شود و این کار تأثیر بسیار خوبی در فرزندان خواهد گذاشت؛ بنده به شخصه در خانه به هیچ عنوان پاسخگوی تلفن همراه نیستم و تمام کسانی که با من در ارتباط هستند، از این ویژگی بنده مطلع هستند.
استفاده از سرگرمیهای فکری
بازیهای فکری در خانه بسیار استفاده شود؛ به طور قطع میتوانم بگویم که جای بازیهای فکری در خانه مظلوم واقع شده است؛ در برخی رستورانهای اصفهان مشاهده کردم که میزهایی ویژه بازیهای فکری قرار داشت و خانوادهها به مدت یک ساعت به انجام آن بازیها میپرداختند که کار بسیار جالبی بود./840/ز504/س