۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۳۲۰۷۷۸

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ تشرف رییس دانشگاه بامیان افغانستان به مشهد، تشرف کارکنان اتاق بازرگانی لاهور پاکستان به حرم رضوی و تشرف هیأت تجاری لهستان به حرم رضوی و چاپ دوم کتاب «قالی و قناری» از سوی به نشر عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
آستان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی کتاب «قالی و قناری»؛ قصه صبر و ایستادگی نوشته مهدی میرکیانی را برای دومین نوبت، به چاپ رساند.

 

کودکان و نوجوانان دنیای کتاب را به راحتی حس می کنند و با شخصیت های داستان هم ذات پنداری کرده و در انگیزه ها، رفتارها و تجربه های آنان سهیم می شوند.

 

با توجه به اهمیت کتاب و مطالعه به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی، انتشارات آستان قدس رضوی نسبت به چاپ کتاب داستان های کارشناسی شده به لحاظ محتوا و بار آموزشی، اقدام می کند.

 

در این راستا «به نشر» کتاب «قالی و قناری» را به عنوان یکی از کتاب های برگزیده و شایان تقدیر خود ویژه مخاطب نوجوانان برای دومین بار به چاپ رساند.

 

این کتاب به نویسندگی مهدی میرکیایی و با تصویرگری ندا عظیمی، روایت گر داستانی از دوره قاجار است که مخاطب نوجوان را با مفهوم صبر و ایستادگی آشنا می کند.

 

«قالی و قناری» حکایت تلاش بی‌وقفه‌ دختری به نام لیلاست که درگیر و دار فضای خفقان‌ دوران ناصرالدین شاه قصد دارد فرشی با تصویر ناصرالدین‌شاه ببافد و او را به شاه هدیه کند تا بلکه شاه مستبد از تصمیم خودش مبنی بر مالیات بستن به قناری‌ها صرف‌نظر کند.

 

از آنجا که روحیه‌ خستگی‌ناپذیر و ایستادگی شخصیت اول داستان در برابر مشکلات می‌تواند الگوی مناسبی برای نوجوانان باشد، انتشارات آستان قدس رضوی این کتاب را با قطع رحلی کوتاه در شمارگان هزار و 500 نسخه تجدید چاپ کرد.

 

کتاب «قالی و قناری» تا کنون توانسته جوایز متعددی را از آن خود کند که کتاب برگزیده بخش ویژه دومین دوره جشنواره بانوی فرهنگ و همچنین کتاب برگزیدة یازدهمین جشنوارة کتاب سلام بچه‌ها و پوپک از آن دسته به شمار می روند.

 

از دیگر ویژگی های این کتاب می توان به جذابیت برای سایر گروه های سنی اشاره کرد چراکه کتاب «قالی و قناری» نه تنها برای گروه سنی نوجوان قابل استفاده است، بلکه تصویرگران و گرافیست‌ها نیز می‌توانند از ظرافت‌های هنری این اثر نیز لذت ببرند.

 

تشرف هیأت تجاری لهستان به حرم رضوی

هیأت تجاری لهستان به همراه معاون وزیر توسعه این کشور از بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) دیدن کردند و با دستاوردهای مجموعه آستان قدس رضوی از نزدیک آشنا شدند.

 

«رادُسلاو دُماگالسکی»، معاون وزیر توسعه لهستان با عرض تسلیت به مناسب ارتحال آیت الله واعظ طبسی(ره) به مردم ایران گفت: وسعت فعالیت‌های مجموعه آستان قدس رضوی نشانگر تلاش‌های بی‌وقفه این مجموعه در حوزه‌های مختلف است.

 

وی با ابراز شگفتی از عظمت حرم حضرت رضا(ع) اضافه کرد: در طول این بازدید متوجه نگاه وی‍‍ژه زائران به این مکان مقدس به‌خصوص اهمیت آن برای شیعیان و اقشار گوناگون مردم ایران شدم.

 

معاون وزیر توسعه لهستان با اشاره به اینکه آثار پرقدمت هنری و تاریخی ارزشمندی در موزه‌های آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، افزود: نمایش آثار اهدایی کشورهای مختلف به رهبر معظم ایران بسیار مرا تحت تأثیر خود قرار داد.

 

دماگالاسکی درباره معماری صحن و سرای حرم مطهر رضوی گفت: بی‌شک در طراحی و ساخت این بناها دقت و هنر فراوانی به کار رفته است، به طور نمونه آینه‌کاری‌های رواق دارالحجه بسیار برایم جالب توجه بود و از دیدن آن‌ها لذت بردم.

 

تشرف رییس دانشگاه بامیان افغانستان به مشهد

علی یاور سیرت، رییس دانشگاه بامیان افغانستان بازدید ازضمن مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی اظهار کرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی پل ارتباطی بین علما و روحانیون و دانشگاهیان است که در پرتوی فعالیت این دانشگاه، محققان حوزه تخصصی علوم اسلامی می‌توانند در یک تیم مشترک با یکدیگر همکاری و پژوهش کنند.

 

وی به اشتغال به تحصیل پررنگ بانوان در دانشگاه امام رضا(ع) به عنوان یکی دیگر از دانشگاه‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد و افزود: بی‌شک فضای مناسب تحصیل در این دانشگاه موجب حضور چشمگیر بانوان ایرانی در آن شده است.

 

رییس دانشگاه بامیان افغانستان با بیان اینکه فعالیت‌های این دانشگاه‌ها بیشتر متکی بر جمهوری اسلامی ایران است، خواستار گسترش فعالیت‌های آن‌ها در راستای حضور دانشجویان غیرایرانی شد و تصریح کرد: اعطای بورس به دانشجویان کشورهای مختلف منطقه مانند افغانستان در این راستا بسیار مفید خواهد بود.

 

لزوم گسترش فعالیت‌های اقتصادی پاکستان و آستان قدس رضوی

25 نفر از کارکنان اتاق بازرگانی لاهور پاکستان به حرم مطهر رضوی مشرف شدند و از مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی بازدید کردند.

 

«الماس حیدر» معاون عالی اتاق بازرگانی و صنایع لاهور پاکستان ابراز کرد: بسیاری از شرکت‌های لاهور پاکستان علاقه‌مند هستند در زمینه‌های اقتصادی همکاری مشترکی با آستان قدس رضوی داشته باشند.

 

معاون عالی اتاق بازرگانی و صنایع لاهور پاکستان به فعالیت‌های نساجی این آستان مقدس اشاره کرد و افزود: پاکستان تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای در زمینه نساجی دارد، از این رو تلاش می کنیم زمینه‌های همکاری بین این شرکت‌ها را فراهم کنیم.

 

الماس حیدر ابراز کرد: ما از مدیریت آستان قدس رضوی تقاضا داریم تا زمینه راه‌اندازی خط هوایی لاهور به مشهد را فراهم کنند، چرا که راه‌اندازی این خط هوایی موجب شکوفایی فعالیت‌های اقتصادی این دو منطقه می شود./1308/101/ب1

ارسال نظرات