۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۳۲۱۶۶۶

معرفی چند کتاب از سوی موسوی‌گرمارودی برای ایام تعطیل

خبرگزاری رسا ـ ‌گرمارودی ضمن معرفی چند اثر ادبی و پژوهشی مطرح کشور برای علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی، گفت: یکی از زیباترین تعبیرهایی که تاکنون در شعر فارسی درباره اهمیت کتاب شنیده‌ام، شعری از صائب است که می گوید: «صائب مطلب روی دل از کس، که درین عهد/ رویی که نگردد ز کسی روی کتاب است».
موسوي گرماوردي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، علی موسوی‌گرمارودی، شاعر و پژوهشگر قرآنی و ادبی کشور،  درباره آثاری که علاقه‌مندان به ادبیات می‌توانند در ایام تعطیل نوروز 95 مطالعه کنند، با بیان اینکه کتاب «شرح شوق» که به شرح و تحلیل اشعار حافظ می‌پردازد را خود برای مطالعه در ایام تعطیل نوروز مدنظر قرار داده است، اظهار کرد: این کتاب با عنوان فرعی «شرح و تحلیل اشعار حافظ» اثر سعید حمیدیان است که به نقد و تحلیل اشعار حافظ می‌پردازد.

 

وی گفت: کتاب «شرح شوق» در بخش ادبیات در بیست‌وپنجمین دورۀ جایزۀ کتاب فصل برگزیده شده‌ و همچنین برگزیدۀ سی‌و‌دومین جایزۀ کتاب سال در بخش ادبیات شده ‌است.

 

موسوی‌گرمارودی ادامه داد: این اثر در پنج جلد منتشر شده و به همین دلیل هم نیاز به وقت مناسبی دارد که بتوان تمام مجلدهایش را مطالعه کرد. البته درست است که یکی از برجسته‌ترین حافظ‌شناسان این کتاب را به نگارش درآورده، اما نثر آن، نثر ساده‌ای است و تمام مخاطبان ادبیات می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

این شاعر و پژوهشگر قرآنی و ادبی کشور همچنین با معرفی کتاب«منشور عقاید امامیه» اثر آیت الله جعفر سبحانی گفت: این کتاب نیز، شرح گویا و مستد از عقاید شیعه است که در قالب 150 اصل تبیین و تشریح شده است. این اثر نیز، اگر چه کتابی تخصصی است، اما برای مخاطبان عام ادبیات و آثار دینی و مذهبی می‌تواند مفید و خواندنی باشد.

 

وی در معرفی اثری در حوزه شعر و ادبیات منظوم کشورمان نیز گفت: در حوزه شعر، کامیار عابدی «مقدمه‌ای بر شعر فارسی در سده‌ بیستم میلادی» را به نگارش در آورده است که کتاب عالمانه و بسیار خوبی است. این کتاب در قطع رقعی و در 510 صفحه منتشر شده است و اثر تحلیلی است بر شعر قرن بیستم میلادی و شامل همه معاصرین می‌شود و چشم انداز سیاسی و اجتماعی ایران را هم برای مخاطب تشریح می‌کند.

 

وی با تاکید بر لزوم کتاب‌خوانی در ایام فراقت و توجه بیشتر به کتاب و ادبیات، گفت: یکی از زیباترین تعبیرهایی که تاکنون در شعر فارسی درباره اهمیت کتاب شنیده‌ام، این شعر صائب است که می گوید: «صائب مطلب روی دل از کس، که درین عهد / رویی که نگردد ز کسی روی کتاب است». همچنین شعری از متنبی نیز خوانده‌ام که نشان دهنده اهمیت کتاب در بین اندیمشندان جهان عرب است. متنبی در بیتی از این شعر می گوید: «اغدو مکانا فی الدنی سرجٌ صابحاٍ / و خیر جلیساٍ فی الزمان کتابٌ» که به این معنا است: «ارجمندترین جایگاه در این جهان زین اسب است / و بهترین همنشین در روزگاران کتاب است»./998/د102/ق 

منبع: حوزه هنری

ارسال نظرات