۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۳۲۲۵۸۰
عضو جامعه مدرسین مطرح کرد؛

بررسی مسائل جدید و نوپدید در فقه از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به مسائل نوپدید و جدید در فقه اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های بنده پاسخ به مسائل جدید و نوظهور بوده است، همان گونه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به برخی مسائل جدید همچون حق التألیف، حقوق کودک و موضوعات دیگر پرداخته‌ایم.
محمد جواد فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در برنامه دیدار شبکه قرآن سیما با موضوع گفت‌وگو با علما و شخصیت‌های قرآنی و معارفی کشور، با تبریک سال جدید و آرزوی توفیق برای همه مردم اظهار داشت: عنایات اهل بیت(ع) به مرحوم والدم آیت الله فاضل لنکرانی و همچنین جدم شامل اینجانب نیز شده است و سبب شده که بنده نیز ولایی باشم و در مسیر اهل بیت(ع) و نشر معارف ایشان گام بردارم.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به مسائل نوپدید و جدید در فقه اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های بنده پاسخ به مسائل جدید و نوظهور بوده است، همان گونه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به برخی مسائل جدید پرداخته‌ایم.

 

وی افزود: موسوعه‌ای را به نام «حقوق کودک» در مرکز فقهی تدوین کرده‌ایم که پیش از تولد تا مراحل بعدی را مورد بررسی قرار می‌دهد و به نظر می‌رسد در حوزه علمیه به این صورت به این بحث توجه نشده است.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی به موضوع «حق التألیف» اشاره کرد و یادآور شد: این مسأله از مباحث جدید و به روز است که در درس خارج فقه به آن پرداخته‌ام، از جمله قواعد مهمی که باید به آن پرداخته شود قاعده سیاسی الزام است.

 

وی قاعده الزام را مهم خواند و تصریح کرد: در فقه به این مسأله کمتر توجه شده است؛ اما با بررسی در این زمینه حدود 40 فرع فقهی به دست آمده است.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به عمق مباحث درس خارج اشاره و خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ام که درس خارجم، عمیق، منقح، منضبط، و مجتهد پرور باشد و متون مشکل و سنگین حوزوی همچون نهایةالدرایه مرحوم اصفهانی را در کلاس‌ها به طلاب علاقه‌مند مطرح کنم.

 

وی در ادامه به تحریف‌ناپذیری قرآن اشاره و خاطرنشان کرد: عدم تحریف‌ناپذیری قرآن در مباحث اصولی و در بحث حجیت ظواهر قرآن مطرح می‌شود که بنده در اواخر دهه 60 به مناسبت همایشی به رئوس و اصول این بحث اشاره کردم و مورد استقبال واقع شد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اخیرا در زمینه عدم تحریف‌ناپذیری قرآن، کتاب جامعی نوشته‌ام و به همه شبهاتی که در این زمینه مطرح است، طبق معارف شیعه پاسخ داده‌ام که به زودی به چاپ خواهد رسید.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود: از افتخارات شیعه این است که ائمه اطهار(ع) به قرآنی عمل می‌کردند که بر رسول اکرم(ص) نازل شده است و بعد از اهل بیت(ع) نیز اصحاب متقدم، ثقات و روات به آن عمل کرده‌اند تا این زمان که در حال حاضر نیز همان تفسیر و قرآن در دست ما است.

 

وی تأکید کرد: شیعه قائل به این است که قرآن تحریف ناپذیر است و تحریف نشده است و روایاتی از ائمه اطهار(ع) وارد شده که عده‌ای قرآن را تحریف معنوی کردند و در حقیقت، ظاهر و باطن قرآن نزد اهل بیت(ع) است.

 

وی با اشاره به زندگی شخصی و نوع سبک زندگی‌‌اش یادآور شد: به نظرم هر خانواده‌ای که در زندگی، رنگ خدایی و سبقه دینی داشته باشد، زندگی سعادتمندی خواهند داشت و فرزندانشان زیبایی دین و طعم ایمان را احساس خواهند کرد.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی به اهمیت ارتباط عاطفی با خانواده اشاره و تأکید کرد: توجه به ایمان و اعتقاد فرزندان ضرورت دارد؛ از این‌رو والدین باید با فرزندان رابطه صمیمی و عاطفی داشته باشند، تا فرزندان آنها بدون اضطراب و دغدغه با آنها ارتباط برقرار کرده و مشکلاتشان را در میان بگذارند./908/202/ب2

ارسال نظرات