۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۳۲۲۷۱۷
سنگری:

وقف فرهنگی تأثیرگذار در جامعه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدرس دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه وقف یکی از ارزش‌های اقتصادی، معنوی و فرهنگی تاریخی ماست، گفت: در حقیقت وقف یک فرهنگ بسیار بزرگ و تأثیرگذار در جامعه اسلامی بوده است.
وقف

به گزارش خبرگزاری رسا، محمدرضا سنگری، شاعر آیینی و پژوهشگر تاریخ اسلام کشورمان با بیان اینکه وقف یکی از ارزش‌های اقتصادی، معنوی و فرهنگی تاریخی ماست، گفت: در وقف شخص داوطلبانه مبتنی بر سنجش نیازهای اجتماعی آنچه را که دارد به دیگران تقدیم می‌کند و این تقدیم کردن به مفهوم این است که شخص دیگری نمی‌تواند در جریان آن تصمیم تغییر ایجاد کند .

 

وقف همیشه برای املاک نیست

وی با تصریح اینکه وقف همیشه برای املاک، زمین و باغ نیست، گفت: ممکن است که انسان بتواند اشیا و چیزهای دیگر را وقف کند ولو اینکه این وقف یک وقف کوچک و کم قیمت باشد حتی ممکن است وقف یک کتاب و برگه باشد در هر صورت مهم نفس کار است که دارای ارزش است .

 

سنگری با اشاره به اینکه وقف در گذشته فرهنگی ما بوده است، گفت: در وقف چند وجه وجود دارد؛ یک وجه این است که شخص برای پس از خودش تدارک ذات و توشه و اندوخته می‌کند چون کسی که چیزی را وقف می‌کند بعد از مرگش، یک اندوخته خواهد داشت .

 

پر کردن پرونده اعمال ماتأخر انسان از قبل وقف

این عاشوراپژوه خاطرنشان کرد: در آموزش‌های دینی خود داریم که اعمال انسان دارای ماتقدم و ماتأخر هستند و آن اعمالی که نتیجه آن‌ها را قبل از مرگ می‌بینیم ماتقدم و آنکه بعد از خود می‌بینیم ماتأخر هستند و در حقیقت کسی که در طول حیات خویش، ملک و یا چیزی را وقف می‌کند، بعد از مرگ او همچنان پرونده اعمالش باز است .

 

واقف یک حساب جاری بانکی در آخرت برای خود دارد

وی تصریح کرد: در حقیقت واقف با وقف خود، یک حساب جاری بانکی در آخرت برای خود دارد که دائماً کسانی که از وقف او بهره‌گیری می‌کند، پاداش‌ها را به حساب او واریز می‌کنند .

 

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه وقف یک فرهنگ بسیار بزرگ و تأثیرگذار در جامعه اسلامی بوده است، گفت: گاهی اوقات یک وقف زمینه تأمین نیازهای اجتماعی را فراهم کرده است و یا حتی گاهی یک وقف اشتغال و کارآفرینی را برای مردم ایجاد می‌کرده است .

 

لزوم توجه به وقف به عنوان ارزش فرهنگی و دینی

وی با تأکید بر اینکه این بسیار مهم است که مردم امروز جامعه ما به این ارزش فرهنگی و دینی توجه کرده و سنت وقف ترویج یابد، گفت: وقف سنت حسنه‌ای است که از عصر پیامبر(ص) آغاز شده است و شاید حضرت علی(ع) را به عنوان بزرگترین واقف بعد از پیامبر(ص) می‌شناسیم به طوری که آن حضرت به محض اینکه چاهی حفر می‌کرد، یا چشمه‌ای را هدایت و بستر برای آن ایجاد کرده و یا اینکه باغی را احداث می‌کرد، بلافاصله آن را وقف می کرد .

 

سنگری خاطرنشان کرد: در زندگی اهل بیت(ع) و بزرگان دین هم چنین چیزی بوده است و این سنت وقف همچنان ادامه دارد؛ حتی گاهی اوقات کسانی هستند که کتابخانه، آسایشگاه، درمانگاه و غیره را وقف می‌کنند و این‌ها حرکت‌های بزرگی است که نیاز جامعه امروز ماست .

 

نباید انتظار داشت که دولت تمام نیازهای جامعه را برطرف کند

این شاعر آیینی برجسته کشورمان با تأکید بر اینکه نباید انتظار داشته باشیم که تمام خواسته‌ها و نیازهای جامعه را دولت باید برطرف کند، گفت: زمانی که کشورمان دچار تحریم نبود و تنگناهای اقتصادی وجود نداشت شاید وقف‌های بیشتری صورت می‌گیرد اما در هر صورت لازم است که این سنت حسنه را در جامعه خود تقویت کنیم و در این راستا برنامه‌های متنوعی نظیر نشست‌های تخصصی برگزار شود تا مردم با این سنت و کارکردهای آن بیش از پیش آشنا شوند .

 

لزوم مدیریت وقف متناسب با نیازهای روز جامعه

وی تأکید کرد: همچنین امروز باید مدیریت وقف صورت گیرد زیرا گاهی اوقات وقف‌های زیادی برای احداث مسجد و مدرسه صورت می‌گیرد اما ممکن است نیاز جامعه به احداث ورزشگاه و یا حتی پژوهشگاه‌های علمی باشد یعنی باید وقف‌هایی برای امور علمی جامعه صورت گیرد لذا لازم است که نیازهای روز جامعه برای وقف‌های جدید، احصا شده و در اختیار جامعه و خیران قرار گیرد./1325/102/ب2

 

منبع: سازمان اوقاف

ارسال نظرات