۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۳۲۴۴۴۴
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار تبیین کرد؛

نقش هنر در تولید علم دینی/ اثر مرحوم سلحشور به اندازه صدها کتاب دینی ارزش دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به نقش هنر در تولید علم دینی، گفت: اگر حوزه مباحث مربوط به هنر را دنبال کند، بسیاری از مطالبی که در لابه لای کتابخانه ها مانده است به صحنه می آید و فقه اگر برای پاسخ به سؤال های هنرمندان به میدان بیاید توسعه پیدا می‌کند.
محمد جواد فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن مؤمنی شریف، رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از اعضای این حوزه ظهر امروز با حضور در بیت آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با ایشان دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی در این دیدار با اشاره به سالروز شهادت امام هادی(ع) و همچنین سالروز شهادت شهید آوینی، ابراز داشت: جامعه اسلامی باید هر چه بیشتر و بهتر از برکات ائمه معصومین(ع) کند و همچنین چون در هفته هنر و ایام شهادت سید اهل قلم، شهید آوینی قرار داریم، امیدواریم هنر در همه ابعاد جامعه به نحو مؤثر و صحیح تحقق پیدا کند.

 

شکوفا شدن ابعاد دین بعد از انقلاب

وی با اشاره به شکوفا شدن ابعاد دین بعد از انقلاب، افزود: یکی از برکات انقلاب اسلامی، هویدا شدن ابعاد دین بود، چون قبل از انقلاب روزنه ای از دین در اختیار مردم قرار داشت و با تحقق انقلاب بزرگ و این هنری که امام راحل و مردم به خرج دادند، ابعاد دین شکوفا شد و مردم ما و همه بشریت به برکت همین انقلاب به خیلی از معارف، ارزشها و حقیقت های دین آگاهی پیدا کردند.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: پس از انقلاب مفاهیم ارزشی بزرگی در جامعه هویدا شد؛ مقابله با ظلم، ایستادگی تا حد جان دادن، دفاع از حقیقی ترین حقیقت ها یعنی خداوند، نصرت خدا، یاری دین خدا و دفاع از فقرا و مستضعفان و اقشار ضعیف همه و همه از مفاهیم بزرگی بود که به برکت انقلاب اسلامی در جامعه ظهور و بروز کرد که هرکدام از این عناوین خود مدخلی برای صدها عنوان ارزشی و عملی دیگر است.

 

اثر مرحوم سلحشور به اندازه صدها کتاب ارزش دارد

وی با اشاره به هنر به عنوان یکی از مفاهیم زنده شده به برکت انقلاب، اظهار داشت: یکی از جهاتی که انقلاب اسلامی ما اثر بسزایی گذاشت، حیات بخشی به هنر بود که قبل از انقلاب در اختیار فاسدین و ظالمین قرار داشت ولی پس از انقلاب به دامان دین داران رسید و امروز کم کم برخی از آثار آن پیدامی شود؛ فیلم، شعر و تئاتر و همه ما معتقدیم که اگر صدها کتاب در مورد زندگی ائمه و پیامبران نوشته شود به اندازه یک فیلم مرحوم سلحشور تأثیرگذاری ندارد.

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی تأکید کرد: حوزه علمیه هم به ارزش و تأثیرگذاری هنر به خوبی واقف است، بنابراین اگر هنر در مسیر حقیقی خود قرار گرفته و از دین و فقه در مسیر تعالی خود استفاده کند از هر ابزاری قوی تر و برنده‌تر است.

 

وی با بیان این که امروز دشمن به وسیله هنر، افکار و اخلاق جوان و شؤون جامعه را هدف گرفته است، یادآور شد: ما هم از همین راه می توانیم جامعه، سیاست و اخلاق خودمان را اصلاح کنیم و از هنر در مجموعه دین استفاده کنیم؛ به شکر خدا امروز مسؤولان هنری کشور قدم هایی برداشته اند ولی هنوز جای کار فراوان است.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر ضرورت مشخص شدن دیدگاه فقه در هنر، خاطرنشان کرد: بنده در سخنرانی‌ای که در همایش فقه هنر داشتم گفتم که هنرمندان متعهد به این بحث یعنی فقه و دین نیازمند هستند و باید بدانند که فقه چه پاسخی در مورد ریزترین مسائل هنری دارد و نه تنها در هنر بلکه در همه امور زندگی فقه حرف برای گفتن دارد؛ بنده به یک دکتر جراح گفتم فقط در خود اتاق عمل صدها سؤال را فقه جواب می دهد.

 

هنرمندان مرزهای حلال و حرام را رعایت کنند

وی تصریح کرد: هنرمندان باید اطلاعات فقهی خود را مشخص کرده و مرزهای حلال و حرام را در هنر خود مشخص کنند؛ ما نمی گوییم هنرمندان جزو گروه های مقدس جامعه بشوند بلکه فقط مرز بین اصلاح و افساد را مشخص کنند، چرا که همه بحث های فقهی مربوط به حلال و حرام نیست و گاهی فیلمی در مسیر اصلاح فرهنگ جامعه است که فقه در مورد آن حرف دارد و گاهی در جهت افساد فرهنگ دینی جامعه است که باید جلوی آن گرفته شود.

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی با تصریح بر این که یک هنرمند غیرمتعهد در فیلم خود با قدرت و تسلطی که دارد می‌تواند باطل را حق و حق را باطل جلوه دهد، ابراز کرد: هنرمند باید باور کند برای دستیابی به هنر واقعی و این که هنر او در جایگاه واقعی قرار بگیرد به فقه و دین نیازمند است و به همین خاطر است که فیلم حضرت یوسف(ع) بعد صدها سال هم کهنه نمی‌شود؛ هنرمند نباید فقط در موارد اضطرار سراغ دین و فقه بیاید، بلکه برای آن که هنر در مسند صحیح بنشیند باید در مسیر دین باشد.

 

بقای هنر به دین است

وی با تأکید بر این که تا انسان هست هنر هم وجود دارد، عنوان کرد: برای بقای هنر باید اطلاعات از دین زیاد شود و به همین خاطر هنرمندان باید سراغ دین شناسان رفته و قوت و صحت کار خود را بالا ببرند، این که در پایان یک فیلم مذهبی روحانی را بیاورند تا در مورد فیلم اظهار نظر کند چندان ارزشی ندارد.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اهمیت فقه به مقوله طنز، ابراز داشت: در بخش طنز در فقه بسیار حرف داریم و تحقیقی هم چندی پیش در این زمینه منتشر شد و نقش طنز را فقه نشان می داد؛ شما نگاه کنید بخش عمده ای از فیلم های تلویزیونی طنز است و باید هم باشد چرا که مردم به آن نیاز دارند و از همین طنز با کمک فقه می توان در مقوله های دینی، اخلاقی و سیاسی استفاده کرد.

 

وی با ابراز تأسف از این که علاقه به همراهی فقه در هنر در بخش کمی از هنرمندان وجود دارد، عنوان کرد: غالب هنرمندان امروزی هنر را از دین جدا می‌دانند در حالی که اگر بخواهیم هنر واقعی را دنبال کنیم باید رجوع به دین کنیم و هنرمند هر چند از لحاظ حرفه ای پیشرفت کند بدون دین به توفیق واقعی دست پیدا نخواهد کرد.

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی با اشاره به نقش هنر در تولید علم، یادآور شد: اگر حوزه مباحث مربوط به هنر را دنبال کند خیلی از مطالبی که در لابه لای کتابخانه‌ها مانده است به صحنه می آید و فقه اگر برای پاسخ به سؤال های هنرمندان به میدان بیاید توسعه پیدا می کند که این خود مجموعه علمی موسعی می شود و سبب تولید علمی می شود که ما در حوزه به دنبال آن هستیم.

 

آمادگی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برای دنبال کردن مسائل هنری

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) این آمادگی را داریم تا مسائل هنری را در فقه دنبال کنیم و گروه‌هایی به نام فقه هنر و فقه رسانه را نیز راه اندازی کرده ایم و تقویت و غنی شدن آن را در ارتباط‌گرفتن با هنرمندان و مسؤولان هنری کشور می دانیم و معتقدیم با این ارتباطات می‌توانیم خدمت خوبی به بشریت داشته باشیم./1330/201/ب2 

ارسال نظرات