۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۳۲۴۵۱۵
استاد سطح عالی حوزه خراسان:

تجبر و تکبر در برابر خالق نشانه سرکشی از اسلام است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که شخصی که متکبر است، خودخواه و خودبرتربین بوده که با لاف زدن به جای ستایش خداوند، خود ستایی دارد و دیگران را به گمراهی می کشاند، گفت: بنا به سفارش امام صادق(ع) از تجبر و سرکشی بر حذر باشید چون علامت طغیان از اسلام است.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در  مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، تجبر و سرکشی، تکبر و گردن کشی، اختیار و لاف زدن و اختیال و نخوت ورزیدن را از چیزهایی خواند که مانعی برای انسان در زندگی ایجاد می کند و گفت: شخصی که متکبر است، خودخواه و خودبرتربین بوده که با لاف زدن به جای ستایش خداوند، خود ستایی دارد و دیگران را به گمراهی می کشاند، در حقیقت کسی که متکبر و گردن کش باشد، هیچ روزی بر او نمی گذرد مگر به پستی، فرومایگی و دنائت.


وی ادامه داد: افراد شرور از مردم از هر جنس و نژادی که با خدا یک و دو کند و حالت گردن کشی داشته باشد، با وجود اینکه نه خالق و نه رزاق است، فرومایگی و دنائت طبع خود را ثابت کرده که به منزله ناپختگی او بوده که در وجودش ریشه دوانده است. همچنین امام صادق(ع) در سفارش به اصحاب می فرمایند که از تجبر و سرکشی بر حذر باشید چون علامت طغیان است.


حجت الاسلام والمسلمین ضیایی با بیان این که هرگاه انسان خود را بی نیاز ببیند، طغیان کرده است، تصریح کرد: انسان نباید نسبت به دین خدا که ولایی است سرکشی کند. همچنین شخصی که طغیان را ادامه دهد، اسلام وارونه ایجاد می کند.


این استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که امام صادق(ع) در بیانی می گویند خداوند متعال من و شما را از تجبر حفظ و یاری کند، خاطر نشان کرد: همواره مقاومت و استقامت برای برپایی سنت رسول الله(ص) داشته باشید و پشت به سنت رسول الله(ص) نکنید که از زیان کاران می شوید، امام صادق(ع) نیز می فرمایند امیدوارم خداوند به داد فریاد من و شما برسد و ما شما ها را از تجبر برگرداند و رهایی بخشد.


وی با بیان این که خداوند در قرآن التماس می کند که از صراط من بیرون نرو  و خداوند به فریاد ما و شما برسد و از تجبر برگرداند، تاکید کرد: انسان نباید فیگور کاذب بگیرد و جبار و متکبر باشد که حرام است، همچنین خداوند متعال نسبت به خانه گوشت خواری و گوشت چاق غضبناک است و اهل خانه ای که گوشت بدن مومن مرده را به خاطر غیبت کردن از مومنان و مومنات می خورند، زندگی خوبی نخواهند داشت.


حجت الاسلام والمسلمین ضیایی افزود: در محل زندگی غیبت مومنان و مومنات به منزله خوردن گوشت های مرده آنهاست و خداوند متعال نسبت به خانه گوشت خواری غضبناک است، حتی مطرح کردن خوبی نیز گاهی غیبت محسوب می شود، همچنین انسانی که خودش را به باد و بروت یعنی به تجبر، تکبر و اختیال یا نخوت ورزیدن چاق کرده است نیز مورد غضب خدا است.


این استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به روایت 6 از جلد 11 وسائل الشیعه اظهار کرد: در روایتی از این کتاب آمده است که گوشت را از سبد غذایی خانوار و خانه ها نباید خالی کرد، خداوند نسبت به بیت اللحم غضبناک است، همچنین در زمینه غیبت نه تنها غیبت مومنان و مومنات حرام است بلکه غیبت برادران اهل سنت نیز بر اساس فتوای برخی مراجع همچون آیت الله سیستانی حرام بوده و غیبت مردم به منزله خوردن گوشت برادران ایمانی است. در حقیقت غیبت یک نوع دگرآزاری است و مسلمانان و مومنان را باید تکریم مضاعف کرد و نباید آبروی کسی را از بین برد.


وی با بیان این که آن کسی که خود را چاق و چله کرده است متجبر، متکبر و گردن کش بوده و مغرورانه در رویه و مسلک خویش می رود، گفت: آن کسی که کاری به مشی اهل بیت ندارد، گردن کشی است که مغرورانه در حالی که فخر فروشی دارد، بر سلیقه شخصی تکیه کرده و  خداوند متعال اعمال را با صراط مستقیم منطبق می کند.


حجت الاسلام والمسلمین ضیایی با بیان این که انسانها به جای خود محوری و خود برتربینی، باید به خدامحوری روی آورند و خود مجازی را به خود واقعی تبدیل کنند، خاطر نشان کرد: ما مفتخریم که صحیفه فاطمیه و سجادیه از آن ماست و هر کس در رویه اش فخر فروشی دارد، گمراه است. همچنین کسانی که  از غرب و شرق در دسته جبارون هستند، مورد غضب خداوند متعال قرار دارند./864/202/ب1

ارسال نظرات