۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۳۲۵۴۱۸
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش نیازمند اولویت سنجی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام‌ واعظی بابیان این‌که حوزه علمیه و آموزش‌ و پرورش دو نهاد بسیار گسترده هستند، گفت: همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش نیازمند اولویت سنجی است و انجام کارها باید مدیریت شده و براساس اولویت‌ها باشد.
حجت الاسلام واعظي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در نخستین کارگروه تخصصی ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش ‌و پرورش در سال 95 که در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد با تبریک ایام رجب و ولادت امام جواد(ع) اظهار داشت: امیدواریم در این ایام بسیار مبارک همه ما بتوانیم در کسب توجهات معنوی موفق و بهره‌مند باشیم.


وی با اشاره به اهمیت و نقش بسیار مهم آموزش ‌و پرورش افزود: اگر یک نظام بتواند دانش آموزان خود را به‌خوبی پرورش دهد تعالی آن کشور تضمین‌شده است.


حجت‌الاسلام‌ واعظی با بیان این‌که پیشرفت و توسعه یک کشور به کارخانه و زرق‌ و برق نیست، خاطرنشان کرد: اگر در جامعه‌ای کودکان دارای نظم و خلاقیت و جامعه‌پذیری باشند آن کشور به توسعه و پیشرفت خواهد رسید ولی اگر دانش‌آموزان بی‌نظم باشند و جامعه‌پذیری و خلاقیت نداشته باشند اگر چه مواهب و امکانات زیادی داشته باشند به توسعه نخواهند رسید.


وی با اشاره به آیه «کل یعمل علی شاکلته» ابراز داشت: شاکله شخصیتی هر انسان در کودکی شکل می‌گیرد و به‌ راحتی دیگر تغییر ایجاد نمی‌شود و به لحاظ برونداد رفتاری بر اساس شاکله کودکی خود خواهد بود؛ اگر بچه خو گرفت به بی‌نظمی، دیگر در بزرگسالی هم بر همان شاکله خواهد بود.


رییس دفتر تبلیغات اسلامی عنوان داشت: تجربه کاری بنده می‌گوید که در یک فضایی که دامنه همکاری‌ها بسیار گسترده است مانند آموزش‌وپرورش که در تمام کشور گسترده است و از این‌طرف حوزه علمیه هم از جهت تنوع کاری بسیار گسترده است و هم با مردم و هم با نخبگان علمی و سیاسی سر و کار دارد وقتی این دو نهاد بخواهند همکاری کنند اگر مدیریت نشود و اولویت‌سنجی نشود این گستردگی کار سبب می‌شود انرژی‌ها هرز برود و کار خاصی صورت نگیرد.


وی با بیان این‌که در این تفاهم‌نامه‌ها سعی می‌شود تمام فرصت‌ها مدنظر قرار بگیرد و این هم خوب است و هم بد، گفت: همه امور عالم نمی‌خواهد در این چند سال زندگی ما درست شود؛ کارها باید مدیریت‌شده و بر اساس اولویت‌ها باشد؛ برای مثال همین مصلای نماز جمعه تهران که از بس گسترده گرفته‌شده است بعد از بیست سال هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است.


حجت‌الاسلام‌ واعظی با اشاره به کشور کوبا که در بخش درمان پیشرفت‌های زیادی داشته است، خاطرنشان کرد: با این‌که این کشور سال‌ها تحت تحریم‌های شدید ایالات‌ متحده بود ولی با مدیریت منابع و شناخت ظرفیت‌های خود توانست در بخش‌های محدودی خود را به کمال برساند و موفقیت‌های زیادی را کسب کند.


وی با بیان این‌که باید ظرفیت‌های حوزه و آموزش‌ و پرورش شناخته شود، ابراز داشت: در حوزه‌های علمیه فلسفه‌خوانده زیاد داریم ولی کسی که بتواند برای آموزش عقل ورزی و عقلانیت و برای کودکان اقدام کند شاید وجود نداشته باشد و شاید صاحب معارف زیاد داشته باشیم ولی همه که نمی‌توانند کتاب آموزشی برای مدارس بنویسند.


رییس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این‌که ما باید ببینیم اولویت‌ها چیست و توانمندی‌ها کجاست، ابراز داشت: نباید در تمام حوزه‌ها درگیری ایجاد کنیم و باید برای یک دوره چهار تا پنج ساله برنامه‌ریزی کنیم و گروه درست کنیم و ظرفیت‌های خود را پای ‌کار بیاوریم و در آخر هم بتوانیم بگوییم که ما این کار را انجام داده‌ایم و به ثمر رسانده‌ایم.


وی همکاری‌های مشترک را نیازمند یک شورای راهبردی دائمی برای پیگیری و نظارت بر امور دانست و افزود: یک ستاد وقتی می‌تواند موفق باشد که مدیریت بکند و اگر بتوانیم چند فعالیت خاص را معین کنیم و کارگروه ویژه شکل بگیرد و این کارگروه کار را هدایت بکند به موفقیت خواهیم رسید.


حجت‌الاسلام‌ واعظی با بیان این‌که دفتر تبلیغات یک ‌نهاد چندوجهی است و در میان نهادهای فرهنگی و دینی منحصر به ‌فرد است، خاطرنشان کرد: این نهاد سه ماه بعد از پیروزی انقلاب در 18 اردیبهشت 58 از سوی امام خمینی(ره) تأسیس شد و دارای بیش از صد هیأت علمی است.


وی در ادامه به فعالیت‌های دفتر تبلیغات پرداخت و ادامه داد: از جمله فعالیت‌های دفتر تبلیغات سیستم آموزشی دانشگاهی و حوزوی برای خواهران و برادران و فعالیت در فضای مجازی و بزرگ‌ترین مرکز چاپ کتاب را دارا است که حدود 500 کتاب در سال به چاپ می‌رساند.


وی با اشاره به طرح تحول در دفتر تبلیغات که دو سال پیش کلید خورده است، ابراز داشت: این نهاد زیر نظر مقام معظم رهبری است و از دو سال پیش به ‌وسیله هیأت امنا مسائل فرهنگی کشور در چهار حوزه فرهنگی، اجتماعی، سبک زندگی و اعتقادی تعیین شد و ذیل هر بسته یک میر تخصصی درست کردیم که صاحب‌نظران و مدیران ارشد حضور دارند و برای حل هر مسأله برنامه جامعی را طراحی می‌کنند.


رییس دفتر تبلیغات اسلامی عنوان داشت: از جمله میزهایی که درست کرده‌ایم میز آموزش‌ و پرورش است که زیر نظر مجموعه جامعه‌شناسی قرار گرفته است و بنا داریم که آن میز برنامه اقدام مشترکی را طراحی کند و از این ظرفیت استفاده کنیم.


وی افزود: یکی از جاهایی که می‌تواند روحانیت در آموزش‌ و پرورش همکاری داشته باشد، بخش اعزام مبلغ است که در قالب گروه‌های تبلیغی به مدارس بروند و یکی از اولویت‌ها این همکاری باید ساماندهی کردن حضور روحانیت در مدارس باشد./843/202/ب2

ارسال نظرات