۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۳۲۵۴۷۱
پژوهشگر علوم دینی:

کمال مادی زمینه ساز کسب کمال معنوی است

خبرگزرای رسا ـ پژوهشگر علوم دینی گفت: انسان کمال جو است منظور از کمال جو بودن این است که هر چه خیر و کمال است برای خود می‌خواهد و این امری فطری است به همین جهت انسان دارای دو کمال مادی و معنوی است که کمال مادی زمینه ساز کسب کمال معنوی است.
حجت الاسلام و المسلمين رحيم لطيفي

به گزارش خبرنگار خبرگزرای رسا، حجت الاسلام رحیم لطیفی، پژوهشگر و دکترای مهدویت، امروز در مراسمی با محوریت مهدویت که در مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد، گفت: شیعیان، حضرت حجت را به عنوان خلیفه خدا قبول دارند و این امر را با دلایل عقلی و نقلی ثابت می‌کنند.

 

وی با اشاره به دلایل و سودمندی مباحث عقلی در اثبات وجود نازنین امام زمان(عج)، بیان داشت: دلایل عقلی بر مبنای مباحث کلی استوار بوده و امامت و مهدویت نیز از مباحث کلی به شمار می‌آیند به همین جهت عقل توانایی درک و اثبات وجود مبارک امام زمان(عج) را دارد.

 

حجت الاسلام لطیفی درباره راه‎های شناخت نبی، تصریح کرد: از راه‌های شناسایی نبی گواهی پیامبر دیگر، اعجاز و گواهی قطعی مجموعه‌ای از قرائن و شواهد است.

 

این پژوهشگر علوم دینی بر مبنای قاعده لطف، گفت: از نشانه‌های علیم و حکیم بودن خداوند در عالم هستی، هدفدار بودن خلقت و خدمت به انسان است تا انسان در راستای بندگی و عبادت او به کمال مطلوب برسد.

 

وی با بیان اینکه انسان در راستای کسب کمال مطلوب، ابراز کرد: انسان کمال جو است، منظور از کمال جو بودن این است که هر چه خیر و کمال است برای خود می‌خواهد و این امری فطری است به همین جهت انسان دارای دو کمال مادی و معنوی است که کمال مادی زمینه ساز کسب کمال معنوی است.

 

حجت الاسلام لطیفی ادامه داد: خداوند قرآن کریم و ائمه معصومین(ع) را مقدمه‌ای برای هدایت انسان‌ها قرار داد تا آنان به کمال مطلوب برسند.

 

این پژوهشگر علوم دینی درباره اینکه ارسال حجت از جانب خداوند برای بندگان لازم و ضروری است یا خیر؟، گفت: نظرهای متفاوتی در این زمینه بیان شده است گروهی بر لازم بودن و عده‌ای هم بر لازم نبودن حجت معتقد هستند و آنهایی که بر لازم بودن حجت معتقد هستند بیان دارند که عقل کفایت است و حجت نیاز نیست و عده‌ای دیگر می‌گویند خود کتاب و علما حجت است و دیگر نیاز به پیامبر نداریم.

 

وی اظهار داشت: عقل حجت باطنی انسان است که می‌توان به وسیله آن کتاب و سنت و جایگاهشان را تثبیت کرد ولی عقل به تنهایی در این امر کفایت نمی‌کند چرا که انسان موجودی دو بعدی است به همین سبب ارسال پیامبران و ائمه معصومین(ع) ضروری است./813/202/ب2

ارسال نظرات