۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۳۲۵۶۱۱
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی مطرح کرد؛

طلاب و روحانیان باید یاوران وقف باشند/ لزوم افزایش موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه در خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه با تأکید بر فعالیت بیشتر طلاب و روحانیان در زمینه ترویج و گسترش فرهنگ وقف در جامعه، گفت: باید روحانیان مبلغ با حرکتی هدفمند به یاوری وقف برخیزند.
حجت الاسلام سهرابي- نشست هم انديشي وقف و حوزه علميه حجت الاسلام سهرابي- نشست هم انديشي وقف و حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، امروز در نشست «هم‌اندیشی اساتید، روحانیان و طلاب حوزه‌های علمیه استان در زمینه تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف» که در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا (ع) برگزار شد، با تأکید بر لزوم افزایش شمار موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه در استان، اظهار کرد: متأسفانه اکنون شمار موقوفات با نیت مسائل حوزه‌های علمیه در استان چندان چشمگیر نیست.

 

وی اضافه کرد: باید با تعامل، همکاری و همراهی بیشتر طلاب و روحانیان حوزه‌های علمیه، تعداد موقوفه‌های مرتبط با مدارس علمیه در خراسان شمالی افزایش یابد تا این موقوفات بتوانند در آینده نیاز حوزه‌های علمیه را مرتفع کنند.

 

حجت‌الاسلام سهرابی با اشاره به اینکه بخشی از دلایل کم بودن شمار موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه در استان به خود حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیان بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه در طول تاریخ از محل درآمدهای موقوفات اداره می‌شدند و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام شود که این روند در آینده نیز تداوم داشته باشد.

 

وی ادامه داد: در این راستا باید موقوفات مجهول مرتبط با حوزه‌های علمیه در شهرستان‌های مختلف خراسان شمالی شناسایی و احیا شده و از طرف دیگر با مشاوره و راهنمایی واقفان، موقوفه‌های جدید به سمت مسائل مربوط به حوزه‌های علمیه هدایت شوند.

 

حجت‌الاسلام سهرابی با بیان اینکه وقف با نیت رفع نیازهای حوزه‌های علمیه در ردیف وقف با نیت برگزاری عزاداری سیدالشهدا (ع) است، تصریح کرد: به دلیل اینکه در حوزه روضه اباعبدالله الحسین (ع) فرهنگ‌سازی خوبی صورت گرفته، بسیاری از واقفان با این نیت اقدام به ثبت وقف می‌کنند در حالی که باید موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه سوق داده شوند.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با تأکید بر فرهنگ‌سازی بیشتر طلاب و روحانیان در این زمینه، اضافه کرد: این اقدام ابتدا می‌بایست در بین نزدیکان و آشنایان صورت گیرد و پس از آن فعالیت‌های تبلیغی در مناطق اعزامی در بین اقشار مختلف مردم انجام شود.

 

وی با بیان اینکه وقف در رابطه با حوزه‌های علمیه الزاماً نباید با عاملیت و تولیت نهاد اوقاف و امور خیریه صورت گیرد، افزود: واقفان و خیران می‌توانند تولیت وقف‌های خود در رابطه با حوزه‌های علمیه هر شهرستان را به مدیر آن مدرسه و یا امام جمعه شهر واگذار کنند تا کاستی‌های موجود در این بخش به مرور مرتفع شود.

 

حجت‌الاسلام سهرابی با تأکید بر اینکه همه طلاب و روحانیان باید یاوران وقف باشند، اظهار کرد: فعالیت در این زمینه افزون بر اینکه سبب رفع مشکلات و نیازهای مدارس علمیه می‌شود برای عاملان و مبلغان نیز اجر و پاداش معنوی ویژه‌ای دارد.

 

وی با بیان اینکه همه افراد فعال در نهادهای فرهنگی و مذهبی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف رسالت دارند، تصریح کرد: اما در این زمینه بیش‌ترین وظیفه بر عهده روحانیان و علما است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه این نهاد به تنهایی نمی‌تواند برای شناسایی و احیای موقوفات مجهول مؤفق شود، افزود: باید روحانیان و علما در راستای شناسایی این موقوفات با نهاد اوقاف و امور خیریه همکاری بیشتری داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام سهرابی از طلاب و روحانیان خواست تا در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برای افزایش شمار موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه فعالیت‌های عملی و اجرایی بیشتری داشته باشند./9314/202/ب1

ارسال نظرات