۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۳۲۵۹۳۴
در درس خارج مطرح شد؛

توصیه های آیت الله سبحانی به معتکفان/ اعتکاف خانه تکانی قلب است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی اعتکاف را خانه تکانی قلب دانست و گفت: کسانی که معتکف هستند باید از مسائل دنیوی پرهیز کنند، نماز و دعا بخوانند و گاهی نیز مشغول بحث و مطالعه شوند که همه به ذکر خداوند تبارک و تعالی بازگردد.
درس خارج اصول آيت الله سبحاني در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با گرامیداشت ایام ماه مبارک رجب و ایام البیض به تبیین اهمیت اعتکاف و بیان توصیه هایی به معتکفان پرداخت.


وی با بیان این که اعتکاف در واقع خانه تکانی است، افزود: غالبا انسان ها قبل از این که ایام عید برسد خانه تکانی می کنند، در حقیقت قلب در مدت زندگی مشغول به خود است و کمتر فرصت پیدا می کند که با خداوند متعال خلوت کند.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که انسان معکتف با خدا خلوت کرده و قلب خود را خانه تکانی می کند، اظهار داشت: انسان در اعتکاف قلب را از بقیه مسائل تخلیه می کند و در خانه دل او فقط خداوند متعال حضور دارد.


وی ادامه داد: حضرت امام(ره) می فرمود آیا نمازی خواندید که در آن غیر از خدا چیزی نباشد، یعنی از ابتدا تا انتهای نماز چیزی غیر از خدا در دل انسان نباشد؛ خیلی کم است که انسان از اول تا آخر نماز حضور قلب داشته باشد.


حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که اگر انسان بتواند 5 دقیقه نماز با حضور قلب بخواند در اعتکاف اگر جامع باشد حضور خدا در قلب را می فهمد، ابراز داشت: در این حالت انسان خود را در محضر خداوند می بیند و قلب را نیز به جای ذکر دنیا، ذکر خداوند مشغول کرده است.


وی عنوان کرد: کسانی که معتکف هستند باید از مسائل دنیوی پرهیز کنند، نماز و دعا بخوانند و گاهی نیز مشغول بحث و مطالعه شوند که همه به ذکر خداوند تبارک و تعالی بازگردد./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات