۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۴۲۳۳۰۱
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

تظاهر به دوستی دشمنی را از بین می‌برد

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان این‌که تظاهر به دوستی، دشمنی را از بین می‌برد، گفت: این راهی است که انسان می‌تواند دوستی دیگران را به خود جلب کند زیرا تظاهر به دوستی نهایتا در وجود انسان تثبیت می‌شود.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسر قرآن کریم، امروز در کلاس درس اخلاق که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: «وَ سَدِّدْنِی لِأَنْ أُعَارِضَ مَنْ غَشَّنِی بِالنُّصْحِ» در این فراز از دعای مکارم الاخلاق سه نکته قابل توجه و تامل است.

 

وی افزود: نخست اینکه، این فراز از دعای مکارم ریشه در دو آیه از آیات قرآن دارد و دیگر آن که، آموزنده روش تبلیغ عملی است و نکته قابل توجه دیگر مساله سیاسی این فراز است که عبارت است از مدارا کردن با مخالفان سیاسی و دشمنان به منظور جذب آنان به اسلام یا دفع و کم کردن شر آنها است.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به روایتی از امیرمومنان علی(ع)، گفت: ایشان فرمودند کسی که با برخوردهای خوب بین دشمن خود را اصلاح کند در واقع به عدد دوستان خود اضافه کرده است.

 

وی افزود: در روایت دیگری آمده اگر انسان دشمن خود را به دوست تبدیل کند و با سخن خوب و نیکو بین خود و او را اصلاح کند این آسان‌تر از آن است که انسان با او در میدان پیکار روبرو شود و درد و رنج جنگ را متحمل شود.

 

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: از ائمه معصومین(ع) روایت است که با دشمنت مصافحه کن حتی اگر او نخواست تو دستت را به سوی او دراز کن و این عملی است که خدا به تو دستور داده است؛ مصداق رفع بدی همین دست دادن است و این دستور قرآن است.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در پایان خاطرنشان کرد: امیرمومنان علی(ع) در نهج البالغه می‌فرمایند: دشمنت با تو تظاهر به دوستی می‌کند و تو یقین داری که عمل او ریاکاری است اما تو به او نگو که تو در حال تظاهر کردن هستی بلکه تو نیز بیشتر از او به دوستی با او تظاهر کن؛ این راهی است که انسان می‌تواند دوستی دیگران را به خود جلب کند زیرا تظاهر به دوستی نهایتا در وجود انسان تثبیت می‌شود./202/813/ب1

ارسال نظرات