۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۴۲۳۵۵۴
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

نتوانسته ایم نشاط و سرزندگی دفاع مقدس را به جامعه منتقل کنیم/ انقلابی بودن به انسان نشاط می بخشد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که فضای دفاع مقدس خلوص بالایی داشت و مهم ترین ویژگی آن، نشاط رزمندگان بود، گفت: نشاط و سرزندگی زیادی در فضای دفاع مقدس وجود داشت و امروز این نشاط را در بهترین محیط های معنوی نمی بینم؛ متأسفانه نتوانسته ایم این نشاط را به جامعه منتقل کنیم.
حچت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان شب گذشته در مراسم یادواره شهدای رسانه صدا و سیمای استان قم با عنوان «لاله های فاطمی»، گفت: درجات زنده بودن متفاوت است همان گونه که حیات نباتی ما نیز قابل درجه بندی است؛ اگر شخصی دور از جان شما سکته کند، یا قابل برگشت است یا دیگر امکان بهبودی ندارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: بدن ورزشکاران با افرادی که اهل ورزش نیستند تفاوت آشکاری دارد؛ درجات حیات روحی و روانی انسان ها هم متفاوت است؛ برخی قلبشان افراد بیشتری را دوست دارد و نسبت به همه آحاد بشر محبت دارند.

 

وی ادامه داد: ما باید همان قدر که به اصل زندگی کردم توجه می کنیم، به ارزش حیات نیز توجه کنیم و حقایق روزگار را مشاهده کنیم؛ درجه حیات موضوعی است که باید به آن پرداخت؛ امام صادق(ع) می فرمایند که مؤمن، افزون بر دو چشم سر، دو چشم در قلب دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ابراز کرد: امام علی(ع) درب خیبر را با قدرت روحی خودشان از جا کندند و مؤمن نیز قدرت خودش را از نیتش می گیرد و فقط بخش کوچکی از آن مربوط به غذای دنیایی است؛ برخی با اعمال نامطلوب خود را قدرتمند می کنند.

 

وی افزود: برخی نمی خواهند درجه حیات و قدرت زنده بودن خود را افزایش دهند و فقط از زندگی کوتاه خود می خواهند لذت واهی ببرند، درحالی که اگر زندگی با کیفیت باشد، دائما با نشاط و با انرژی خواهد بود و عمرش نیز طولانی می شود.

 

سخنران و مبلغ حوزه علمیه اظهار داشت: فضای دفاع مقدس خلوص بالایی داشت و مهمترین ویژگی آن، نشاط رزمندگان بود؛ نشاط و سرزندگی زیادی در فضای دفاع مقدس وجود داشت و امروز این نشاط را در بهترین محیط های معنوی نمی بینم؛ متأسفانه نتوانسته ایم این نشاط را به جامعه منتقل کنیم.

 

وی در ادامه گفت: غریی ها با رقص و پایکوبی می خواهند نشاط داشته باشند؛ این نشاط مصنوعی غرب فریبنده است و اگر مؤمنی زرنگ و معتقد نباشد، گول می خورد؛ اهل دین باید به حدی نشاط داشته باشند که افراد ضعیف و غیر متمدن به حال او حسرت بخورند.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این مطلب که در مجلس شهدا همیشه نشاط حاکم است و هر گاه به یاد شهدا می افتم، دلم شاد می شود، خاطرنشان کرد: مادر شهیدی به من می گفت که نمی دانم چرا هر وقت یاد فرزندم به ذهنم می آید، به جای گریه و ناراحتی، حس شادی پیدا می کنم.

 

وی ابراز کرد: امام خمینی(ره) نشاط شهدا را می دیدند که فرمودند، «شهدا در قهقه مستانه به شهادت می رسند»؛ تعبیر حضرت امام خمینی(ره) درباره شهدا بسیار بلند است و ما تنها جز حسرت خوردن به شهدا چاره دیگری ندارم.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: شوری در اربعین حسینی(ع) وجود دارد که خستگی را از تن همه زائران بیرون می برد و زائران فقط از نشاط، زیبایی و فرح بخشی صحبت می کنند؛ چکونه است که شخصی در خاگ و خل با پای پیاده کیلومتر ها راه می رود اما همچنان شاد باشد.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه درباره زیارت ائمه(ع) درک خوبی نداریم؛ در زیارت امین الله قسمت زیادی از آن به دعا درباره نشاط است و قسمت دیگر آن نیز ابراز به نشاط است؛ زیارت امین الله نهایت مثبت نگری است؛ خداوند متعال صریحا دعا خواندن گرفتاران را کنایه آمیز می خواند و معلوم است که دعای افراد با نشاط و عاشق، نزد خدای عالم گیراتر است.

 

سخنران و مبلغ حوزه علمیه تأکید کرد: افراد بانشاط، محبت زیادی نسبت به اهل بیت(ع) دارند و این افراد در دین داری هم قوی تر هستند؛ بنده هم گرفتاری هایی دارم و تصور نکنید که نفس من از جای گرمی بلند می شود؛ با تمام این اوصاف بی غم بودن در حل مشکلات نیز بسیار تأثیرگذار است.

 

وی تصریح کرد: نفرت ما از دشمنان دین به این دلیل است که برای انسان ها غم و اندوه را به ارمغان آورده اند؛ آمریکا دولتمردان جنایتکار و خبیثی بدتر از فرعونی ها دارد و در کشورهای منطقه خاورمیانه جنایات بسیار انجام داده اند.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران با آمریکا دشمن است، چرا که نشاط را در جوامع و بشریت از بین برده است؛ در یمن از انواع بمب های شیمایی استفاده می کنند و موسیقی های بسیار مبتذلی تولید می کنند که این موسیقی ها در روایات به ناله اهل دوزخ تشبیه شده است.

 

وی ابراز کرد: ما باید به فرزندانمان یاد بدهیم که دین داری سبب شادی ما است و نگاه حرام نشاط را از انسان می گیرد؛ همان گونه که کودک به صدای مادر خود در گوشش برای آرامش نیاز دارد، انسان نیز با شنیدن صدای قرآن آرامش پیدا می کند.

 

سخنران و مبلغ حوزه علمیه گفت: انقلابی بودنمان برای نشاظ خود و بشریت است و کسی حق ندارد ما را بدبخت و غمگین کند؛ مرگ در مقابل زندگی بی نشاط بهتر است؛ ما می خواهیم با لبخند زندگی کنیم و با لبخند بمیریم.

 

استاد حوزه و دانشگاه در پایان اظهار داشت: مردم به نشاط حقیقی، عمیق و پایدار نیاز دارند؛ بگذارید به ما بگویند که این ها در عالم دیگر زندگی می کنند؛ امام علی(ع) می فرمایند که برخی، متقین را دیوانه می بینند؛ به واقع می توان گفت کسی که خداوند متعال را ببیند و دیوانه نشود، آدم نیست.

 

گفتنی است, در ابتدای این مراسم حاج علی مالکی نژاد به مداحی پرداخت و سردار عبدالفتاح اهوازیان خاطراتی درباره شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم بیان کرد./840/201/ب2

ارسال نظرات