۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۴۲۳۷۷۲
ضرغامی:

شهید مطهری رفتار عافیت طلبانه نداشت/ برخی بزرگان برای خود قداست ویترینی قائل هستند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که شهید مطهری رفتار عافیت طلبانه نداشت و برای خود قداست ویترینی قائل نبود گفت: بسیاری از صاحبان اندیشه وقتی به شبهات و اختلافات می رسند تصور می کنند نباید ورود کنند چون اگر ورود کنند از جایگاه و قداست و شأن و شئون آنها کاسته می شود و در بحث های اختلافی می افتند.
ضرغامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عزت الله ضرغامی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران در سخنانی به مناسبت «سالگرد شهادت استاد شهید مرتضی مطهری»، از ایشان به عنوان متفکر، فیلسوف و اسلام شناس بزرگ که خدمات ماندگاری برای جامعه اسلامی و دوستداران انقلاب اسلامی در ایران و در همه دنیا از خود به جای گذاشت، نام برد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به کارنامه پربار و خدمات ماندگار شهید مطهری و روش و مدل مواجهه ایشان در پاسخ به مسائل فرهنگی و عقیدتی و فکری، اظهار داشت: عملکرد کارنامه شهید مطهری به طور قابل تحسینی در ارتباط با نیازهای فکری جامعه بود که شاید بزاعت و یا شجاعت ورود به آن در برخی افراد دیگر وجود نداشت.

 

وی افزود: اولین نگاه شهید مطهری در پاسخ به شبهات آن بود که شک اولیه را مقدس می دانست و شک را معبر ورود به یقین و تعمیق اعتقادات می شناخت اما نمی گذاشت شک او در میان افکار جوانان جا خوش کرده و موفقیت خود را تثبیت کند؛ در واقع او به شک رسمیت می داد و چه بسا او را برای ورود به یقین مقدس می دانست.

 

ضرغامی خاطرنشان کرد: شهید مطهری بعد از این که شک را به رسمیت می شناخت با شجاعت ورود می کرد و پاسخ شک و شبهه ها را می داد و هیچ نگرانی و ترسی از این بابت در وجود شهید مطهری نبود.

 

شهید مطهری رفتار عافیت طلبانه و تنزه طلبی نداشت

وی با بیان این که شهید مطهری رفتار عافیت طلبانه و تنزه طلبی نداشت و برای خود قداست ویترینی قائل نبود، گفت: هزینه های این رفتار را هم می داد اما این هزینه ها هرگز در مقابل دستاوردهای روشنگری های آگاهی بخش او قابل اعتنا نبود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بسیاری از صاحبان اندیشه وقتی به شبهات و اختلافات می رسند تصور می کنند نباید ورود کنند چون اگر ورود کنند از جایگاه و قداست و شأن و شئون آنها کاسته می شود و در بحث های اختلافی می افتند لذا برای خود جایگاهی در نظر می گیرند و سعی می کنند قداست ویترینی را برای خود حفظ کنند و شهید مطهری اینگونه نبود.

 

وی با اشاره به این که امروز جای شهید مطهری بسیار خالی است، گفت: سیل شبهات در اصل دین، انکار خدا، نفی مقدسات، اصالت لذت، بازسازی و تطهیر رژیم منحوس پهلوی، نفی ارکان جمهوری اسلامی از جمله ولایت فقیه توسط هزاران شبکه ماهواره ای و فضای بی کران مجازی در اختیار نسل جوان قرار می گیرد و باید به این شبهات پاسخ داد.

 

ضرغامی با بیان این که اگر شهید مطهری بود در وهله اول برای مردم و جوانان حق پرسشگری قائل بود، ابراز کرد: جوانی یعنی پرسشگری و میل به تغییر و شک کردن در هر چیزی که در دوره کودکی و قبل از جوانی بر آن گذشته است؛ جوان می خواهد طوری دیگر ببیند و نمی خواهد کورکورانه راه پدران خود را ادامه بدهد.

 

تحول را باید قبول و آن را مدیریت کرد

رییس پیشین صدا و سیما ادامه داد: شهید مطهری معتقد بود برای هر سؤالی پاسخی در خور در اسلام وجود دارد و اسلام برای هر تحولی، هر نظریه و تئوری جدیدی ظرفیت پاسخ دارد؛ تحول را باید قبول و آن را مدیریت کرد و این عنوانی بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان سمنان درباره تحول ایراد کردند.

 

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب به زیبایی مسأله تحولات امروز دنیا را تحلیل و نحوه مواجهه ما با آن را روشن می کنند و شهید مطهری نیز چنین می کرد، اظهار داشت: شهید مطهری خود پرسشگری می کرد و تلاش می کرد در نحوه تبیین مسائل اعتقادی ابتدا سؤالات بسیاری را مطرح کند تا ذهن مخاطب آمادگی بیشتری برای پذیرش داشته باشد.

 

ضرغامی افزود: شهید مطهری رفتارهای یک طرفه و عامرانه را بلای جان رشد اندیشه می دانست و در واقع شیوه مترقی سنتی حوزه های علمیه و بحث های طلبگی را با فرم و قالب جدید امروزی و دانشگاهی به میان جوانان و نخبگان کشاند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهید مطهری در پاسخ به شبهات و شبهه آفرینان با سعه صدر و اخلاق اسلامی و متانت برخورد می کرد و حتی پیشنهاد داده بود که یک کرسی تبلیغ و تدریس رسمی اصول مارکسیست را در دانشگاه الهیات برپا کنند و معتقد بود اول باید به درستی با این مکتب آشنا شد و مروجان این مکتب حرف های خود را بزنند.

 

اخلاق گمشده جامعه گفتمانی ما است

وی با ابراز تأسف از این که بین نقد اثر و نقد روش با نقد عالم و مؤلف دچار مشکل هستیم، ابراز کرد: شهید مطهری در همه نوشته هایی که دارد بی اخلاقی و جابه جایی اثر با مؤلف در نقد را بلای جان فضای گفتمانی می دانست و به خوبی این مسأله را رعایت می کرد و تلاش داست رفتارهای قبیله‌ گی و حیدری نعمتی سایه سنگین خود را بر فضای گفتمانی تحمیل نکند.

 

ضرغامی با بیان این که امروز تا حد زیادی شاهد رفتارهای قبیله‌ گی و حیدری نعمتی در فضای نخبگانی جامعه هستیم و این همان چیزی است که رهبری را رنج می دهد، تصریح کرد: اخلاق امروز گمشده جامعه گفتمانی ما است؛ کم طاقت شده ایم، صبوری نمی کنیم و فرصت برای شنیدن حرف های مخالف کمتر می گذاریم.

 

وی تأکید کرد: هرچه رهبری عزیز ریل گذاری می نمایند و بحث های کرسی های آزاد اندیشی را مطرح می کنند و در جلسات پرسش و پاسخ دانشجویی که بارها از صدا و سیما پخش شده است، این فرصت را به دانشجویان می دهند که حرف های خود را آزادانه بزنند، اما خیلی ها پذیرش شنیدن حرف های مخالف و اشکالات و آسیب ها را ندارند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: شهید مطهری به روز و اهل مطالعه بود و نظرات اندیشمندان داخلی و خارجی را بررسی می کرد تا در ارائه نظرات خود جامعه نگری لازم را از دست ندهد و در هنگام نقد این نظرات، چنان مردانه، عالمانه با اخلاق و همه‌جانبه نقد می کرد که دیگر جای هیچ پرسشی باقی نمی گذاشت.

 

وی با بیان این که شهید مطهری شجاع بود، گفت: شهید مطهری نه از هیاهوی مخالفان و جوسازی های آنها می ترسید و نه حتی از توقعات و فشارهای هواداران خود، اما امروز متأسفانه برخی متفکران ما اسیر هواداران خود هستند و اگر بر خلاف توقعات آنها چیزی بگویند احساس می کنند پایگاه اجتماعی سیاسی خود را از دست می دهند؛ البته این آسیب مربوط به همه طیف های سیاسی اجتماعی جامعه است./920/پ202/ج

ارسال نظرات