۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۴۲۴۱۵۹
نویسنده کتاب تشنه دانش مطرح کرد؛

کم رنگ شدن تقریر نویسی در حوزه و آسیب های پیش رو

حجت الاسلام حسینی کمال آبادی با بیان این که ساحت معنویت و اخلاق بیش از هر چیزی در حوزه های علمیه حاکم است، اما به حوزه اندیشه و حکمت، کمتر توجه می شود، گفت: طلاب حوزه علمیه در زیّ طلبگی و سلوک عرفانی به دلیل عدم مدیریت این سلوک، با مشکلاتی مواجه هستند.
حجت الاسلام سید مرتضی حسینی کمال آبادی نویسنده کتاب تشنه دانش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از کتاب «تشنه دانش» با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی آملی از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی، حجت الاسلام عباس دانشی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و حجت الاسلام سید مرتضی حسینی کمال آبادی نویسنده کتاب تشنه دانش، پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی قم برگزار شد.

 

حجت الاسلام سید مرتضی حسینی کمال آبادی در ابتدای این مراسم گفت: مدیریت در تحصیل و مدیریت در زیست نامه علمی علامه دو هدفی بود که باعث شد بنده به تألیف این کتاب بپردازم؛ این کتاب درباره راهنمای دانش اندوزی بر اساس زیست نامه علمی علامه حسن زاده آملی است.

 

وی اظهار داشت: هویت طلبگی ابعاد زیادی مثل تحصیل، تهذیب، تبلیغ، پژوهش و تحقیق دارد که هر کدام نیازمند فراگیری تخصصی است و طلاب باید در هر یک از این ابعاد تدبیر عمیق کنند تا به هدف برسند.

 

نویسنده کتاب تشنه دانش ادامه داد: علما و بزرگان از گذشته آثار پیش از خود را در کتاب هایی به نام آداب المتعلمان می نوشتند؛ در هر دوره از زمان باید این آثار به روز  شود که متأسفانه در دهه اخیر، این آثار بسیار کم شده و باعث شده که طلاب با مشکلاتی رو به رو شوند.

 

وی افزود: ساحت معنویت و اخلاق بیش از هر چیزی در حوزه های علمیه حاکم است، اما به حوزه اندیشه و حکمت، کمتر توجه می شود؛ طلاب حوزه علمیه در زیّ طلبگی و سلوک عرفانی به دلیل عدم مدیریت این سلوک، با مشکلاتی مواجه هستند.

 

حجت الاسلام حسینی کمال آبادی ابراز کرد: مدیریت در تحصیل نیز دو شأن دارد که باید رعایت شود؛ این که تحصیل از کجا شروع و به کجا ختم شود نخستین شأن و قوانین عام مدیریت علمی، شأن دیگر مدیریت در تحصیل است؛ متأسفانه تقریر نویسی در حوزه های علمیه کم رنگ شده است.

 

وی اظهار داشت: در این کتاب قواعد عام مدیریت در تحصیل بحث شده است و امیدواریم که برای دانش های دیگر نیز بتوانیم آثاری را منتشر کنیم؛ ادبیات عرب و اندیشه های مختلف در ادبیات باید تبیین و تفسیر شود.

 

نویسنده کتاب تشنه دانش گفت: این کتاب بر اساس زیست نامه علامه حسن زاده آملی نوشته شده است؛ اگر پیکره خام طلبه مبتدی در مقابل چنین الگوهایی قرار بگیرد، به درستی تراش خواهد خورد.

 

وی با تأکید بر حفظ آثار تراث و گذشتگان گفت: در این کتاب خاطراتی ثبت و ضبط شده که تا کنون در هیچ کتاب دیگری چاپ و منتشر نشده و تمامی این خاطرات به صورت مستند بیان شده است.

 

حجت الاسلام حسینی کمال آبادی در پایان ابراز کرد: متأسفانه آثار بزرگان و میراث ما مورد بی مهری قرار گرفته است؛ نام کتاب تشنه دانش از شعر علامه حسن زاده آملی با مضمون «منم آن تشنه دانش که گر دانش شود آتش/ مرا اندر دل آتش همی باشد نشیمنها» اقتباس شده است./840/پ202/ی

ارسال نظرات