۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۴۲۵۴۹۴
با حضور اندیشمندان شیعه و سنی؛

سومین همایش تقدیر از آثار و پایان‌نامه‌های تقریبی برگزار می‌‌شود

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی از برگزاری سومین همایش تقدیر از آثار و پایان نامه‌‌های تقریبی با حضور شخصیت های فرهیخته حوزوی، دانشگاهی و کشوری اعم از شیعه و سنی در شهرستان سنندج خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری رییس دانشگاه مذاهب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری برگزاری سومین همایش تقدیر از آثار و پایان نامه های تقریبی با سخنرانی حجت الاسلام محمد حسین مختاری، رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در پژوهشگاه مطالعات تقریبی قم برگزار شد.

 

حجت الاسلام مختاری اظهار داشت: پژوهشگاه تقریب مذاهب در نظر دارد به جهان اسلام نشان دهد که به صورت اساسی و کلیدی به دنبال وحدت و انسجام میان پیروان مذاهب اسلامی هستیم؛ در واقع به دنبال تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در راستای خلق امت واحده هستیم.

 

وی ابراز کرد: امروز ما در جهانی از غوغا و نزاع هستیم که استکبار جهانی نقش گسترده ای در این اتفاقات دارد و جهان اسلام می داند که دشمنان اسلام دست به دست هم داده اند تا با اختلاف افکی میان مذاهب اسلامی، به مقاصد شوم خود دست پیدا کنند.

 

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: استکبار با ایجاد منازعات در صحنه های محتلف به دنبال رسیدن به اهدافی هستند که اسلام را از گسترش روزافزون بازدارند و این دین الهی را تضعیف کنند.

 

وی تصریح کرد: افرادی که کتاب آسمانی را به آتش  می کشند، گروه های افراطی خلق کرده اند و به اقدامات تکفیری می پردازند، به تصریح رهبر معظم انقلاب، این افراد و گروه ها مولود استکبار جهانی هستند.

 

حجت الاسلام مختاری خاطرنشان کرد: دشمن تا حدودی توانسته به اهداف خود برسد و گروه هایی را در کشورهای اسلامی آموزش داده و در برابر کلیت اسلام، اعم از شیعه و سنی علم کرده است.

 

وی با تأکید بر این که تمامی فجایعی که در کشورهای اسلامی رخ می‌دهد حاصل نقشه های صهیونیسم و استکبار جهانی است، گفت: گروه های معتدل و شخصیت هایی که به دنبال احیای تفکر ناب اسلامی هستند در برابر مخاطرات این گروه افراطی با تمام توان ایستاده اند و موفقیاتی را کسب کرده اند.

 

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ادامه داد: دشمن به دنبال تسخیر افکار جوامع انسانی است و ما نیز در مقابل به دنبال تنویر افکار جامعه هستیم تا این افکار منحط را ریشه کن کنیم و به جامعه و نسل جوان آگاهی بدهیم.

 

وی اظهار داشت: پژوهشگاه مطالعات تقریبی با تولید مقالات و آثاری در این حوزه به تقویت گفتمان تقریب در جهت زدودن اهداف تکفیری، قدم های مثبتی برداشته و موفقیت هایی نیز داشته است.

 

حجت الاسلام مختاری افزود: شناخت جریانات تکفیری در جهان معاصر از ضروریات است که این کار در حوزه علمیه آغاز شده و از همه صاحب نظران و علمای اهل سنت، تشیع و دانشگاهیان در این حوزه استفاده می شود تا بتوانیم مجموعه تحقیقاتی همه سویه درباره پدیده تکفیر داشته باشیم و در آینده در چند جلد کتاب به چاپ خواهد رسید.

 

وی خطر جریان های تکفیری عصر حاضر را با خطر خوارج در زمان امیرمؤمنان(ع) یکی دانست و ابراز کرد: جهان اسلام در 20 سال آینده با خطر بزرگی رو به رو است، چرا که افکار تکفیری به دور از منطق و استدلال است و در آینده هم ممکن است به اشکال مختلف در جامعه حاضر شود.

 

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار داشت: مجمع تقریب مذاهب اسلامی وظیفه بزرگی در شناخت و آسیب شناسی این گروه ها دارد و محققان پژوهشگاه مطلاعات تقریبی در این زمینه تمام تلاش خود را برای روشنگری انجام خواهند داد.

 

وی با اشاره به بهره گیری پژوهشگاه مطالعات تقریبی از آثار مربوط به تقریب مذاهب از مؤسسات دیگر گفت: برای پرهیز از موازی کاری از آثار مؤسسات دیگر نیز استفاده می کنیم و به دنبال انسجام آثار در این زمینه هستیم.

 

حجت الاسلام مختاری در بخش دیگر به سومین همایش تقدیر از آثار و پایان نامه های تقریبی اشاره کرد و افزود: پژوهشگاه مطالعات تقریبی به دنبال گسترش افکار ناب اسلامی به جهان و به ویژه کشورهای اسلامی است و در همین راستا همایشی با عنوان تقدیر از آثار و پایان نامه های تقریبی برگزار می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: دومین همایش تقدیر از آثار و پایان نامه های تقریبی سال گذشته در مشهد مقدس برگزار شد و سومین همایش آن در استان کردستان، شهرستان سنندج برگزار خواهد شد.

 

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ادامه داد: این همایش با همکاری حجت الاسلام حسینی شاهرودی، نماینده ولی فقیه در سنندج برگزار می‌شود که با حضور شخصیت های فرهیخته حوزوی، دانشگاهی و کشوری اعم از شیعه و سنی همراه است.

 

وی اظهار داشت: سومین همایش تقدیر از آثار و پایان نامه های تقریب در روز چهارشنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه به مدت یک روز برگزار می شود و از پایان نامه های برگزیده شده در سه گروه، با اهدای جوایز نفیس تقدیر به عمل می آید.

 

حجت الاسلام مختاری ابراز کرد: پژوهشگاه مطالعات تقریبی حدود 100 رساله در موضوعات مباحث قرآنی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی، حدیث و روایت و مباحث حکومتی دریافت کرده است که رساله های برگزیده به چاپ خواهد شد.

 

وی گفت: آیت الله محسن اراکی، حجت الاسلام حسینی شاهرودی و یکی از ائمه جمعه اهل سنت کردستان از سخنرانان این مراسم به شمار می آیند./840/پ201/ی

ارسال نظرات