۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۴۲۵۹۶۶
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی:

ضرورت تکریم مهاجران افغانی در ایران/ مشکلات کشور را به همسایگان مظلوم ربط ندهیم

استاد حوزه علمیه قم بر تکریم مهاجران افغانی در ایران تأکید کرد و گفت: اگر در اثر رفتار تحقیر‌آمیز ما با مسلمانان مهاجر سایر کشورها آن‌ها مجبور به مهاجرت به غرب شوند و به علت این مهاجرت دینشان در معرض از بین رفتن قرار گرفت باید بدانیم که ما در قیامت باید در برابر این موضوع پاسخگو باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی بعد از ظهر امروز در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما با بیان که در صدر اسلام اسیر کسانی بودند که می‌خواستند پیامبر(ص) را به قتل برسانند که نتوانسته بودند و بعد اسیر می‌شدند، گفت: در صدر اسلام این کفار اسیر را زندانی نمی‌کردند بلکه آزادنه در میان مسلمان می گشتند و در خدمت مسلمانان بودند و داستان طعام بخشی حضرت زهرا(س) و خانواده ایشان که در سوره هل اتی آمده مصداقی برای همین موضوع است.

 

وی افزود: آیه‌های این سوره شان می‌دهد که حضرت زهرا(س) به حدی بخشنده بودند که حتی نسبت به کفاری هم که قصد جانشان را داشتند به مهربانی رفتار می‌کردند حالا چگونه ما به عنوان شیعه حضرت زهرا(س) با مردم افغانستان و شیعیان مظلوم این کشور که بیشترین آمار شهدای مدافع حرم را دارند با دیده حقارت نگریسته و نسبت به آن‌ها بد رفتار هستیم.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه باید نگرش خود را نسبت به امور مختلف تغییر دهیم، گفت: خداوند قادر است به میلیون‌ها انسان در روی زمین روزی بدهد اما ما به دلیل اینکه نگرش مادی نسبت به امور مختلف داریم تصور می‌کنیم که حضور مردم افغانستان یا شیعیان سایر کشورها در کشور ما مشکل ایجاد کرده و سعی داریم مشکلات خود را به هر شکلی که شده به این همسایگان مظلوم خود ارتباط دهیم در حالی که باید بدانیم برای خداوند روزی دادن به ۷۰ میلیون یا به ۷۳ میلیون نفر فرقی نمی کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان اینکه حضرت رسول(ص) سلمان فارسی ایرانی، را با بلال حبشی و سهیل رومی و هفت نفر دیگر از صحابه بدون توجه به ملیت زیر سقف یک خیمه جای داده بودند و با آن‌ها مشغول بحث بودند، گفت: روزی کفار قریش پیامبر(ص) را به همراه این افراد دیدند و خطاب به پیامبر(ص) گفتند که ای محمد اگر تو این مهاجرین را از خود دور کنی شاید ما به تو ایمان آوردیم که پیامبر(ص) در جواب آن‌ها فرمودند«من هیچ گاه مؤمنان را از خود دور نمی کنم».

 

وی افزود: حضرت رسول(ص) ایمان و دین را معیار هم نشینی و همراهی با مردم قرار داده بودند و ما هم به عنوان پیروان ایشان اگر مؤمن هستیم باید عمل‌کردی مانند ایشان داشته باشیم و ملیت را عاملی تحقیر عده‌ای دیگر از مسلمانان قرار ندهیم.

 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: همچنین در روایات ها بیان شده که در روز قیامت اولین کسی که در میان امت ها شفاعت خواهد کرد حضرت رسول(ص) هستند و در میان اهل بیت(ع) اولین کسی که شفاعت خواهد کرد حضرت علی(ع) هستند و در میان مردم روم سهیل رومی اولین کسی است که حق شفاعت دارد و در میان مردم حبشه و ایران هم بلال و سلمان از اولین کسانی هستند که حق شفاعت دارند که این حدیث نشان می‌دهد خداوند ورای ملیت، نژاد و رنگ پوست به مؤمن حقیقی با دادن حق شفاعت او را تکریم کرده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی با تأکید براین که شیوه اسلام بر تکریم مؤمنان چه مهاجر و چه انصار است، گفت: اگر این شیوه مورد تأیید پیامبر اسلام نبود ایشان این سنت را ترک نمی کردند.

 

وی افزود: با توجه به اینکه ما مسلمان هستیم باید همیشه و در مقابل دیگران به اسلام و آداب اسلامی عمل کنیم و این در حالی است که متأسفانه ما به عنوان مسلمان نسبت به آداب خود بی توجه هستیم و در مقابل در غرب به اسلام عمل می‌شود مانند اینکه در انگلیس یک پاکستانی را به عنوان شهردار این شهر انتخاب کرده اند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عده زیادی از مهاجران افغانستان برای حفظ دین خود به کشور ما آمده اند، گفت: اگر یک روز یکی از مهاجران افغانستانی در کشورهای اروپایی به ایران بیاید و رفتار مردم ایران ببیند؛ به طور یقین اسلام را مورد تردید قرار خواهد داد و یادمان باشد که اگر در اثر رفتار تحقیر‌آمیز ما با مسلمانان مهاجر سایر کشورها آن‌ها مجبور به مهاجرت به غرب شده و به علت این مهاجرت دینشان در معرض از بین رفتن قرار گرفت باید بدانیم که ما در قیامت باید در برابر این موضوع پاسخگو باشیم.

 

وی یادآور شد: به جز تکریم مهاجرین، دولت باید در کشور قوانینی را وضع کند که مردم کمتر وارد زندان ها شوند و این مستلزم هماهنگی تمام دستگاه‌ها و نهادهای قضایی با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و توجه به نیازهای مردم است./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات