۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۴۲۸۸۳۹
با حضورآیت الله معصومی در مشهد؛

همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران آغاز به کار کرد

همایش ملی دو روزه تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران با حضور آیت الله معصومی در مشهد آغاز به کار کرد.
تاریخ پزشکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عباس شیخ الاسلامی، رییس دانشگاه آزاد مشهد امروز 5 خرداد در همایش ملی دو روزه تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد، گفت: بسیاری از کشورها که جدیدا ایجاد شدند و تاریخی ندارند سعی در ایجاد تاریخ می‌کنند، چراکه نیاز به تاریخ را احساس می‌کنند.

 

وی وظیفه انسان‌ها را توجه به تاریخ خواند و بیان داشت: چنانچه به تاریخ اهمیت ندادیم و آن‌گاه نسلی بی‌هویت و سرگشته روی کار آمد باید خود را سرزنش کنیم، چراکه ما به دنبال ثبت تاریخ نبوده‌ایم.

 

شیخ الاسلامی مرکز اسناد آستان قدس را یکی از این ذخایر غنی دانست و تصریح کرد: این همایش و همایش‌هایی نظیر این سبب می‌شود اساتید تاریخ و پزشکی بتوانند ورود یابند و این مخازن طلا را به ما معرفی کنند.

 

وی دانشگاه‌ها را موظف به اهمیت دادن به این موضوع دانست و به بین رشته‌ای بودن این همایش اشاره و تصریح کرد: به طور کلی سیاست ما این است که به سمتی حرکت کند که رشته‌ها را به هم نزدیک کند نه این‌که منجر به تکه پاره شده آنان شویم.

 

رییس دانشگاه آزاد مشهد با اشاره به این موضوع که متأسفانه ما در حال خارج شدن از دانش اصلی پزشکی هستیم، گفت: امید است این همایش کمک کند تا هویت اصلی تاریخ خراسان را نشان دهیم که در این راستا هم اساتید تاریخ و هم اساتید پزشکی می‌توانند در یافتن این هویت کمک کنند.

 

شیخ الاسلامی ادامه داد: ما نیاز داریم اساتید و پزشکانی که اسوه اخلاق هستند در این‌گونه همایش‌ها معرفی شوند تا تمامی دانشجویان با تاریخ پزشکی آشنا شوند، چراکه امروز غرب با ساخت فیلم‌های مختلف در حال هویت سازی است و این در حالی است که ما چنین فیلم‌هایی نداریم و همین امر سبب می‌شود دانشجویان و جوانان ما از تاریخ ناآگاه باشند.

 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز در رابطه با همایش عنوان کرد: تاریخ هویت ملت‌هاست و اگر ملتی به تاریخ خود احاطه نداشته باشد و تاریخ خود را نشناسد آن کشور نمی‌تواند کشور پیشرفته‌ای بشود، به همین خاطر بسیاری از کشورهای دنیا که تمدن و تاریخ طولانی ندارند به دنبال ایجاد هویت وتاریخ برای خود هستند.

 

وی تاریخ را هویت ملت‌ها دانست و اظهار کرد: اگر ملتی به تاریخ عمومی و اختصاصی خود احاطه نداشته باشد نمی‌تواند پیشرفت کند که این امر اهمیت و جایگاه شناخت تاریخ و هویت هر منطقه را نشان می‌دهد.

 

شیخ‌الاسلامی تاریخ پزشکی را علمی میان رشته‌ای دانست و اضافه کرد: علم بدنه واحدی است که باید به همه ابعاد توجه ویژه‌ای داشته باشد.

 

گفتنی است، در مراسم اختتامیه این همایش که فردا ششم خرداد برگزار می شود، علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل به سخنرانی می پردازد./934/202/ب3

 

ارسال نظرات