۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۴۳۰۲۲۷
با حضور معاون پارلمانی و امور استان‌های صداوسیما؛

نشست تخصصی پژوهشی «وحدت از نگاه حضرت امام خمینی» برگزار شد

نشست تخصصی پژوهشی «وحدت از نگاه حضرت امام خمینی(ره)» با حضور مدیرعامل خبرگزاری فارس و معاون پارلمانی و امور استان‌های صداوسیما در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد.
موسوی وحدت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس شامگاه چهارشنبه در نشست تخصصی پژوهشی «وحدت از نگاه حضرت امام خمینی(ره)» که امروز با حضور سیدرمضان موسوی مقدم معاون پارلمانی و امور استان‌های صداوسیما در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد با اشاره به اینکه وحدت یکی از کلید واژه‌های است که در کلام حضرت امام(ره) از ابتدای شروع نهضت تا وصیت‌نامه ایشان که حرف پایانی‌ همه ملت ایران هم است و به‌طور متعدد مطرح شده است اظهار داشت: اندیشه و نگاه امام(ره) برگرفته از نگاه حاکم بر قرآن کریم و آیین اسلام است، وقتی به قرآن کریم رجوع می‌کنیم می‌بینیم مسئله وحدت و اتحاد از مسائل اصلی است و به‌شدت نسبت به اختلاف و تفرقه هشدار داده شده است.

 

وی ادامه داد: در قرآن کریم و در نگاه قرآنی امام خمینی(ره) به اینکه وحدت باید محور داشته باشد بسیار اشاره شده است، در عصر مدرن امروز عصبیت مدرن وجود دارد و عناوینی همچون پان‌ ترکیسم و پان ایرانیسم از نمونه‌های آن است، خداوند متعال در قرآن کریم زمانی که پیامبر گرامی اسلام(ص) تازه مبعوث شده بودند فرمودند: به‌صورت قبیلگی و تعصب قبیلگی صرف، کنار یکدیگر نباشید و بر پایه باطل از یکدیگر طرفداری نکنید.

 

دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با بیان اینکه وحدت باید حول فرامین و احکام الهی و درواقع بیّنات شکل بگیرد خاطرنشان کرد: وحدت در اصل خود یک هدف است، اما هر وحدتی نیز مطلوب به شمار نمی‌رود و وحدت باید برای کارهای نیک صورت بگیرد و برای امور پوچ و غیر الهی به کار نرود.

 

موسوی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) نیز وحدت را به عنوان یک هدف مطرح می‌کنند یادآور شد: امام خمینی(ره) در باب وحدت می‌فرمایند اگر وحدت وجود نداشته باشد دیانت‌مان از بین می‌رود، پس این نشان می‌دهد که حفظ دیانت به حفظ وحدت منوط است و وحدت عامل پیروزی است.

 

مدیر عامل خبرگزاری فارس افزود: در سال‌های 41 و 42 که در بین صاحب نظران برای مبارزه با استبداد و استعمار نظراتی وجود داشت برخی بر این اعتقاد بودند که برای از بین بردن قدرت شاهنشاهی و استعمار باید از طریق پارلمان نفوذ کرده و از این طریق به دولت دسترسی پیدا کرده و آن را تصاحب کنند و از این رو شاه را محدود و ملی شدن نفت را نجام دهند، در این میان برخی که گرایش چپ و مارکسیستی داشتند اعتقاد به جنگ مسلحانه داشتند و می‌گفتند که از طریق مبارزه مسلحانه می‌توانیم به هدفمان برسیم اما هیچ کدام از این گروه‌ها موفق نشدند و در سال‌های 54 و 55 تمامی این روش‌ها به بن‌بست خورد.

 

وی با بیان اینکه امام راحل معتقد بودند که باید با الگوی وحدت به صحنه آمد ابراز داشت: برای همین منظور امام راحل در دوران قبل از انقلاب پای هیچ تروری را حتی حسنعلی منصور را امضا نکردند، در این راستا وقتی مجاهدین خلق نیز نزد ایشان رفتند تا موافقت امام برای جنگ مسلحانه را بگیرند ایشان موافقت نکردند، پس چیزی که در نهایت انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند جمع شدن عمده مردم حول یک محور به نام اسلام بود.

 

موسوی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) هر وحدتی را مقبول و مطلوب نمی‌دانند گفت: در امر وحدت اگر معیار و شاخصی وجود نداشته باشد اثری نخواهد داشت و حتی ممکن است به امر باطل نیز کشیده شود، در اصل وحدت باید یک شاخص و معیار و برای تحقق امر مطلوبی باشد.

 

دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در باب تفاوت وحدت در زمان فعلی با سال‌های ابتدایی انقلاب، تصریح کرد: در دوران قبل از انقلاب مبارزه ارجحیت دارد و همه می‌گویند که شاه و امپریالیسم برود و این یک امر سلبی است، اما بعد از انقلاب باید حرف ایجابی زد، از این‌رو تفاوت اساسی وجود ندارد، بلکه برخی از این تفاوت‌ها ناشی از مقتضیات قبل و بعد از انقلاب است، در زمینه جامعه‌شناسی سیاسی، تحولات سیاسی و اجتماعی را به چهره ژائوس تشبیه می‌کنند که یک روی این سکه مبارزه و روی دیگر آن ثبات است.

 

مدیر عامل خبرگزاری فارس ادامه داد: هرگاه استعمار از کشوری خارج شود به دلیل آنکه هر نظم جدیدی که به وجود می‌آید دشمنانی دارد پس آنها نیز بیکار نمی‌مانند و حتما هر نظام جدید مخالفانی دارد، پیامبر اکرم(ص) نیز به وحدت اعتقاد داشتند و اولین کاری که در ورود به مدینه انجام دادند ایجاد وحدت بین قبایل بود، در همین راستا با انصار عهد اخوت بستند و با یهودیان مدینه نیز پیمان صلح امضا کردند ولی عده‌ای در میان مسلمانان با بهانه و برنامه‌های مختلف شروع به ایجاد نفاق کردند.

 

وی با بیان اینکه در زمان حکومت امام علی(ع) خوارج با تحجر گفتند که امام علی(ع) باید حکمیت را بپذیرد و بعد که ایشان پذیرفتند گفتند چرا پذیرفته‌ای؟ اظهار داشت: در دوران انقلاب اسلامی نیز از این موارد بسیار اتفاق افتاده که با انقلاب همراه بودند اما بعد از مدتی به کارشکنی پرداختند، در واقع یک نظام که شکل می‌گیرد مردم به دو گروه اکثریت و اقلیت‌ تقسیم می‌شوند، اما مهم این است که در اصول اساسی اتحاد داشته باشیم زیرا وحدت به معنی یکی شدن در اصول، امنیت ملی، قانون اساسی و شئونات دینی و انقلابی است و در همه جای دنیا باید قانون پذیرفته شود.

 

دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با اشاره به اینکه فتنه‌انگیزی مهم‌ترین عامل اختلاف است، تأکید کرد: در راستای حفظ وحدت باید با عامل تفرقه بجنگیم که این به معنای تفرقه نیست و در اصل باید به همه‌ی سلایق احترام گذاشت و این به معنای مردم‌سالاری است، در خیلی از انقلابات کشورهای مختلف شاهد هستیم که به سرعت قانون اساسی تصویب نشده است و نظرات رهبران آن کشورها اجرایی می‌شده و نمونه بارز آن در ایالات متحده و انقلاب فرانسه وجود دارد، اما یکی از اقداماتی که امام خمینی(ره) انجام داد برگزاری رفراندوم بود که کمتر از دو ماه بعد از پیروزی انقلاب این امر صورت گرفت.

 

موسوی با اشاره به نقش مهم رسانه در ایجاد وحدت، یادآور شد:  در حوزه رسانه آنچه که بیش از هر چیزی اهمیت دارد این است که به چارچوب‌‌ها پایبند باشیم که این اصل وحدت و منافع ملی را رقم می‌زند و رسانه‌ها در این حوزه باید علاوه بر دیدگاه‌های خاص خود دست به فرهنگ‌سازی بزنند.

 

وی در پایان گفت: رسانه‌ها باید منافع ملی را تبیین کرده و به مردم آموزش دهند، در اصل باید مفاهیم وحدت‌بخش و ارکان قوام یک جامعه را آموزش دهند و اگر کسی در زمینه وحدت و منافع ملی کارشکنی کرد این وظیفه رسانه است که در این زمینه روشنگری کند./816/202/ب2

ارسال نظرات