۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۴۳۱۸۶۰
استاد حوزه علمیه:

روزه زبان نسبت به گناه بهشت را بر انسان واجب می‌کند

استاد حوزه علمیه گفت: هر کس شکم و زبان خود را کنترل کند بهشت بر او واجب می‌شود، پس در ماه رمضان تلاش کنیم زبانمان نسبت به گناه روزه بگیرد.
غروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غروی استاد حوزه علمیه امروز به مناسبت ماه مبارک رمضان در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به سخنرانی پرداخت و گفت: ابوذر غفاری یکی از صحابی بزرگوار و ارزشمند پیامبر اسلام (ص) بود که بعضی ویژگی ها بارز همچون راستگویی و  مقاومت در مقابل طاغوطیان را داشت.

 

وی افزود: پیامبر(ص) به ابوذر فرمودند: به تو یک دستورالعمل می‌دهم که عمل را در قیامت سنگین و نورانی می‌کند، اینکه زبانت را از غیبت، تهمت، دروغ و هر عمل ناپسندی نگه دار.

 

استاد حوزه علمیه ضمن بیان اینکه انسان در عین حالی که روزه است باید زبانش هم از گناه روزه بگیرد، عنوان کرد: افراد کمی هستند که روزه زبان داشته باشند، اگرچه روزه زبان خوب است اما نه در همه جا، مثلا در جایی که سخن گفتن ما مشکلی را حل می کند باید سخن گفت.

 

حجت‌الاسلام غروی افزود: انسان باید با زبان خود کلام نیکو داشته باشد و سعی کند زبان خود را درباره مباحث بحث‌برانگیز و جدال‌آور کنترل کند.

 

وی با اشاره به اینکه زبان با وجود حجم کم می‌تواند گناه و جرایم زیادی را شامل صاحب خود کند، گفت: پیامبر(ص) فرمودند:  اگر کسی شکم و زبان خود را کنترل کند بهشت بر او واجب می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه غیبت کردن یکی از گناهان زبانی است، ابراز کرد: غیبت کردن از بسیاری گناهان کبیره قبیح‌تر و گناه آن از زنا بالاتر است، پیامبر(ص) خطاب به ابوذر می‌فرمایند: زبانت را روزه دار، نگذار غیبت کرده یا تهمت بزند.

 

حجت‌الاسلام غروی با اشاره به ارزش حسن خلق، بیان داشت: انسان باید حسن خلق داشته باشد و تلاش کند که در مواقع سخت با دیگران بدخلقی نکند از ویژگی مسلمانان خوش خلقی است، خوش‌خلقی همچون عسل کام انسان را شیرین می‌کند.

 

وی با اشاره به خطا بودن انجام کاری که شخص توان آن را ندارد، اظهار داشت: بسیاری از افراد در زمینه‌هایی تخصص ندارند اما در آن جایگاه نظر می‌دهند که این کار بسیار اشتباه است چرا که انسان در همه زمینه‌های دینی، اخلاقی، رفتاری، اجتماعی و ... باید به متخصص امر مراجعه کند.

 

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است بسیاری از عالمان در احکام فقهی، عقاید، کلام و فلسفه متخصص باشند اما هیچ کس حق ندارد وارد حوزه تخصصی دیگری شود تا مثلا اعتدال حفظ شود./807/202/ب2

ارسال نظرات