۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۴۳۲۰۱۷

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری پدر شعر انقلاب با حضور باشکوه خانواده مرحوم و مردم سبزوار روز چهارشنبه ساعت 9 از محل مسجد جامع سبزوار، تولید بیش از ۱۳۶ هزار اثر در دوره سیزدهم جشنواره بین المللی امام رضا(ع)و احیای مراکز دارالقرآن درخراسان رضوی از جمله مهم‌ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

 به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد،  پیكر حمید سبزواری روز چهارشنبه 26 خردادماه در زادگاهش سبزوار تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

در پی درگذشت حمید سبزواری، شاعر سرودهای انقلابی همچون «خمینی ای امام» و درخواست خانواده ی وی مبنی بر تشییع و خاکسپاری وی در زادگاهش جلسه هماهنگی تشییع جنازه این شاعر انقلابی امروز در سبزوار با حضور سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ،احمد برادران فرماندار و جمعی از مسوولین شهرستان سبزوار برگزار شد.

بنا بر تصمیمات گرفته شده در این جلسه مقرر شد پیكر حمید سبزواری روز چهارشنبه 26 خردادماه  از مقابل مسجد جامع سبزوار تشییع و در زادگاهش به خاک سپرده می‌شود.

حمید سبزواری شاعر معاصر سحرگاه شنبه 22 خرداد 1395 در 91 سالگی در یکی از بیمارستان های تهران چشم از جهان فرو بست.

وی سراینده شعر معروف «خمینی ای امام» اجرا شده در آیین استقبال از بازگشت امام خمینی(ره) به کشور بود و اشعار او همراه همیشگی روزهای دفاع مقدس بود.

سبزواری در سال 1304 در سبزوار متولد شد. او سرودن شعر را از 14 سالگی آغاز کرد. از آثار حمید سبزواری می‌توان به دیوان اشعار، کاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد.

تولید بیش از ۱۳۶ هزار اثر در دوره سیزدهم جشنواره بین المللی امام رضا(ع)

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست کارگروه فرهنگی چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به این که ما در نقطه چهاردهم این جشنواره قرار گرفته ایم که اتفاقی بسیار مبارک است، گفت: وارد دوره چهاردهم جشنواره شده‌ایم که به معصوم چهاردهم تعلق دارد و امیدواریم با عنایت حضرت ولی عصر(عج) این دوره نقطه عطفی در جشنواره بین المللی امام رضا(ع) باشد.

صالحی عنوان کرد: امام رضا(ع) روزگاری میهمان ایرانیان بودند اما امروز ایشان میزبان ما ایرانیان هستند و همه ما بدون اغراق بر سر سفره امام رضا(ع) نشسته‌ایم؛ هر آنچه در این جشنواره انجام می‌دهیم، به عنوان توشه برمی‌داریم.

وی افزود: این جشنواره کار دل است و خوشحالم مواردی که سال گذشته به مناسبت برگزاری سیزدهمین دوره برگزاری جشنواره در کارگروه فرهنگی مورد تأکید قرار گرفت، عملیاتی شده است.

رییس کارگروه فرهنگی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: این جشنواره نام مقدس امام رضا(ع) را بر روی خود دارد بنابر این منزلت این اسم باید رعایت شده و برنامه‌ها به صورت فاخر برگزار شود.

وی با بیان این که کارگروه فرهنگی در سه محور کلی شعر، ادبیات منثور و کتابخوانی فعالیت دارد، تصریح کرد: خوب است این شاخه‌ها با توجه به قرابتی که دارند همگرایی داشته باشند؛ از این رو با توجه به قرابت‌ها در برخی از موضوعات، بهتر است یک ترکیب‌سازی فرا استانی برای این فعالیت‌ها صورت گیرد تا از منظری فراتر به این موضوعات پرداخته شود.

وی با تأکید بر تهیه گزارش‌های فراتحلیلی از برنامه‌های کارگروه فرهنگی جشنواره امام رضا(ع) در ۱۳ دوره گذشته گفت: در کارگروه فرهنگی با تنوع موضوعات مواجه هستیم و تهیه گزارش‌های تحلیلی میتواند ما را به نقاط عطف جدیدی برساند و به پربارتر شدن و ایجاد اتفاقات جدید در جشنواره کمک کند.

وی با تأکید بر تقویت رویکرد بین‌المللی جشنواره امام رضا(ع) عنوان کرد: در برخی جشنواره‌ها حرکت به سمت بین‌المللی شدن آغاز شده و با وجود محدودیت‌ها خوب است بقیه برنامه‌ها هم از ظرفیت بین‌المللی استفاده کنند.

وی ادامه داد: ایرانیان بسیاری هستند که در خارج از ایران زندگی می‌کنند و ارادت خاصی به امام رضا(ع) دارند لذا می‌توانیم از این ظرفیت به منظور حضور در جشنواره بهره‌برداری کنیم؛ ضمن اینکه ارادتمندان حضرت رضا(ع) گروه‌های دیگری هستند که می‌توان از ظرفیت آن‌ها بهره برد.

وی افزود: همچنین همکاری فرهنگی با کشورهای مجاور نیز می‌تواند به گسترش بعد بین‌المللی این جشنواره کمک کند.

صالحی بازنگری فعالیت‌ها در حوزه محتوایی و فرهنگی، ترویجی را دو اقدام لازم برای جشنواره امام رضا(ع) دانست و گفت: از آنجا که تکرار برخی فعالیت‌ها می‌تواند آن برنامه را به یک عادت تبدیل کند، جلوگیری و توجه به این امر در برنامه‌ها و فعالیت‌ها یک اقدام بسیار مهم است.

وی افزود: تقویت هیأت داوران به منظور کیفیت بخشی به فعالیت‌ها و برنامه‌ها، ایجاد اتاق فکر، نظارت علمی و تخصصی بر اقدامات و ایجاد شاخص ارزیابی و سنجش از جمله مواردی بودند که سال گذشته به آن‌ها اشاره شد و بر اساس گزارش ارایه شده از مسئولان برگزاری، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

صالحی با اشاره به فعالیت‌های ترویجی جشنواره امام رضا(ع) و جلوگیری از ایستایی این جشنواره عنوان کرد: در حوزه فعالیت‌های ترویجی نیز پاسداشت نام جشنواره امام رضا(ع) و جلوگیری از تساهل در فرآیند برگزاری جشنواره از مواردی بود که سال گذشته به آن‌ها اشاره شد.

وی عنوان کرد: بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و خانه کتاب به عنوان دو بازوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده همکاری با بنیاد امام رضا(ع) هستند. امیدوارم با عنایات ثامن الحجج(ع) چهاردهمین جشنواره امام رضا(ع) پر ثمر‌تر از سال‌های گذشته باشد و نقطه عطفی برای دوره‌های قبل محسوب شود.

هم چنین سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در این نشست با تأکید بر این که در جشنواره بین المللی امام رضا(ع) اراده عقیدتی وجود دارد، گفت: در دوره سیزدهم جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و در قالب ۱۳ برنامه فرهنگی کارگروه فرهنگی بیش از ۱۳۶ هزار اثر تولید شده است.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به این که در دوره سیزدهم از مجموع برنامه ها، پنج برنامه برتر عضو کارگروه فرهنگی بودند، افزود: این موضوع موفقیت این کارگروه را نشان می دهد.

در این نشست همچنین همایون امیرزاده، مشاور معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، خواستار گفت‌وگوهای رسانه‌ای با دبیران برنامه‌های موضوغی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) شد و در ادامه برخی از دبیران و نمایندگان جشنواره‌ها به ارائه گزارش از فعالیت‌های خود پرداختند.

پیشکسوت موسیقی سنتی در بیمارستان بستری شد

دبیر کمیته تکریم اصحاب فرهنگ و هنر و پیشکسوتان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: محمد عزیزی زاده،  سرپرست و نوازنده گروه موسیقی مژده به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد بستری شد.

جواد حیاتی افزود: استاد عزیزی زاده در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد فعالیت های چشمگیری در عرصه ارزش های انقلاب و دفاع مقدس داشته اند به طوری که سرودهای مناسبتی وی به همراه فرزندانش از رسانه ملی بارها پخش و مورد استقبال قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: استاد محمد عزیزی زاده بدلیل مشکلات ریوی مورد عمل جراحی قرار گرفت و به حمدالله حال عمومی وی خوب است.

برگزاری نشست ستاد برنامه‌ریزی سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور

چهارمین جلسه هفتگی ستاد برنامه‌ریزی سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در محل اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار شد.

این نشست با حضور مسؤولان استانی اعم از استانداری، اوقاف، اداره کل تبلیغات، دفتر تبلیغات، آستان قدس رضوی، شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی به مدیریت سیدجواد حسینی به عنوان رییس ستاد اجرایی و علی مهدوی‌خواه به عنوان دبیر اجرایی سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی کشور برگزار شد.

 در ابتدای این برنامه جواد سلیمانی، نفر نخست مسابقات فرهنگیان خراسان رضوی آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کرد و پس از تقدیر از وی به عنوان چهره برگزیده قرآنی استان و آموزش و پرورش، علی مهدوی‌خواه، دبیر اجرایی مسابقات گزارشی از کیفیت برنامه‌ریزی و برگزاری مسابقات اعلام کرد و گفت: شعار مسابقات امسال با تأکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب با محوریت شعار سال و با رویکرد «مردمی کردن قرآن کریم و تکریم زائران» که همان دانش‌آموزان حاضر در مسابقات هستند، برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: در این دوره از مسابقات هزار دانش‌آموز مشتمل بر ۵۰۰ دختر و ۵۰۰ پسر از سراسر کشور شرکت دارند که سهم هر استان ۱۵ دانش‌آموز می‌شود و ۴۰ نفر به عنوان داوران ملی و بین‌المللی و ۱۲۰ تن نیز همراه این گروهها وارد مشهد خواهند شد.  

آغاز مساقات قرآنی دانش آموزان سراسر کشور از 25 تیرماه

مهدوی‌خواه تفسیر، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام و انشای نماز را رشته‌های این دوره از مسابقات اعلام کرد و افزود: در سه مقطع تحصیلی دوره متوسطه دوم و در دو دوره چهار روزه از ۲۵ تیرماه تا اول مردادماه برای دو گروه دختران و پسران با حضور هزار و ۳۰۰ مهمان میزبان دانش‌آموزان خواهیم بود.

 در ادامه نشست، حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با تأکید بر لزوم توجه بیشتر بر کمیته فرهنگی این دوره از مسابقات عنوان کرد: باید در انتهای این دوره، یک اتفاق برای متسابقان و یک تحول در مردم استان رخ دهد و این مستلزم توجه ویژه به بعد فرهنگی برگزاری مسابقات است.

وی با ارائه پیشنهاداتی افزود: برای زیارت دانش‌آموزان از حرم رضوی باید برنامه دقیقی داشته باشیم؛ همچنین برای طرح رژه دانش‌آموزی نیز بهتر است گزینه دیگری مانند خواندن میثاق‏‌نامه را جایگزین کنیم؛ برگزاری یک مسابقه قرآنی در سرتاسر استان می‌تواند به ایجاد جو قرآنی در میان مردم کمک کند.

بهرام زارعان، معاون اداره آموزش علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: آماده‌سازی بسته‌های فرهنگی، برگزاری مسابقات در تالار قدس آستان مقدس و  یک وعده غذای تبرکی حرم منور رضوی را که از جمله پیشنهادات آموزش و پرورش است به انجام خواهیم رساند.

وی در ادامه سخنانش ابراز کرد: همچنین بازدید از موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی با حضور متسابقان و برگزاری مسابقه‌ای قرآنی در سطح استان را برای مشارکت‌طلبی بیشتر مردم پیشنهاد می‌کنم.

خلیل جوان، به نمایندگی از اداره تدارکات آستان قدس رضوی پیشنهادات خود را بدین شرح ارائه داد: طرح استقبال از گروه‌های دانش‌آموزی در بدو ورود به شهر مشهد با زیارت مختصری از حرم رضوی آغاز شده و پس از اقامه نماز ظهر و عصر، دانش‌آموزان میهمان غذای حضرت باشند.

جنگی، به نمایندگی از معاونت فرهنگی شهرداری مشهد نیز آماده‌سازی تالار شهر برای برگزاری آئین‌های افتتاحیه و اختتامیه مسابقات، انجام تبلیغات شهری و پخش تیزر تیلیغاتی در سطح شهر و تامین وسائل ایاب و ذهاب درون شهری متسابقان را به عنوان برخی از اقدامات شهرداری مشهد طی روزهای برگزاری مسابقات برشمرد.

وی با پیشنهاد بازدید از فرهنگسرای زیارت شهرداری مشهد افزود: برای اجرای طرح‌های عفاف و حجاب و نیز معرفی واقعه گوهرشاد که آموزش و پرورش برنامه‌هایی را در دست اقدام دارد نیز می‌توانیم با کمک کمیته‌های تخصصی شهرداری همکاری‌هایی داشته باشیم؛ برنامه رژه صبحگاهی دانشآموزان در روز افتتاحیه نیز به دلیل دمای بالای هوای تیرماه بهتر است تغییر داده و به عصر موکول شود.

همچنین عفت حسینی‌زاده، به نمایندگی از دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست عنوان کرد: شایسته است از مبلغان بانو برای مباحث عفاف و حجاب و موضوعات تبلیغی و نیز از شخصیت‌های برگزیده قرآن استان در طول برگزاری مسابقات استفاده شود.

در بخش دیگری از این جلسه هفتگی، سیدجواد حسینی، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز نکاتی را در این زمینه یادآور شد و گفت: مهم‌ترین رویداد در آموزش و پرورش، برگزاری این مسابقات است چرا که شخصیت دانش‌آموزان را در بعد دینی می‌سازد.

وی ابراز کرد: مطابق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زیربنایی‌ترین بحث تربیت، تربیت دینی و اخلاقی دانش‌آموزان است پس با بهره‌گیری از کلید واژه «قنات» که خلاصه‌ای از مفاهیم قرآن، نماز، امام‌شناسی و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به شمار می‌رود، باید این تربیت دینی در سرزمین وجود ایشان بجوشد و موجب حیات و رشد شود.

حسینی افزود: ۸۰۰ هزار دانش‌آموز از کف و سطح مدارس در این مسابقات شرکت کرده‌اند که نشانگر اهمیت مسابقات مزبور به عنوان بزرگ‌ترین رویداد دینی استان است؛ از آنجائی که ما دارای جایگاه نخست مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور هستیم، باید در جهت حفظ آن تلاش کنیم.

احیای مراکز دارالقرآن در استان

وی با بیان این که طی دو سال گذشته ۶۳ مرکز دارالقرآن را در استان فعال کرده و ۲۳ مرکز شاهد پژوهی را ویژه استان خراسان رضوی راهاندازی کردهایم، گفت: در مدت یک‌سال گذشته دانش‌آموزان حدود ۶۰ هزار مورد شهید و جانبازپژوهی را به انجام رساندند که این طرح ظرفیت کشوری شدن را داراست؛ همچنین اجرای سه ساله طرح تلاوت در استان که آن هم جای ملی شدن دارد، نمونه دیگری از این طرح‌ها به شمار می‌رود.

در خاتمه این برنامه از پوستر مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در جمع نمایندگان دستگاه‌های اجرائی استان رونمایی و از برخی چهرههای فعال دستگاه‌ها در هماهنگی و همکاری بین دستگاهی این مسابقات تقدیر و تجلیل شد.

برگزاری دومین نشست کمیته آموزش، پژوهش و فناوری پایتخت فرهنگ اسلامی  مشهد 2017

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای پایتخت فرهنگ اسلامی، مشهد 2017، دکتر محمد کافی در این نشست خراسان را به واسطه همجواری با عالم آل محمد(ص) ثامن الحجج(ع) را مهد علم، دانش و ادب دانست و اظهار کرد: رویداد مشهد 2017 فرصت مناسبی را برای تمرین همکاری گروهی و بین سازمانی مهیا کرده و به منظور تحقق برنامه های عملیاتی در دست بررسی در کمیته آموزش، پژوهش و فناوری رویداد مشهد 2017 لازم است تا همکاری نزدیکی بین دستگاه های همکار این کمیته در به اشتراک کذاری ظرفیت ها در جهت تحقق برنامه های عملیاتی تدوین شده صورت گیرد.

عضو شورای هماهنگی و برنامه ریزی پایتخت فرهنگ اسلامی،مشهد 2017، اظهار امیدواری کرد که با مشارکت فعال و سازنده همه سازمان های دست اندرکار چشم اندازهای مورد نظر کمیته آموزش، پژوهش و فناوری در رویداد مشهد 2017 محقق شود.

در ادامه دبیر کمیته آموزش، پژوهش و فناوری رویداد مشهد 2017 نیز با ارایه گزارشی از روند مطالعات و اقدامات اخیر این کمیته، گفت: با تشکیل کارگروه اجرایی کمیته و در اختیار گرفتن حداکثر ظرفیت های موجود در استان خراسان رضوی، تلاش شده تا ضمن بررسی برنامه های عملیاتی ارسال شده به کارگروه اجرایی کمیته، زمینه جلب مشارکت سایر دانشگاه ها و دستگاه های همکار در برگزاری این رویداد فراهم شود.

دکتر آهنچیان در توضیح برخی برنامه های در دست اقدام این کمیته، تاکید کرد که لازم است ساز و کار حمایت از برنامه های عملیاتی تعریف شده در کمیته و نحوه تامین منابع پشتیبان برنامه ها مشخص شود.

در پایان این نشست، اعضای کمیته آموزش، پژوهش و فناوری پایتخت فرهنگ اسلامی - مشهد 2017 به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص نحوه تامین منابع مالی پشتیبان برنامه ها پرداختند.

شایان ذکر است که در این نشست ریاست دانشگاه پیام نور استان و نمایندگان ارشدی از استانداری خراسان رضوی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، پارک علم و فناوری خراسان رضوی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، نماینده جهاد دانشگاهی مشهد و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی به عنوان اعضای کمیته آموزش، پژوهش و فناوری رویداد مشهد 2017 حضور داشتند./934/303/ب3

 

ارسال نظرات