۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۴۳۳۳۴۴
استاد حوزه علمیه:

لطف خدا شامل درک کنندگان ماه رمضان می‌شود

استاد حوزه علمیه با بیان این که لطف خدا شامل تمام کسانی می شود که ماه رمضان را درک کنند، گفت: لطف خداوند هم روزه داران و هم افراد غیر روزه داری را شامل می شود که این ماه را درک کرده اند و تظاهر به روزه خواری نمی کنند.
آیت‌الله کازرونی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین کازرونی، استاد حوزه علمیه امروز در رواق امام خمینی حرم رضوی با اشاره به فرازهایی از دعای 43 و 44 صحیفه سجادیه، گفت: این فرازها برای استغفار و خداحافظی از ماه رمضان است.


وی با بیان این که این فرازها از دعای امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه نشان دهنده بزرگی، عظمت و فضیلت ماه رمضان است، اظهار کرد: ماه رمضان از دیدگاه اولیای خدا چنان عزیز است که به استقبال و بدرقه آن می روند.


درک جلال و بزرگی ماه رمضان در نتیجه معرفت است


حجت الاسلام والمسلمین کازرونی با اشاره وداع امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه با ماه رمضان، ابراز کرد: حضرت 33 تعبیر را در وداع با این ماه بیان می کند و تعابیری را بیان می کند که شاید ما مانند ماهی که در آب است و قدر آب را نمی داند، از فضیلت آن آگاه نباشیم و قدر این ماه را ندانیم.
 

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر ضرورت درک ماه رمضان، گفت: امام سجاد در فرازهایی از دعاهای صحیفه سجادیه می فرماید: «خدایا به من الهام کن تا فضیلت و جلال این ماه را درک کنم.»


وی درک جلال و بزرگی را در نتیجه معرفت دانست و اظهار کرد: احترام ها معلول شناخت ها است بنابراین برای فهم ماه رمضان باید بزرگی و عظمت این ماه را درک کنیم.
 

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی با بیان این که در امور معنوی گاهی جلال اولیای الهی مطرح می شود، خاطرنشان کرد: حضور به محضر امامان معصوم به خاطر درک جلال و عظمت آن ها است که البته این جلال به خاطر عظمت معنوی این اهل بیت(ع) است چنانچه که بقیع با وجود این که جلال ظاهری ندارد اما با توجه به روایات هیچ مکانی به اندازه آن دارای فضیلت نیست.
 

لطف خدا شامل تمام کسانی می شود که ماه رمضان را درک کنند
 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) درباره ماه رمضان، گفت: حضرتی می فرمایند: «که خدا به کسانی که ماه رمضان را درک کنند 5 طلف می کند که عبارت است از؛ شب نخست که ماه طلوع می کند، خدا به همه امت من نظر رحمت می کند؛ بوی بدن دهان در نزد خداوند از بوی مشک هم پاکیزه تر است چون حاصل بندگی است؛ به ملائکه دستور می دهد برای کسانی که در ماه رمضان وارد شدند، شب و روز طلب استغفار کند؛ دستور آذین بستن بهشت را برای صاحبان در این ماه می دهد و همه آن ها را می آمرزد.»
 

وی افزود: این روایت پیامبر هم روزه داران و هم افراد غیر روزه داری را شامل می شود که این ماه را درک کرده اند، غیر روزه داران کسانی که قادر به روزه گرفتن نیستند اما تظاهر به روزه خواری نمی کنند.
 

خوردن مال حلال از برتری ماه رمضان است
 

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی در ادامه به اشاره به روایتی از امام سجاد که می فرماید: «خدایا به من توفیق ده تا در این ماه شکم خود را با مال حرام پر نکنم»، گفت: کسب پول حلال شرافت دارد که تن را به خواری اما با روح با عزت کار و تلاش کرده تا مال حلال را کسب کنند.
 

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: افطار و سحر لحظه های مهم است که شکم خود را از حلال پر کنیم که این فضل و برتری این ماه است البته در همه زمان این گونه باید باشد  اما در این ماه مهم تر است.
 

وی به داشتن حرمت ماه رمضان تأکید و اظهار کرد: در تاریخ کسانی بودند که در زندگی خود داری نقص و مشکلاتی بودند اما چون حرمت این ماه را درک کردند، موجب عزت آن ها شد./202/1310/ب1

ارسال نظرات