۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۴۳۳۸۱۴
استاد حوزه علمیه مازندران:

انس با قرآن توانایی انسان برای درک صحیح حقایق را افزایش می دهد

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که انس با قرآن توانایی فهم درست و درک حقایق عالم را برای انسان آسان می کند، گفت:  انسانی که با هدایت قرآن گام برمی دارد، در تفکرات و اندیشه ها و همچنین تصمیم گیری های خود دچار اشتباه و انحراف نمی شوند.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام اندرخورا، استاد حوزه علمیه مازندران امروز در سلسله نشست های قرآنی در جمع پاسداران سپاه کربلا، ماه رمضان را ماه غفلت زدایی از روح انسان نامید و گفت: در ماه رمضان، انسان با ارزیابی خود مراقبت از نفس را مدنظر قرار می دهد تا روح و جان خود را تطهیر کند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران مغفرت و رزق کریم را برای کسانی خواند که ایمان آورده، هجرت و جهاد با مال و جان کردند و ادامه داد: وزن و ارزش هر عملی به زنده بودن عمل آن است و عمل زنده باید دارای روح باشد.

 

حجت الاسلام اندرخورا ماه رمضان را فرصتی برای آشتی با خداوند دانست و با بیان این که در ماه مبارک رمضان اطاعت از خداوند متعال، رضای خاص الهی را نصیب انسان می کند، افزود: انسان مؤمن هیچ طاعت و عبادتی را نباید دست کم بگیرد زیرا ممکن است این طاعت درهای خاص رحمت الهی را به سوی انسان بگشاید.

 

وی با اشاره به آیات 19 و بیست سوره توبه، ارزش هجرت و مجاهدت در راه خدا را با سقایه الحاج و کلید داری خانه خدا برابر ندانست و گفت: امیرمؤمنان علی(ع) با همه ویژگی ای که داشت هیچ گاه برای آن عبارت «فزت » را نفرمود الا موقعی که در محراب ضربت خورده و آنجا عبارت «فزت» را بیان داشتند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران مغفرت و رزق کریم را برای کسانی خواند که ایمان آورده، هجرت و جهاد با مال و جان کردند و ادامه داد: وزن و ارزش هر عملی به زنده بودن آن است و عمل زنده باید دارای روح باشد.

 

حجت الاسلام اندرخورا ایمان را موجب ارزش بخشیدن روح عمل دانست و اشاره کرد: ایمانی که دارای خلوص باشد عملی می شود که زنده و حیات دارد، به همین دلیل صرف عهده داری و کلید داری خانه خدا یا سقایه الحاج که ایمان و خلوص در راه خدا نداشته باشد ارزش ندارد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران اهمیت دستیابی به «مقام محمود» و داشتن «ایمان، هجرت و جهاد» را از پیام های آیات 19 و بیست سوره توبه خواند و افزود: نماز شب مقامی خیلی بالا دارد و آن مقام به دلیل خلوص اقامه آن مخصوص پیامبر اکرم(ص) است، لیکن ما باید تلاش کنیم به آن مقام برسیم و از خدا همواره مقام محمودی را مسألت کنیم.

 

وی ایمان، هجرت و جهاد در راه خدا را ملاک ارزش برشمرد و با بیان این که ایمان لازمه کمال است و عملی که خلوص نداشته باشد به کمال نمی رسد، یادآور شد: ارزش کارها به نیت انسان بستگی دارد و اگر با نیت خالص قرب الی اللهی انجام شود موجب قدرت، توانمندی و مقام می گردد. 

 

حجت الاسلام اندرخورا واقعه کربلا و جهاد امام حسین(ع) که خالصانه با جان و مال انجام گرفت را مصداق بارز آیات قرآن خواند و آن را دارای فوض عظیم دانست و گفت: امروز نیز فرزندان سپاه برای حراست از حریم اهل بیت(ع) جان خود را در طلب اخلاص قرار داده اند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود رفتار توأم با کرامت را برای مواجهه با انسان دیگر مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: انسان مؤمن در برخورد با انسان دیگر نباید او را دست کم بگیرد زیرا ممکن است آن فرد در نزد درگاه الهی از عزت و مقدار بالایی برخوردار باشد.

 

وی همچنین قرآن کریم را بهترین ابزار برای ارتباط مستقیم با خداوند متعال دانست و خاطرنشان کرد: این ارتباط اگر چه از طریق مناجات و رازگویی درونی و قلبی انجام می گیرد؛ اما دسترسی به کلمات خود خداوند، بسیار لذت بخش و اطمینان آور است.

 

حجت الاسلام اندر خورا با بیان این که کلام الهی درهای معرفت را به روی ما باز می کند، ادامه داد: قرآن کریم یک منبع اصیل و غنی بسیار محسوس برای کسب معارف الهی است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که قرآن کریم ظرفیت جهان شمولی برای جامعه بشری دارد، تصریح کرد: مفاهیم و پیام های کلام الهی برای همه صالحان جهان در همه دوران ها و زمان هاکاربردی است.

 

حجت الاسلام اندر خورا با بیان این که شکوفایی متوازن، متعادل و هماهنگ انسان رسالت مهم دین و قرآن است، ادامه داد: رسالت قرآن، رشد ایمان و جهت دهی به حرکت انسان است.

 

وی با بیان این که همنشینی با قرآن و گوش جان سپردن به نوای آن، معرفت و بصیرت انسان را بالا می برد، گفت: انس و الفت با کلام الهی انسان را در مسیر صحیح زندگی رهمنمون می سازد و از هر گونه انحرافی دور می دارد.

 

حجت الاسلام اندرخورا با بیان این که انس با قرآن توانایی فهم درست و درک حقایق عالم را برای انسان آسان می کند، گفت:  انسانی که با هدایت قرآن گام برمی دارد، در تفکرات و اندیشه ها و همچنین تصمیم گیری های خود دچار اشتباه و انحراف نمی شوند./950/202/ب2

ارسال نظرات