۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۴۳۴۰۸۶
مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی:

شب قدر فرصت احیای روح معنوی انسان است

حجت الاسلام انتظاری با بیان این‌که توجه به معنویات نیاز روح بشر است و رمضان بهترین فرصت برای احیای روح معنوی در انسان است، گفت: شب قدر فرصتی برای معنویت و اطاعت است.
شب قدر

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی انتظاری، مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که توجه به معنویات نیاز روح بشر است و رمضان بهترین فرصت برای احیای روح معنوی در انسان است، گفت: شب‌های قدر بهانه‌ای برای ورود به راز و نیازهای شبانه در طول سال است.

 

وی بابیان این‌که در برگزاری عمومی جلسات احیا تأکید بر خودسازی معنوی است، تصریح کرد: متأسفانه در برخی از این جلسات تأکید بر مرثیه‌خوانی صرف و گاهی اوقات اتلاف وقت تا رسیدن به‌وقت سحر و پایان شب است که این موضوع از سوی علمای بزرگ به‌شدت رد شده است.

 

مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی با اشاره به خلقت جسمانی انسان ابراز داشت: بر اساس آیات قرآنی خلقت اولیه آدم از پست‌ترین ماده موجود یعنی خاک لجن مانند بوده است، علت سر کشی شیطان از سجده بر آدم نیز به‌واسطه همین خلقت اولیه آدمی بوده است.

 

وی گفت: از سویی دیگر خداوند آدمی را به‌واسطه دمیدن روح خود به‌عنوان خلیفه خود در زمین برگزید و به عبارت بهتر انسان ترکیبی از دو جنس عالی و دانی شد، البته باکمال تأسف بیشتر اقوام بشر جنس پست خود را انتخاب کردند و در قالب پست‌ترین موجودات روی زمین به ادامه حیات پرداختند.

 

حجت‌الاسلام انتظاری با اشاره به بحران هویتی بشر امروز و انحراف از مسیر صحیح بهتر شدن، خاطرنشان کرد: نهایت تلاش و آرمان بشر امروز خوب پوشیدن، خوب خوردن و به عبارت بهتر لذت‌جویی حداکثری از امکانات مادی است که در تضاد کامل با هویت متعالی بشری است و مسیری اشتباه در بهتر شدن و کمال انسانی است.

 

وی با تأکید بر این‌که لیالی قدر فرصت رجعت به هویت الهی و درک حقیقی است، تصریح کرد: این لحظه‌ها فرصت مناسبی است تا آنچه را که حضرت حق آن را آموزش اسما به آدم نامید و آن را مایه شرمساری فرشتگان در برابر آدمی قرارداد، بار دیگر در ضمیر گم‌شده خود تداعی کنیم و به حقیقت بشری خود بازگردیم و متوجه تعالی خود باشیم.

 

امام‌جمعه جلفا بابیان این‌که فضیلت احیا لیالی قدر در روایات رسیده از ائمه اطهار (ع) بسیار مورد تأکید قرارگرفته است، گفت: حتی برخی مکاتب الحادی که از آموزه‌های دینی فاصله‌دارند، معتقدند در شب‌های مقدسی چون لیالی قدر و یا ایام مخصوص ولادت یا وفات حضرات معصومین تشعشع معنوی از آسمان نازل می‌شود که این تشعشع در ساعات آخر شب به اوج خود می‌رسد.

 

وی تصریح کرد: آنچه باید توجه داشت، درک فیوضات معنوی این شب‌ها است و توجه بنده به‌خصوص به جوان‌ها است که تا حد ممکن هرچند در زمان اندک در این شب‌ها به ذکر و مناجات و خلوت و تفکر در معنویات و خالق هستی بپردازند و از اصرار بر بی‌خوابی بااحساس رنج و فشار خودداری کنند.

 

مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی افزود: متأسفانه برخی از جوانان در این شب‌ها با یک ریاضت غیرمنطقی سعی در بیدار ماندن تا اذان صبح رادارند که این عمل به سرخوردگی از مقوله احیا به‌خصوص در افراد کم ایمان منجر می‌شود، البته نزول برکات ویژه در شب قدر از مسلمات است؛ اما اعلام نشدن تاریخ دقیق شب قدر به علت ضرورت توجه به‌تمامی لیالی سال است تا مؤمنان همواره در تنبه و بیداری باشند./854/302/ب3

 

ارسال نظرات