۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۴۳۵۳۸۴
در برنامه ضیافت تشریح شد؛

ماجرای نوشتن دوبار تفسیر از سوی آیت الله نهاوندی

وی تفسیر نفحات الرحمان را در چهار سال می نویسند و در یک آتش سوزی، تمام مسوده(چک نویس) های این تفسیر و کتاب خانه ایشان از بین می رود و آتش می گیرد؛ ایشان برای این که یک بار دیگر این تفسیر را بازنویسی کنند، سه سال و نیم تفسیر را یک بار دیگر می نویسند و این نشان از همت و پشتکار او بود.
آیت الله شیخ محمد نهاوندی(ره) حجت الاسلام علی نهاوندی، از نوادگان آیت الله شیخ محمد نهاوندی(ره) در برنامه ضیافت شبکه قرآن سیما حجت الاسلام علی نهاوندی، از نوادگان آیت الله شیخ محمد نهاوندی(ره) در برنامه ضیافت شبکه قرآن سیما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی نهاوندی، از نوادگان آیت الله شیخ محمد نهاوندی(ره) امشب در برنامه ضیافت شبکه قرآن سیما خاطرنشان کرد: بعد از فوت پدر به همراه برادر خود به مشهد می رود و در همان جا زندگی می کند؛ آیات شیخ اسماعیل ترشیزی، میرزا خلیل تهرانی، میرزا لطف علی از اساتید این عالم در مشهد بودند؛ سپس به کربلا می روند و از سید صدرالدین صدر اصفهانی استفاده می کنند و سپس به نجف می روند و از محضر آخوند خراسانی و مازندرانی و سید کاظم یزدی بهره مند می شود.

 

نوه آیت الله نهاوندی(ره) درباره شاگردان این عالم اظهار داشت: ایشان بعد از مدتی که در نجف از شاگران مبرّز آخوند خراسانی بودند، به دلیل کسالت برادرش به مشهد می رود؛ ایشان بعد از فوت برادرش، در مشهد می ماند و تدریس های گسترده می کنند؛ خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدم و ایشان فرمودند که پدر سید جواد خامنه ای پیش شیخ محمد نهاوندی درس خوانده بودند؛ از دیگر شاگردان این عالم، آیت الله وحید خراسانی، شیخ محمد کاظم دامغانی و مرحوم راشد تربتی بودند؛ تا آخر عمر در مشهد به تدریس معارف دینی پرداختند.

 

آثار و تألیفات آیت الله نهاوندی

وی با اشاره به آثار آیت الله نهاوندی(ره) تصریح کرد: از علمای مشهد شنیدم که حاج آقا حسین قمی احتیاطات خود را به مرحوم شیخ محمد نهاوندی ارجاع می دادند؛ علما با توجه به امکانات کم آن روزگار، صاحب تألیفات فراوانی بودند؛ یکی از تألیفات این عالم، تفسیر نفیس نفحات الرحمان است که با ابداعی این کتاب را تدین می کنند که ساختار این کتاب، تفسیر روایی است؛ ازدیگر ویژگی های این تفسیر، وجود ترجمه سلیس قرآن و تفسیر فارسی و عربی است.

 

حجت الاسلام نهاوندی افزود: در همان زمانی که آیت الله بروجردی(ره) دستور دادند و کتاب الغدیر نوشته می شود و حوزه های تقریبی نزدیک می شود، از اولین کسانی هستند که ورود پیدا می کنند؛ از دیگر آثار این عالم، کتاب ضیاءالابصار، خلل الصلوه، سراج النهج، تحفه المرضیه و زبده المصائب است.

داستان نوشتن دوبار تفسیر از سوی آیت الله نهاوندی

نوه آیت الله نهاوندی(ره) درباره نوشتن دو بار تفسیر و پشتکار این عالم یادآور شد: پشتکار ایشان از ویژگی های این عالم بوده است؛ ایشان تفسیر نفحات الرحمان را در 4 سال می نویسند و در یک آتش سوزی، تمام مسوده(چک نویس) های این تفسیر و کتاب خانه ایشان از بین می رود و آتش می گیرد؛ ایشان برای این که یک بار دیگر این تفسیر را بازنویسی کنند، سه سال و نیم تفسیر را یک بار دیگر می نویسند و این نشان از همت و پشتکار او بود.

 

وی خاطرنشان کرد: آیت الله زنجانی می فرمودند با این که این عالم خود مجتهد علی الاطلاقی در زمان خود بود و من طلبه ساده ای بودم و می دیدم که هر نکته ای تازه ای که ایشان از جمع می شنید، مثل طلبه مبتدی با خودکاری یادداشت می کردند.

 

رؤیای صادقه آیت الله نهاوندی

حجت الاسلام نهاوندی درباره رؤیای صادقه آیت الله نهاوندی اظهار داشت: ایشان دارای دقت ذهن و تیزی هوش بودند؛ تا آخر عمر اهل تلاش برای کسب علم و معرفت بودند؛ این عالم بنا به درخواست آیت الله دستغیب(ره) رؤیای صادقه ای را که برای خودشان پیش آمده بود، نقل می کنند که در نجف بودم و در عالم رؤیا و خوابی، خواب دیدم که به مشهد مشرف شده ام و بالای سر امام رضا ایستاده ایم و در حال نماز بودم و متوجه شدم که حضرت حجت(عج) تشریف آورده اند، همین که چشمم به جمال نورانی آن حضرت افتاد، رفتم جلو و دست امام زمان(عج) را بوسیدم و به خاطرم آمد من که اجازاتی از شخصیت های مختلف دارم، سؤالاتم را بپرسم و اجازاتم را از خود حضرت تجدید کنم؛ سؤالتم را پرسیدم و هنگامی که به درصد وجوهات و تصرفاتی که علما اجازه می دهند، رسید؛ آن حضرت مبلغی را به من اجازه دادند.

 

نوه آیت الله نهاوندی(ره) افزود: از خواب بیدار شدم و سالیان بعد که به مشهد آمده بودند و بالای سر حضرت و همان جایی که در عالم رؤیا امام زمان(عج) را دیده بودم، آیت الله بروجردی در آنجا حضور داشتند و این خواب به خاطرم نیامده بود، اما به یادم آمد که همان سؤالات و اجازات را بپرسم؛ خدمت این عالم رسیدم و سؤالات را پرسیدم و از ایشان درباره تصرف در وجوهات پرسیدم، که ایشان همان مبلغی را گفتند که حضرت حجت(عج) فرموده بودند؛ با این که ایشان خود صاحب اجتهاد و فتوا بودند، اما احتیاط تصرف در سهم سادات و سهم امام در این منصب که قرار گرفته ام را رعایت می کردند.

احترام آیت الله نهاوندی به سادات

وی به دائم الذکر بودن آیت الله نهاوندی اشاره کرد و گفت: دختر این عالم می فرمودند که همیشه ریش های این عالم تکان می خورد و ذکر می گفتند و یا قرآنی را که حفظ کرده بودند را یک بار دیگر می خواندند؛ مناقبی که در کتاب شعر این عالم آمده است، اشعار عجیبی است؛ با این که این عالم به مسائل مادی بی رغبت بودند، اما به مسائل عادی و زندگی اجتماعی توجه داشتند.

 

حجت الاسلام نهاوندی درباره احترام آیت الله نهاوندی به سادات یادآور شد: با توجه به این که این عالم کمر خمیده داشت، وقتی که سادات وارد می شدند، ایشان می ایستادند، ولو این که بچه سیدی وارد می شد؛ یکی از ویژگی های ایشان این بوده که در نماز فوت می کنند و در دار الضیافه حرم امام رضا(ع) دفن شده اند.

 

لزوم ضرورت فراگیری سبک زندگی علما

نوه آیت الله نهاوندی(ره) با اشاره به لزوم ضرورت فراگیری سبک زندگی علما خاطرنشان کرد: ایشان انسان سخت گیری نبودند؛ تذکراتی می دادند، اما تحمیلی نداشتند و با عقل و منطق مباحث را مطرح می کردند؛ بایستی مسائل امور زندگی و سبک زندگی مان را از علما فرا بگیریم.

 

در این برنامه، حجت الاسلام علی نهاوندی، از نوادگان آیت الله شیخ محمد نهاوندی(ره) و همچنین پخش مستندی از زندگی آن عالم و سخنانی از علما و بزرگان به زندگی نامه و شخصیت این عالم پرداخته شد که در ادامه به بخشی از این مطالب اشاره می کنیم:

 

ایشان به نجف مشرف شده بودند و با آیت الله خویی ملاقاتی داشته بودند و پس از رفتن این عالم، آیت الله خویی به جمع حاضر گفته بودند که ایشان بسیار بسیار مرد فاضل ملایی است؛ آیت الله خویی در ملاقات این عالم حالت خاصی در جهت علمی ایشان پیدا کرده بودند.

 

او نسبت به اهل علم ارادت خاصی داشت و به سادات اهل علم فوق العاده احترام می گذاشت؛ در جدیت و کار نظیری شبیه ایشان دیده نمی شود؛ توجه و عنایت خاص به قرآن داشت و حافظ قرآن بود و هنگام استراحت در ذهن خود یاد می کرد؛ او هفت سال از عمر خود را صرف نگارش تفسیر قرآن کرد./822/پ201/ی

ارسال نظرات