۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۴۳۹۸۳۵
به همت اداره كل پژوهش‌هاي اسلامي صداوسيما؛

كتاب رسانه ملي، اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل منتشر شد

در اين كتاب تلاش محققان و پژوهشگران عرصه دين، اقتصاد و رسانه بر آن است كه مختصات اجرايي و بسترهاي اقدام عملي اقتصاد مقاومتي مبتني بر ارزش هاي اسلامي، راهكارهاي رسانه‌اي، ايجاد ظرفيت‌هاي فرهنگي و ديني را در فرهنگ عمومي شناسايي كنند.
کتاب اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومي اداره كل پژوهش هاي اسلامي رسانه، با ظهور انقلاب اسلامي و شكل‌گيري حكومت اسلامي در ايران سخن از تلاش و كوشش براي عدم تبعيت از دشمن به ميان آمد و نگاه‌ها به سمت آموزه‌هاي وحياني دوخته شد. ظهور چنين حكومتي آن‌هم در منطقه آسياي جنوب غربي كه ازلحاظ اقتصادي و ژئوپليتيكي داراي اهميت بسيار زياد است، باعث شد كه نظام استكبار جهاني با تمام قوا به مبارزه با انقلاب برخيزد.


موفقيت در پيمودن گام‌هاي زنجيره تمدن اسلامي و الهام‌بخش شدن حكومت اسلامي براي ديگر ملت‌ها، ضرورت نظريه‌پردازي و برنامه‌ريزي براي دستيابي به عوامل مقوم نظام يعني اقتصاد، علم و فناوري و فرهنگ ضروري مي‌نمود.


عدم موفقيت دشمنان در عرصه نظامي و تلاش ناكام آنان براي مقابله و تغيير حكومت اسلامي، دشمن را ناگزير به ورود به عرصه‌هاي ديگر نمود. يكي از اين عرصه‌ها كه در سال‌هاي اخير نيز بسيار موردتوجه دشمن بوده است، عرصه اقتصادي است.


انقلاب اسلامي مكلف به نوآوري و نظريه‌پردازي و الگوسازي در اين عرصه گرديد كه با درايت و راهبري رهبر فرزانه انقلاب، حركت در اين مسير آغاز گرديد و طي گام‌هايي كه با رهنمودهاي معظم له برداشته شد ايشان الگوي «اقتصاد مقاومتي» را يك الگوي علمي متناسب با نيازهاي كشور و راه‌حل مشكلات اقتصادي كشور دانستند.


در اين ميان نقش مهم و اساسي رسانه ملي با توجه به كاركردهاي مختلف آن در حوزه‌هاي مختلف نظير تبيين،ترويج و تبليغ اصل مهم سياست اقتصاد مقاومتي و همچنين ايجاد فضاي تضارب افكار جهت راه‌يابي به اقدامات عملي و اجرايي نقش رسانه ملي را دوچندان كرد.


حضور راديو و تلويزيون در اين عرصه، مستلزم تعيين مأموريت، هدف‌گذاري صحيح، تبيين راهبردها و سياست‌گذاري متناسب با اهداف، برنامه‌ريزي جامع محتوايي، برنامه‌سازي مطلوب و مديريت هوشمندانه و كارآمد است.


در همين راستا اداره كل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه همانند سال‌هاي قبل بر خود فرض دانست تا با لبيك به نداي رهبر معظم انقلاب با تبيين مفاهيم و مؤلفه‌ها و راهبردهاي رسانه ملي در مسير تحقق فرمان‌ها مقام معظم رهبري و تبيين نقشه راه پياده سازي اقتصاد مقاومتي كه ريشه در اقتصاد اسلامي دارد، رسانه ملي را ياري نمايد.


رهنمودهاي امام خميني رحمةالله علیه و مقام معظم رهبري، مفهوم شناسي، ابعاد و مؤلفه‌هاي اقتصاد مقاومتي، آيات و روايات وارده در اين موضوع، نقشه راه پياده‌سازي اقتصاد مقاومتي، راهبردهاي رسانه ملي در اين زمينه، سوژه‌ها و ايده‌هاي كاربردي، كارشناسان خبره و صاحب اثر و قابل‌استفاده در رسانه ملي و همچنين پيشنهاد منابع، مقالات و پايان‌نامه‌هاي نگاشته شده در موضوع اقتصاد مقاومتي ساختار اثر حاضر را تشكيل مي‌دهد.


در اين كتاب تلاش محققان و پژوهشگران عرصه دين، اقتصاد و رسانه بر آن است كه مختصات اجرايي و بسترهاي اقدام عملي اقتصاد مقاومتي مبتني بر ارزش هاي اسلامي، راهكارهاي رسانه‌اي، ايجاد ظرفيت‌هاي فرهنگي و ديني را در فرهنگ عمومي شناسايي كنند.


اميد است اين پژوهش كه حاصل تلاش فشرده اساتيد و پژوهشگران است ـ قدمي هرچند كوچك درزمينه سازي براي اقدام و عمل در مسيررسيدن به اهداف بلند اين نقشه و الگو باشد./843/د102/ق

ارسال نظرات