۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۴۴۰۸۹۷
مدیر کل اوقاف مازندران:

بالندگی فقه شیعه مرهون جهاد علمی امام صادق است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با تأکيد براين که امام صادق(ع) مهم ترين دانشگاه جهان اسلام را به شکلي فراگير در آن دوران پايه گذاري کردند، گفت: اين دانشگاه عظيم ديني امروز به عنوان مهم ترين پايگاه نشر و گسترش اسلام ناب شيعي در دنيا نقش آفريني مي کند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران امروز در مراسمی که به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع) در ساری برگزار شد، دوران زندگاني امام صادق(ع) را زمان جنبش فرهنگي و فکري و برخورد فرقه ها و مذاهب گوناگون در جهان اسلام دانست و افزود: شرايط حاکم بر آن دوران فرصت مناسبي براي آن امام فراهم کرد تا زمينه نشر و گسترش اسلام ناب را به خوبي فراهم کند.

 

وی با اشاره به اين که امام صادق(ع) در دوران امامتشان به عنوان مرجع بزرگ و منبع قوي علمي و معنوي در جهان اسلام مطرح و داراي چهار هزار شاگرد بودند، گفت: بسياري از علماي اسلام و ساير مذاهب و اديان نيز امام صادق (ع) را به عنوان يک عالم و دانشمند برجسته قبول داشتند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بيان اين که امام صادق(ع) افزون بر فقه، اعتقادات و اخلاق بلکه در شاخه‌هاي گوناگون علوم به تربيت شاگردان و محدثان و عالمان پرداختند، ادامه داد: پاسخگويي به شبهاتي که در آن دوران رواج داشت نيز يکي ديگر از اقدامات مهم آن حضرت در مقابله با بدعت ها بود.

 

حجت الاسلام علیزاده با تأکيد براين که امام صادق(ع) مهم ترين دانشگاه جهان اسلام را به شکلي فراگير در آن دوران پايه گذاري کردند، افزود: اين دانشگاه عظيم ديني امروز به عنوان مهم ترين پايگاه نشر و گسترش اسلام ناب شيعي در دنيا نقش آفريني مي کند.

 

وی ادامه داد: مذهب تشيع مفتخر به نام مبارک امام جعفر صادق(ع) بوده و مباني اعتقادي و فقهي اين مذهب مبتني بر تعاليم حقه صادر شده از زبان مبارک آن امام بزرگوار و پدران بزرگوار و فرزندان گرامي آن امام است.

 

مدیر کل اوقاف مازندران اظهار داشت: با وجود مقدس امام صادق(ع)در جامعه اسلامي بود که حوزه هاي علميه پايه گذاري شد و ايشان توانست با نشر فرهنگ ناب اسلامي شبهات و انحرافات ايجاد شده در آن زمان را از بين ببرد.

 

وي با بيان اين که عوامل مختلفي از جمله عوامل تاريخي و شرايط زمان زندگاني امام صادق(ع) زمينه را براي نشر معارف اهل بيت عصمت و طهارت فراهم آورده بود، ادامه داد: اين عوامل باعث شد تا مذهب تشيع که اعتقاد به ولايت و امامت دوازده جانشين به حق پيامبر گرامي اسلام(ص) دارد، به عنوان مذهب جعفري شناخته شود.

 

حجت الاسلام علیزاده بیان کرد: امام صادق(ع) با توجه به موقعيت و اوضاع سياسي جامعه فرصتي به دست آوردند تا احاديث و معارف اسلام را در زمينه هاي تفسير قرآن، فقه و احكام و عقايد از سوی شاگردان خود در سينه تاريخ ثبت و براي هميشه اسلام را بيمه كنند

 

استاد حوزه علمیه به خطر برخي افکار منحرف در دوران امامت امام صادق(ع) اشاره کرد و با بيان اين که برخي گروه هاي فکري انحرافي جريان هاي خطرناکي را درباره شأن اهل بيت(ع) به وجود آورده بودند، گفت: مبارزه علمي در برابر اين جريان هاي منحرف يکي از مهم ترين کارکردهاي آن امام همام براي بقاي دين و مکتب تشيع بود.

 

وی با بيان اين که جريان هاي انحرافي همواره در پي انحراف در اعتقادات ديني مردم بوده و هستند، تصريح کرد: ائمه اطهار(ع) در آن دوران و علما و بزرگان ديني نيز امروز با شناسايي اين جريان هاي انحرافي خطر آنها را به مردم معرفي مي کنند.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به اين که نقش امام صادق(ع) در تاريخ شيعه، به لحاظ رسالت علمي که از سوي ايشان به انجام رسيد بسيار عظيم است، افزود: جهاد علمي آن امام همام امروز به عظمت شيعه منجر شده است.

 

وي با تأکيد بر نقش جايگاه امام صادق(ع) در اسلام بيان کرد: معارف اين حضرت، عقلانيت اسلامي را به نمايش گذاشت جبرگرايي را به گوشه اي راند و اعتقادات باطلي که برخي فرقه هاي انحرافي در برابر توحيد، تبليغ و ترويج مي کردند از پيشاني اسلام پاکسازي کرد.

 

حجت الاسلام علیزاده با بيان اين که توحيد و نبوت در سايه مجاهدت فرهنگي امام صادق(ع) حفظ شد، عنوان داشت: مباحثه خردمندانه و برگزاري كرسي هاي مناظره و نظريه پردازي بمنظور كشف زواياي معرفتي دين و پاسخ به شبهاتمخالفان و تربيت شاگردان خرد گرا و دين باور در روش علمي امام صادق (ع)بود.

 

وي شناخت توطئه هاي دشمن را يکي از راه هاي مبارزه با انحرافات فرهنگي در جامعه دانست و تصريح کرد: شيعيان امام صادق(ع) بايد با شناخت توطئه هاي دشمنان از ابزارهاي مناسب براي خنثي کردن اين توطئه ها تلاش کنند.

 

مدیر کل اوقاف مازندران در بخش دیگری از سخنان خود تهي کردن هويت ملي جوانان اشاعه لاابالي گري و بي تفاوت کردن جامعه نسبت به مسائل اسلامي را از جمله تهاجمات فرهنگي غرب بر عليه اسلام دانست و ادامه داد: امروز جوانان ما بايد با شناخت و آگاهي نسبت به مسايل ديني معرفت خود را در اين زمينه بالا ببرند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران، سيره عملي اهل بيت(ع) را نزديک ترين را براي رسيدن به خاندان اهل بيت دانست و اظهار داشت: ما شيعيان بايد با شناخت اهل بيت و عملي کردن سيره آنها خود را به اهل بيت نزديک کنيم.

 

وي در پايان سخنان خود با اشاره به بعضي خرافات و شبهات در جامعه گفت: متأسفانه در جامعه کنوني خرافات و شبهاتي به نام اهل بيت گفته مي شود که تنها راه مقابله با آنها شناخت صحيح راه و روش اهل بيت است  که این مسأله رسالت روحانیت را از هر زمان دیگری سنگین تر می کند./202/950/ب1

ارسال نظرات