۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۴۴۱۵۱۹
نماینده خبرگان رهبری:

انکار حجاب، انکار دین است/ حجاب اصلی ترین عامل دوام جامعه اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با بیان این‌که استقرار آرامش روانی، حفظ حرمت و احترام به حقوق شهروندی اصلی بسیار مهم است، گفت: حجاب اصلی ترین عامل دوام و قوام جامعه اسلامی و انکار آن، انکار دین است.
حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در همایش عفاف و حجاب شهرداری منطقه شش تبریز اظهار داشت: شهرداری به عنوان یک ارگان فراگیر اجتماعی، مسؤولیت تمام رویدادهای عمرانی، خدماتی، اجتماعی و فرهنگی جوامع شهری را بر عهده دارد.


وی با بیان این‌که استقرار آرامش روانی و حفظ حرمت و احترام به حقوق شهروندی اصلی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: شاید عده ای نسبت به برگزاری همایش های عفاف و حجاب از سوی شهرداری خرده بگیرند، اما اقدام شهرداری به عنوان یک ارگان اجتماعی در حفظ و توسعه شعائر مذهبی به ویژه مقوله حجاب و عفاف قابل تقدیر است.


این استاد حوزه و دانشگاه مقوله حجاب را یکی از اصلی ترین عوامل قوام و دوام جامعه اسلامی خواند و گفت: مسأله حجاب به عنوان یکی از ضروریات دینی یک امر قرآنی است، به طوری که 17 آیه را به خود اختصاص داده است. انکار حجاب، انکار دین است؛ البته شاید کسانی حجاب را قبول کرده اما در رعایت آن کوتاهی می کنند که در این صورت دچار گناه شده اند.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با اشاره به این‌که در اصل ضرورت امر حجاب هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد، تصریح کرد: در عین حال، درباره شکل و جزئیات حجاب، از نظر فقهی اختلافات نظرهایی وجود دارد، اما باید چادر به عنوان حجاب برتر مطرح شود.


وی گفت: هر چند نمی توان یک پوشش را به عنوان حجاب برتر تحمیل کرده و دیگرانی که بدون چادر نیز حجاب خود را رعایت می کنند، از دایره خارج کنیم، اما آنچه که مضمون آیات، احادیث و روایات بر می آید؛ آن است که حجاب پوشش ظاهری بوده اما عفاف پوشش باطنی و متانت زن را شامل می شود.


این عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه حجاب باید به یک مقوله فرهنگی در جامعه بدل شود، گفت: حجاب اجباری کاربرد نداشته و همگانی نمی شود؛ اما حجابی که به صورت فرهنگی توسعه می یابد، دوام و تأثیر بیشتری خواهد داشت، باید با استفاده از زبان هنر و با ادبیات زیبا این اصل مهم دینی را در جامعه پیاده کرد.


همچنین شهرام دبیری، رییس شورای شهر تبریز در سخنانی اظهار داشت: امر حجاب به یک فرهنگ و باور عمومی در شهرداری کلانشهر تبریز بدل شده و به این خاطر نیز در ارزیابی های صورت گرفته مقام برتر حجاب و عفاف را در سراسر استان کسب کرده است.


وی با اشاره به اقدامات گسترده فرهنگی، اجتماعی و مذهبی در مناطق و سازمان های وابسته به شهرداری تبریز، یادآور شد: شهر یک موجود زنده است و به ساخت و ساز و خدمات خلاصه نمی شود، از این رو امروزه تمام پروژه های عمرانی در کلانشهر تبریز دارای پیوست فرهنگی است.


سیاوش مکانی، شهردار منطقه 6 نیز در این همایش با ارائه گزارشی از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در این منطقه، گفت: امروزه برای ایجاد نشاط اجتماعی و همراه کردن مردم با بدنه شهرداری، تدوین و اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی در اولویت قرار گرفته است./935/202/ب2

ارسال نظرات