۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۴۴۲۲۰۹
مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی مطرح کرد؛

علم و عمل، دو بال موفقیت روحانیان در زمینه تبلیغ دین

مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه رسالت و مهمترین كاري كه يك طلبه می‌خواهد انجام دهد، تبليغ دين است، گفت: طلاب و روحانیان برای موفقیت در این زمینه نیازمند دو بال علم و عمل هستند.
حجت الاسلام سالاری مکی - دیدار با طلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی، صبح امروز در جمع طلاب این استان، با بیان اینکه خداوند راه تبليغ دين را مشخص كرده است، افزود: در این راستا بایستی از تفكر و تعقل استفاده و با عقل و منطق و استدلال مردم را راهنمايي كرد.

 

وی با بیان اینکه استفاده عقلانی و تبیین حکمت یکی از راه های هدایت مردم است، ادامه داد: راه دیگر هدایت مردم موعظه حسنه، پند و اندرز است كه در آن از عواطف و احساسات مردم براي هدايت آنها استفاده می‌شود.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: یک‌ وقت روش هدایت مردم تعقلي و عقلي بوده و یک‌ وقت دیگر روش احساسي و استفاده از عواطف است، اما گاهی لازم است از طريق مناظره كردن مردم را هدایت کرد.

 

وی با اشاره به اینکه رسالت و مهمترین كاري كه يك طلبه می‌خواهد انجام دهد، تبليغ دين است، خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیان بايد از همين روشها استفاده كرده و از طريق حكمت، موعظه حسنه و يا جدال احسن برای راهنمایی و هدایت مردم همت کنند.

 

دبیر شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه توانمندی و اجرای این کارها از سوی روحانیان به‌ راحتی به دست نمی‌آید، افزود: به این منظور باید انسان تحصيل کرده و باسواد شود، البته درس خواندن و باسواد شدن به‌ تنهایی كافي نيست؛ بلكه علم و عمل بايد هميشه با هم باشد تا بتواند هم برای فرد و هم برای جامعه مفيد باشند.

 

به گفته این استاد حوزه علمیه خراسان شمالی، در واقع موفقیت طلاب و روحانیان در زمینه تبلیغ دین اسلام، در گرو توأم بودن علم و عمل در آنها است.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی با اشاره به اینکه طلاب جدیدالورود که می‌خواهند در آينده مبلغ دين شوند بايد به نكاتي توجه داشته باشند، خطاب به آنها، خاطرنشان کرد: اول هدف خود را مشخص كنيد؛ چون بعضی‌ها چند سال در حوزه‌ هستند و هدفي ندارند، در حالی‌ که انسان نبايد كاري را بدون هدف انجام دهد و براي حوزه هم بايد هدف مشخص باشد.

 

وی ادامه داد: بعد از اينكه هدف را بررسي كرديم، بايد بدانيم كه رسيدن به آن هدف بستگي به همت بالا دارد وگرنه انسان به جايي نمی‌رسد، اما اگر همت ما بالا باشد انسان در راستاي آن همت كار می‌کند.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی با اشاره به اینکه امام علی(ع) در مورد همت می‌فرماید: «هيچ امری مردي را بالا نمی‌برد مگر همت او و در مقابل هيچ امری انسان را زمين نمی‌زند مگر شهوت او»، ادامه داد: همت انسان را بالا می‌برد و شهوت انسان را زمين می‌زند؛ از این‌ رو باید اين همت را خود در ذهن خویش ايجاد كرده و وقتي گفتيم من می‌خواهم این‌کاره بشوم، پاي آن بايستيم و برای رسیدن به آن هدف زحمت بكشيم.

 

وی خطاب به طلاب، اضافه کرد: از همین ابتدا همت خود را بالا ببرید و بگویید من می‌توانم به فلان جایگاه و مقام علمی برسم، نه اينكه نهايت فكر ما اين باشد كه در فلان جا استخدام شويم، البته در این مسیر باید به خداوند توکل کنیم.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: همچنین بايد پشتكار داشته باشيم و هیچ‌گاه ناامید نشده و به خود نگوییم نمی‌توانم، هر کسی نقص و کاستی دارد، ولي اين نقص نبايد سبب نااميدي شود./9314/202/ب2

ارسال نظرات