۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۸
کد خبر: ۴۴۴۵۱۰
مبلغ حوزه و مربی ورزش کیوکوشین:

جمله رهبر معظم انقلاب در زمینه ورزش چراغ راه من بود

حجت الاسلام پورعباسی با بیان ویژگی هایی از رشته ورزشی و رزمی کیوکوشین گفت: یک جمله رهبر معظم انقلاب همیشه چراغ راه من در پرداختن تخصصی به ورزش بود؛ طلاب باید همانگونه که به درس اهمیت می دهند، به ورزش هم اهمیت دهند، چرا که از ویژگی های شیعیان آمادگی جسمانی است.
حجت الاسلام مهدی پورعباسی حجت الاسلام مهدی پورعباسی حجت الاسلام مهدی پورعباسی حجت الاسلام مهدی پورعباسی حجت الاسلام مهدی پورعباسی حجت الاسلام مهدی پورعباسی

اشاره: رشته ورزشی کیوکوشین از جمله ورزش های رزمی و به عنوان یکی از سبک های کاراته غیر کنترلی محسوب می شود که در سال 1964 میلادی و به دست یک استاد ژاپنی تأسیس شده است؛ کیوکوشین از دو لغت «کیوکو» به معنای نهایت و «شین» به معنای روح ترکیب شده است.

 

در این رشته رزمی تقابل مبارزان به گونه ای است که بدون عقب نشینی و در فاصله نزدیک تلاش می کنند تا حریف خود را با ضربات پیوسته و با حداکثر قدرت شکست دهند؛ در واقع این رشته ورزشی تأکید زیادی بر تمرینات استقامتی و هوازی دارد.

 

یکی از ویژگی های برجسته در سبک رزمی کیوکوشین، افتادگی و تواضع رزمجو است؛ چرا که کیوکوشین نه تنها رشته ای خشن نیست، بلکه به دنبال تعالی روح و جسم است؛ کیوکوشین که به معنای نهایت حقیقت است نیز بر همین اساس بر روی این رشته ورزشی نام گذاری شده است.

 

از این رو خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت‏ وگویی با حجت الاسلام مهدی پورعباسی، از اساتید این رشته ورزشی در قم تدارک دیده است که نظر شما خوانندگان محترم را به آن جلب می کنیم.

 

رسا ـ با عرض سلام و خیر مقدم به حضور شما در خبرگزاری رسا، لطفا سوابق ورزشی خود را بیان کنید و بفرمایید که از چه سالی وارد عرصه ورزشی شدید؟

بسم الله الرحمن الرحیم؛ بنده از سال 1381 در شهرستان بابل ورزش را شروع کردم؛ البته به طور طبیعی در مقدمه، ورزش را با دقت و جدیت دنبال نمی کردم، اما کم کم این فعالیت ورزشی جدیت یافت و در سال 1384 از شهرستان بابل به تهران آمدم.

 

 

دلیل آمدنم به تهران تحصیل در مدرسه علمیه بود؛ بنده در مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی(ره) مشغول به تحصیل شدم و در سال 1386 با استاد حصاری از بزرگان کیو کوشین ایران آشنا شدم و این ورزش را به صورت جدی تر ادامه دادم.

 

در سال 1387 دان یک کمربند مشکی و در سال 1388 نیز دان دو گرفتم و استاد بنده، کلاسی که در آن تمرین می کردم را به من سپرد؛ در فاصله کمی حکم مربی گری برای من گرفتند تا به عنوان مربی در این رشته ورزشی مشغول باشم.

 

رفته رفته در سال های بعد موفق شدم که دان سه کیوکوشین را کسب کرده و الان دو سال است که دان چهار را اخذ کرده ام؛ در این چند ساله در کلاس های ورزشی به عنوان مربی فعالیت می کردم.

 

رسا ـ تا به حال در چه مسابقاتی شرکت و چه افتخاراتی کسب کرده اید؟

من از اول فعالیت ورزشی، خیلی اهل مسابقه نبودم، اما در مسابقات کیوکوشین استان تهران به مقام نایب قهرمانی رسیدم؛ در مسابقات رزمی طلاب هم توانستم عنوان قهرمانی را در سال 1387 به خود اختصاص دهم.

 

رسا ـ شاگردان شما بیشتر از چه قشری هستند و نوع برخورد آن ها با یک مربی ورزشی طلبه به چه صورت است؟

از آغاز مربی گری تا به حال، شاگردان متعددی در کلاس من حضور یافته اند؛ در همه این کلاس ها از طلاب و خانواده طلاب نیز شاگردانی داشته ام؛ زمانی که در تهران بودم، در مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی(ره) به مدت دو سال، کلاسی را تشکیل دادم که با استقبال خوبی همراه بود و به آموزش تخصصی طلاب پرداختم که یکی از طلاب تا دان یک کمربند مشکی هم پیش رفت؛ در کلاس کنونی نیز 3 شاگرد طلبه و 4 شاگرد از خانواده طلاب دارم؛ از قشر پزشکی نیز دو نفر از متخصصان و جراحان ارتوپد و عروق استان قم در این کلاس حضور دارند.

 

 

هر کس که برای نخستین بار در کلاس من حضور پیدا کرده و مشاهده می کند که یک طلبه با لباس روحانیت وارد کلاس می شود، ابتدا تعجب می کند؛ بعد از تعویض لباس و شروع کلاس، از میزان تعجب آن ها کاسته شده و حتی به تشویق می پردازند؛ این رفتار نشان می دهد که مردم طلبه ای که مربی ورزشی و به ویژه ورزش رزمی باشد را ندیده اند؛ به همین دلیل هم برای مردم جاذبه دارد و متوجه می شوند که طلاب می توانند کارهای زیادی انجام دهند.

 

از طرف دیگر بنده احساس می کنم که برخی از شاگردان به خاطر همین طلبگی و اخلاق طلبگی در کلاس حاضر می شوند؛ طلاب ورزشکار با اخلاق و رفتار اسلامی می توانند افراد بسیار زیادی به ویژه قشر جوان را به خود جذب کنند و کار تبلیغی خود را در همان کلاس ورزشی انجام دهند.

 

رسا ـ ورزش و به طور کلی تخصص های طلاب چه تأثیری در وظیفه تبلیغی طلاب دارد؟

مسأله تبلیغ برای همه طلاب ضروری و لازم است اما نوع آن برای یک مربی طلبه ورزشکار عوض می شود؛ طلبه در جایگاه یک استاد ورزشی با شاگردان خود ارتباط برقرار می کند و شغل تدریس را بر عهده دارد؛ جوانان و نوجوانان با مشاهده مهارت های یک طلبه ورزشکار، با اشتیاق به سمت آن ها می روند و نوع تبلیغ، به صورت چهره به چهره است.

 

 

این بهترین فرصت برای طلاب ورزشکار است که با تخصص خود جوانان را جذب کنند و در کنار آموزش های رزمی، به تقویت اعتقادات و ایمان آن ها بپردازند؛ علما و بزرگان نیز به تبلیغ چهره به چهره بسیار تأکید داشته اند، چرا که تأثیر این نوع تبلیغ بسیار بیشتر از تبلیغ عمومی است.

 

رسا ـ هدف شما از ورود تخصصی به رشته رزمی کیوکوشین چه بوده است؟

اصل اولیه ورزش سنگینی مثل کیوکوشین آمادگی جسمانی و قدرت است و یکی از نیازهای شیعیان چه در گذشته و چه در عصر غیبت، این است که باید همیشه آماده بوده و توان کارهای مختلف را داشته باشد؛ وجوب جهاد مختص همه مسلمانان و شیعیان است و اگر زمانی جهاد بر همگان واجب شود، من به عنوان یک شیعه که در این جامعه زندگی می کنم باید توانایی هایی لازم را داشته باشم.

 

هدف از ورود به عرصه مربی گری در این رشته ورزشی این بود که قصد پول درآوردن از لباس طلبگی را نداشتم و سعی داشتم راهی انتخاب کنم که هم راه طلبگی را ادامه دهم و هم بتوانم کاری کنم تا مردم لباس طلبگی را دوست داشته باشند.

 

از زمانی که وارد عرصه ورزشی و مربی گری شدم، با این آرزو تمرین می کردم که من طلبه شوم و تصور این که من با لباس طلبکی وارد باشگاه شوم، سپس لباسم را تعویض کرده و لباس ورزشی به تن کنم همیشه در ذهن من بود؛ الحمدلله به این آرزو رسیدم و در حد توانم هر کاری انجام می دهم تا مردم طلاب و لباس طلبگی را دوست داشته باشند.

 

 

رسا ـ به عنوان یک طلبه ورزشکار و مربی رزمی میزان حضور طلاب در عرصه ورزشی را چگونه ارزیابی می کنید؟

متأسفانه همت طلاب در ورزش خیلی کم است و این همت پایین از جهات مختلف مشکلاتی را به همراه دارد؛ رهبر معظم انقلاب هم در این زمینه بیانات و تأکیدات زیادی داشته اند؛ در این دوره از تاریخ که بسیاری از کارهای روزمره با کمترین فعالیت انجام می شود، نیاز به ورزش بسیار احساس می شود و این مهم برای یک طلبه ضروری تر است، چرا که زندگی ها ماشینی شده و زحمتی که طلبه ها در سالیان طولانی می کشند، به خاطر ورزش نکردن به زودی از دست می رود.

 

رهبر معظم انقلاب در جمله معروفی، تحصیل، تهذیب و ورزش را به همگان توصیه کرده اند و همچنین بزرگان دینی نیز توصیه های زیادی درباره پرداختن به ورزش کرده اند؛ طلاب جوان مشکلات بدنی متعددی مثل کمردرد و زانو درد دارند و من هر جا که رفته ام، طلاب را به ورزش و اهمیت دادن به بحث ورزش توصیه کرده ام.

 

چون دقت و وقت زیادی برای ورزش گذاشته بودم، یک جمله رهبر معظم انقلاب همیشه چراغ راه من بود و آن جمله این بود که ورزش حرفه ای و قهرمانی، مقدمه ورزش عمومی است؛ ورزش حرفه ای برای مردم ایجاد انگیزه می کند و آن ها را به سمت ورزش می کشاند که برای سلامت آن ها مفید است.

 

مربی شدن برای طلبه ها اگر واجب نباشد، همین که برای دیگران انگیزه ایجاد می کند از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنده در کلاس به گونه ای رفتار می کنم که ورزشکاران در هر سن و حرفه ای بتوانند در این کلاس کار کنند و هر یک از شاگردان نیاز خود را در این کلاس برآورده کنند؛ اگر کسی قصد حضور در مسابقات دارد، او را برای همین هدف آموزش می دهم و اگر هم کسی فقط برای حفظ سلامتی به این ورزش روی آورده است، آموزش های لازم را به وی می دهم.

 

 

رسا ـ تأثیر ورزش در روحیه و معنویات ورزشکاران به چه شکلی است؟

تجربه خودم در رشته ورزشی کیوکوشین که در آن مشغول به فعالیت هستم، این خصوصیت است که صبر فرد را زیاد می کند و طبیعتا وقتی صبر زیاد شد، در تمام زندگی شاهد اثرات آن خواهیم بود؛ آیت الله مجتهدی(ره) می فرمودند که وقتی انسان در قبر می رود و درباره نماز و روزه و حج و دیگر مسائل از وی سؤال می پرسند، در آخر صبر می آید و جواب همه آن ها را می دهد و زورش به تمام این ها می رسد.

 

ورزش از یک طرف حوصله و صبر ورزشکار را زیاد می کند و از طرف دیگر احترام به رده بالاتر و تواضع را در طول سالیان به او آموزش می دهد؛ اساتید ورزشی من نیز همیشه بر تواضع ورزشکار تأکید داشتند، چرا که تواضع برای انسان ارزش می آورد.

 

رسا ـ در پایان اگر سخن و یا توصیه ای به طلاب و ورزشکاران دارید، بفرمایید.

من سخن پایانی را به سه قسمت تقسیم می کنم و در بخش نخست به طلاب توصیه می کنم که همانطور که خیلی از طلبه ها اهمیت واقعی به درس خواندن می دهند، باید به طور جدی به ورزش اهمیت بدهند؛ چون زمانی که درد و بیماری در انسان باشد، توانایی فعالیت کم شده و از علمی که کسب شده، نمی تواند بهینه استفاده کند.

 

خانواده ها حتما فرزندان را حمایت کنند و به سمت ورزش بیاورند و با توجه به تنوع طلب بودن جوانان، حمایت خانواده بسیار اثر گذار است و آنان را تشویق کنند که به صورت تخصصی به ورزش روی بیاورند، چون کسانی که تفریحی ورزش می کنند، خیلی زود آن را کنار می گذارند.

 

در آخر توصیه می کنم که ورزشکاران همت و انگیزه شان کم نشود و برای داشتن یک خانواده سالم، به ورزش تخصصی بپردازند و برنامه مرتب داشته باشند؛ این افراد و ورزشکارانی که برنامه مرتب دارند، در زندگی فردی و در همه عرصه ها بسیار موفق تر هستند.

 

 

رسا ـ باز هم از حضور در خبرگزاری رسا و وقتی که در اختیارمان قرار دادید تشکر می کنیم.

من هم از شما و خبرگزاری رسا که به عرصه ورزش طلاب ورود کرده و این مهم را به عنوان یک دغدغه جدی و به جا پیگیری می کنید، سپاسگزارم./840/گ 402/س

خبرنگار: احمدرضا عابدی پور

ارسال نظرات