مراحل و ضرورت فهم صحیح آیات قرآن کریم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سیداحمد مشرف امروز در نشست تخصصی معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به اینکه به بررسی ضرورت فهم صحیح آیات قرآن کریم پرداخت و گفت: مراحل فهم صحیح و روشمند قرآن کریم سه مرحله را در دامنه تخصصی خود دارد که شامل مرحله پیش از تفسیر که مرتبط با موضوع ادبیات عرب است.
مدیر مرکز قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) مرحله فهم تفسیر را دومین مرحله فهم روشمند قرآن کریم عنوان کرد و گفت: در تفسیر قرآن کریم باید چهار گام از سوی مفسر طی شود تا تفسیر به تفسیر معیار اسلامی تبدیل شود؛ بر اینی اساس مرحله رفع ابهام اولین مرحله تفسیری قران کریم است.
کارشناس برنامههای معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) تفسیر را در منظر قرآن کریم کشف جدی مراد خداوند متعال در الفاظ است، گفت: تفسیر مرحله فرای ترجمه است چنانچه که در ترجمه شاهد آن هستیم که مترجم الفاظ را از زبان مبدأ برای فهم مخاطب زبان مقصد اقدام به مشابه یابی واژه میکند.
مدیر مرکز قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) کشف مراد حقیقی خداوند متعال در بیان علامه طباطبائی سهگام اساسی دارد، اظهار کرد: رفع ابهام از الفاظ قرآن کریم اولین گام حیاتی یک تفسیر دقیق است؛ بر این اساس باید توجه داشت قرآن کریم دارای متنی ساده قابلفهم و روانی دارد این در حالی است که باوجود این متن روان نکاتی برجسته و دقیقی دارد که باید از آن مفاهیم و نزدیکی آن به ذهن مخاطبان قرآنی ابهامزدایی شود.
حجتالاسلام مشرف با اشاره به اینکه برخی از آیات قرآن کریم معارف عظیمی را به همراه دارد، گفت: آیتالله مصباح یزدی روش تفسیر قرآن به قرآن را در منظر علامه طباطبایی چنین تشریح فرمودند که«علامه طباطبایی میفرمود: اهتمام ما باید این باشد که قرآن را با روشی متقن مورد استفاده قرار دهیم تا از اینگونه لغزشها برکنار بمانیم؛ و همانگونه که در مقدمه تفسیر المیزان و جایجای این تفسیر شریف میفرمایند، ایشان این حقیقت را از روش اهلبیت(ع) الهام گرفتهاند.»
وی ادامه داد: بر اساس اعلام آیتالله مصباح یزدی علامه طباطبایی معتقد است«روشی که اهلبیت(ع) به دوستان خود آموختند و همچنین در برابر کسانی که در مقام مناظره با اهلبیت سلاماللهعلیه برمیآمدند سعی میکردند از این روش استفاده کنند، این بود که شبهات مطرح شده درباره بعضی آیات را با آیات دیگری پاسخ میدادند که معنای روشنتری دارند و به تعبير معروف، قرآن را با قرآن تفسیر میکردند.»
مدیر مرکز قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در تفسیر قرآن به دو دسته محکمات و متشابهات تقسیم میشود، گفت: محکمات در حقیقت آیات روشن قرآن کریم هستند که جاي هيچگونه انکار و توجيه و سوء استفاده در آنها و جود ندارد؛ بر این اساس متشابهات به دليل بالا بودن سطح علمی آیه درباره به راحتی قابل درک نیستند و نیاز به مقدماتی دارد چرا که از عوالمی سخن به میان آمده است که از دسترس ما بيرون است./837/پ202/ی